Publikacja poświęcona nowym kierunkom strategii i zarządzania
marketingowego, obejmującego wszystkie poziomy i działy w firmie, nastawionego
na rynek i klienta. Autor udowadnia, że dogodniejszy grunt dla realizacji
nowych koncepcji marketingowych istnieje w małych i średnich firmach
o wyższym poziomie kultury rynkowej niż w przedsiębiorstwach dużych
i wielkich. Przedstawia metody i narzędzia wdrażania innowacyjnego podejścia
marketingowego, z uwzględnieniem wymiaru strategicznego i operacyjnego oraz
wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań skuteczności podejmowanych działań. Na
zakończenie omówione są wyniki badań aktywności marketingowej w sektorze MŚP.
Książka zawiera również wiele przykładów z praktyki firm, które osiągnęły
sukces rynkowy dzięki stosowaniu nowoczesnego marketingu.
Stanisław Ślusarczyk – prof. nadzw. dr hab., pracownik naukowy
Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Wykładowca marketingu,
strategii marketingowych na rynku międzynarodowym i badań marketingowych. Autor
i współautor kilku książek i wielu opracowań z dziedziny marketingu,
ekonomii oraz kilkunastu ekspertyz gospodarczych (biznesplany i wyceny
przedsiębiorstw). Kieruje Firmą Consultingową „Niscon-too” specjalizującą się
w doradztwie marketingowym i wycenie przedsiębiorstw. Ekspert akredytowany
przez PARP.
OPINIE
Waga przedstawionej w książce problematyki wynika z roli, jaką
w gospodarce polskiej pełnią małe i średnie przedsiębiorstwa, które
niejednokrotnie nie w pełni dostrzegają znaczenie działalności marketingowej
i jej wpływ na wyniki ekonomiczne. Potencjał gospodarczy MŚP ograniczany jest
przez wąską perspektywę biznesową wielu menedżerów i właścicieli firm. Z tego
też względu dobrze się stało, że Autor podjął tematykę aktywności marketingowej
w tym sektorze.
- Prof. zw. dr hab. Krzysztof Opolski
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I
Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw immanentną cechą gospodarki
rynkowej
1. Pojęcie i rola sektora MŚP w gospodarce
2. Atrybuty małych i średnich przedsiębiorstw
3. Formy wsparcia MŚP w ramach wspólnej polityki europejskiej
4. Bariery rozwojowe małych i średnich przedsiębiorstw
5. Uwarunkowania aktywności marketingowej MŚP
Rozdział II
Znaczenie nowego podejścia do marketingowego zarządzania firmą
1. Marketing i zarządzanie marketingowe
2. Wymiar strategiczny i operacyjny zarządzania marketingowego
3. Znaczenie przewagi konkurencyjnej ujętej w kategoriach potencjału rynkowego
3.1. Istota przewagi konkurencyjnej
3.2. Współzależności między kształtowaniem kultury organizacyjnej, tożsamości i
wizerunku firm
4. Wykorzystanie mediów w komunikowaniu się firmy z rynkiem
5. Konwergencja marketingu opartego na bazie danych i interaktywnych sieci informacyjnych
6. Segmentacja jako podstawa optymalizacji korzyści odpowiednim klientom
Rozdział III
Strategia marketingowa i jej znaczenie w firmie
1. Istota i funkcje strategii marketingowej
1.1. Strategia produktu
1.2. Strategia ceny
1.3. Strategia dystrybucji
1.4. Strategia promocji
2. Formułowanie strategii marketingowej w firmie
2.1. Modelowe ujęcie formułowania strategii marketingowej
2.2. Znaczenie niematerialnych aktywów firmy w formułowaniu jej strategii
3. Kierunek i charakter strategii a kształtowanie się aktywności marketingowej firmy
3.1. Wpływ obranego kierunku strategii na wykorzystanie strategii instrumentalnych
3.2. Kierunki aktywności marketingowej firmy w strategiach ofensywnych i defensywnych
4. Rodzaje ryzyka w poszczególnych strategiach ogólnych
4.1. Strategia wiodących kosztów i rodzaje ryzyka
4.2. Strategia wyróżniania i rodzaje ryzyka
4.3. Strategia koncentracji i rodzaje ryzyka
5. Mity i błędy w formułowaniu strategii marketingowej
5.1. Mit naśladownictwa
5.2. Mit nowości
5.3. Mit "cyklu życia"
5.4. Mit ciągłego doskonalenia
5.5. Mit jakości
5.6. Mit wielkości zakupu
5.7. Mit nowego klienta
5.8. Mit podobieństwa
5.9. Błędy przy opracowywaniu strategii marketingowej
Rozdział IV
Potencjał marketingowy badanych firm
1. Uwagi metodologiczne - procedura budowania mierników aktywności
marketingowej
2. Charakterystyka badanych firm
2.1. Rozkład firm według kategorii wielkości
2.2. Kategoria wielkości firmy a jej forma organizacyjno-prawna
2.3. Wiek firmy, wielkość obrotów i lokalizacja a kategorie przedsiębiorstw
2.4. Wykorzystanie SIM w badanych przedsiębiorstwach
2.5. Prognozowanie sprzedaży i sposoby jej zorganizowania
2.6. Wykorzystanie Internetu
2.7. Stopa zysku i główne kierunki inwestowania
2.8. Cykl życia produktu i znajomość technologii
2.9. Siła konkurencji i koncentracja odbiorców
2.10. Determinanty pozycji konkurencyjnej badanych firm
2.10.1. Kształtowanie się kosztu jednostkowego
2.10.2. Możliwości wyróżniania się firm i ich produktów
2.10.3. Względny udział w rynku
2.10.4. Atuty strategiczne badanych firm
2.10.5. Wizerunek badanych firm i ich pozycja konkurencyjna
Rozdział V
Charakterystyka aktywności marketingowej badanych firm
1. Oszacowanie aktywności marketingowej badanych firm na podstawie przyjętego
miernika
2. Analiza aktywności marketingowej w poszczególnych grupach przedsiębiorstw
2.1. Grupa mikroprzedsiębiorstw
2.2. Grupa małych przedsiębiorstw
2.3. Grupa średnich przedsiębiorstw
2.4. Grupa dużych przedsiębiorstw
3. Rozkład aktywności marketingowej w badanych firmach z uwzględnieniem wybranych
parametrów
3.1. Aktywność marketingowa a stopa zysku
3.2. Aktywność marketingowa a cykl życia produktu
3.3. Aktywność marketingowa a siła konkurencji
3.4. Aktywność marketingowa a koncentracja odbiorców
3.5. Aktywność marketingowa a względny udział w rynku
3.6. Aktywność marketingowa a organizacja sprzedaży
3.7. Aktywność marketingowa a wizerunek firmy
4. Wnioski końcowe
Zakończenie
Aneks
Bibliografia
208 stron, format B5, miękka oprawa