Książka ukazuje przy pomocy jakich metod marketingowych placówki zdrowotne
mogą rozpoznawać pozamedyczne oczekiwania pacjentów, a następnie ich pozyskiwać i
utrzymywać jako nabywców usług w długim okresie (rozdziały I i II).
Przedstawia źródła finansowania działalności wewnętrzne i zewnętrzne
(rozdział IV i V) oraz powiązania między strategiami marketingowymi a strategią
finansowania (rozdział III).
Walorem omawianej pracy jest komunikatywny sposób prezentacji i sekwencyjne ujęcie
problematyki, zapewniające logicznie spójną konstrukcję. Liczne przykłady, rysunki i
tabele pozwalają lepiej zrozumieć prezentowane treści. (?)
Książka jest adresowana do szerokiego grona Czytelników. Opracowanie może stanowić
zarówno podręcznik akademicki dla studentów studiów medycznych (kierunku lekarskiego i
zdrowie publiczne) i podyplomowych (z zakresu zarządzania ochroną zdrowia), jak i
źródło inspiracji dla menedżerów placówek zdrowotnych.
Z recenzji dr hab. Igi Rudawskiej prof. Uniwersytetu Szczecińskiego
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1
Placówka zdrowotna i jej rynkowe otoczenie
1.1. Wprowadzenie
1.2. Konkurencyjność placówek zdrowotnych
1.2.1. Otoczenie rynkowe placówki zdrowotnej
1.2.2. Wymiary konkurencyjności
1.3. Orientacja rynkowa placówek zdrowotnych
1.3.1. Specyfika usługi medycznej
1.3.2. Orientacja marketingowa
1.4. Badanie marketingowe ? sposób pozyskania wiedzy o oczekiwaniach pacjentów
1.4.1. Przedmiot i treść badań marketingowych
1.4.2. Organizacja badań marketingowych
1.5. Znaczenie segmentacji w budowaniu strategii marketingowych
1.6. Wizerunek placówki zdrowotnej w otoczeniu
1.7. Reasumpcja
Rozdział 2
Działania marketingowe prywatnych zakładów opieki zdrowotnej
2.1. Wprowadzenie
2.2. Rola marketingu w usługach zdrowotnych
2.3. Optymalna oferta produktowa
2.3.1. Wprowadzenie nowych usług na rynek
2.3.2. Jakość w funkcjonowaniu placówki zdrowotnej
2.4. Polityka cenowa placówek zdrowotnych
2.4.1. Cena ? istota, rodzaje
2.4.2. Strategie cenowe
2.5. Polityka lokalizacji placówki zdrowotnej
2.6. Promocja jako instrument komunikowania się z otoczeniem
2.6.1. Instrumentarium promocji
2.6.2. Polityka promocji prywatnego zakładu opieki zdrowotnej
2.7. Rola pracowników w budowaniu relacji z pacjentami
2.8. Strategie marketingowe ZOZ-ów
2.8.1. Kształtowanie strategii
2.8.2. Wybrane strategie marketingowe
2.9. Reasumpcja˙
Rozdział 3
Finansowanie strategii marketingowych zakładów opieki zdrowotnej
3.1. Wprowadzenie
3.2. Finansowanie ZOZ-ów
3.3. Źródła finansowania działań prywatnych zakładów opieki zdrowotnej
3.4. Strategie finansowania bieżącej działalności zakładów opieki zdrowotnej
3.5. Strategia marketingowa a strategia finansowania
3.5.1. Finansowanie wprowadzenia na rynek nowych świadczeń
3.5.2. Cena a jakość świadczenia
3.5.3. Normatywne strategie rozwoju zakładu opieki zdrowotnej a ich finansowanie
3.5.4. Rozwój rynku i udział w nim prywatnego zakładu opieki zdrowotnej a alokacja
środków
3.6. Planowanie finansowe
3.7. Reasumpcja
Rozdział 4
Finansowanie działań marketingowych kapitałami własnymi
4.1. Wprowadzenie
4.2. Kapitały własne zakładów opieki zdrowotnej
4.2.1. Zewnętrzne źródła kapitałów własnych a forma prawno-organizacyjna zakładu
opieki zdrowotnej
4.2.2. Venture capital
4.2.3. Wewnętrzne źródła kapitałów
4.2.4. Wynik finansowy a działalność marketingowa prywatnej placówki zdrowotnej
4.2.5. Decyzje cenowe placówki zdrowotnej
4.3. Reasumpcja
Rozdział 5
Obce źródła finansowania działania zakładów opieki zdrowotnej
5.1. Wprowadzenie
5.2. Pożyczka w finansowaniu przedsięwzięć marketingowych placówek zdrowotnych
5.3. Kredyt bankowy w finansowaniu działań marketingowych zakładów opieki zdrowotnej
5.4. Kredyt handlowy w finansowaniu bieżącej działalności zakładów opieki zdrowotnej
5.5. Wykorzystanie faktoringu w finansowaniu działalności marketingowej zakładów
opieki zdrowotnej
5.6. Forfaiting w finansowaniu ekspansji działalności
5.7. Sekurytyzacja aktywów jako sposób na poprawę wizerunku placówki
5.8. Franchising jako forma finansowania sprawdzonych rynkowo przedsięwzięć
marketingowych
5.9. Leasing jako forma wsparcia inicjatyw marketingowych placówek zdrowotnych
5.9.1. Istota leasingu
5.9.2. Wybór oferty leasingowej
5.9.3. Leasing a kredyt
5.10. Obcy kapitał rzeczowy w rozwoju placówek zdrowotnych
5.11. Fundusze unijne w Polsce w latach 2007-2013
5.12. Reasumpcja
Zakończenie
Bibliografia
224 strony, B5, oprawa miękka