Książka podejmuje
zagadnienia ukrytego przekazu w reklamie.
Dostarcza obszernej wiedzy z
zakresu historii i mechanizmów działania reklamy oraz ogólnej teorii komunikowania
masowego (mediów), demaskując przy tym praktyki dyskursywne uprawiane w jej ukrytym
przekazie.
Publikacja „naświetla”
konsekwencje społeczne wynikające z transmitowania w reklamie znaczeń, sensów –
takie jak umacnianie stereotypów, reprodukcja podziałów społecznych, formowanie „pro
rynkowych” tożsamości o niskiej samoświadomości, tworzenie „opresyjnych”
trendów.
W książce rozważany jest
związek reklamy z władzą symboliczną. Czytelnik może zapoznać się z badaniami nad
percepcją ukrytego przekazu przez młodzież.
Spis treści
Wstęp
Rozdział I
Reklama
jako medium komunikacji masowej
1.1. Rys historyczny reklamy
1.2. Reklama jako forma komunikowania masowego
1.3.
Pytania badawcze Harolda Lasswella - czyli analiza procesu komunikowania
Rozdział II
Obszary i
mechanizmy percepcji reklamy w wymiarze psychologicznym
2.1. Psychologiczne mechanizmy oddziaływania obrazem
2.2. Psychologiczne mechanizmy oddziaływania słowem pisanym i mówionym
2.3. Percepcja obrazu i słowa
2.3.1. Autorytet w reklamie kluczem do uległości konsumentów
2.3.2. Zwyczajność, czyli reguła dowodu społecznego
2.3.3. Imperatyw bycia cool
Rozdział III
Teoria
krytyczna i interakcjonizm symboliczny podstawą teoretyczną pracy
3.1. Reklama w świetle teorii krytycznej
3.2. Reklama w świetle interakcjonizmu symbolicznego
3.2.1. Problem estetycznego ujęcia rzeczywistości reklamy. Miejsca niedookreślone w
reklamie
3.3. Sprawowanie władzy przez reklamę
3.3.1. Narzucanie wizji - reklama jako wyraz interesów określonych grup
3.4.
Pedagogika emancypacyjna.
Elementy emancypacyjnej teorii edukacji
Rozdział IV
Ukryte
przesłania reklamy
4.1. Przesłanie, tekst, "ukrytość" - podstawowe kategorie pojęciowe
4.2. Analiza wybranych reklam - kluczowe przesłania
4.2.1. Świat jest dla ludzi pięknych, młodych i zdrowych
4.2.2. Liczy się jednostka
4.2.3. Reklama jako drogowskaz dla codziennych praktyk kulturowych
Rozdział V
Badani
uczniowie o reklamie
5.1. Dekodowanie przekazu reklamy przez młodzież
5.1.1. Kosmetyki Kamill- jak być młodym, szczupłym, zdrowym i naturalnym
5.1.2. Bodymax - idea doskonałej efektywności
5.1.3. Komórka Siemensa - apoteoza indywidualności, idea wiecznej zabawy
5.1.4. Dior - idea wiecznej młodości, ze starością należy podjąć walkę
5.1.5. Škoda -luksus, prestiż i seks
5.2. Reklama a życie codzienne młodzieży
5.2.1. Potrzeby i pragnienia kreowane w reklamie
5.2.2. Praktyki społeczne inspirowane reklamą
5.2.2.1. Praktyczny przewodnik po życiu (101 porad)
5.2.2.2. Strategia pomniejszania własnej wartości
5.2.2.3. Adaptacja za pomocą gadżetów
5.2.2.4. Mówienie językiem reklamy i o reklamie
5.2.3. Konsekwencje odrzucenia ideologii reklamy
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy
244 strony, B5,oprawa miękka