Książka zawiera zbiór opracowań teoretycznych, metodycznych i analiz empirycznych
70 autorów z pięciu krajów: Czech, Rosji, Słowacji, Ukrainy i Polski nad wybranymi,
współczesnymi problemami marketingu międzynarodowego.
Opracowania przedstawiają rozważania nad procesami globalizacji i
internacjonalizacji, strategicznymi i operacyjnymi działaniami przedsiębiorstw w
perspektywie międzynarodowej i międzykulturowej.
Autorzy przyjmują różnorodne założenia badawcze, wywodzą się z
odmiennych szkół, ujawniają różne znaczenie wzorców i paradygmatów marketingu międzynarodowego:
motywów wejścia i strategii obecności przedsiębiorstwa na rynkach międzynarodowych,
zachowań konsumenta pod wpływem przemian w gospodarce światowej i przeobrażeń w
sferze kultury, swobody przemieszczania się w obrębie „globalnej wioski” i swobód
rynku wewnętrznego UE. Koncentrują uwagę na specyfice marketingu międzynarodowego w
poszczególnych sektorach gospodarki, poszukują odniesienia do formułowania szerszej,
uogólnionej analizy i oceny.
Spis treści:
Wstęp
Część I. Globalizacja i procesy internacjonalizacji w marketingu międzynarodowym
Niektóre aspekty marketingowe światowego kryzysu gospodarczego – refleksje
dyskusyjne, Leszek Żabiński
Ścieżki internacjonalizacji działalności przedsiębiorstw – podejście
ewolucyjne, Paweł Pietrasieński
Problemy zarządzania marketingowego w przestrzeni międzykulturowej,
Krystyna Mazurek-Łopacińska
Paradygmat produktywności jako wymiar globalnej kultury ekonomicznej a dylemat
wyboru działań marketingowych, Wojciech Kozłowski, Jacek Michalak, Dariusz
Waldziński
Marketing Strategies for the European Market, Viera Čihovská, Júlia
Lipianska, Milan Oreský
The Influence of Globalization on Consumption and Consumer Market, Halina
Starzyczná, Marie Gabryšová, Jan Urbánek
Kształtowanie przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw w warunkach globalizacji i
internacjonalizacji, Ludmiła Moroz, Julia Sawczenko
Determinanty wyznaczające globalny zasięg działalności innowacyjnej przedsiębiorstw,
Danuta Surówka-Marszałek
Strategia lizbońska wobec uwarunkowań rozwojowych i konkurencyjnych sektora MSP,
Marianna Greta, Jacek Otto
Proces internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw zaawansowanych
technologii, Łukasz Małys
Bariery internacjonalizacji MSP przez e-handel – próba ujęcia modelowego,
Ewa Frąckiewicz, Aleksandra Grzesiuk
Unijna polityka wsparcia sektora MSP elementem uwarunkowań międzynarodowej aktywności
przedsiębiorstw, Marianna Greta, Teresa Kostrzewa-Zielińska, Jacek Otto
Problemy i perspektywy rozwoju marketingu międzynarodowego przedsiębiorstw
Ukrainy w kontekście euro integracji, Olga Mnych, Ludmila Szulgina
Marketing międzynarodowy w procesie dydaktycznym – uwagi w świetle wyników
badań studentów kierunku zarządzania, Paweł Chlipała
Dydaktyka marketingu międzynarodowego – refleksje nad opiniami studentów,
Agnieszka Żbikowska
Część II. Strategiczne uwarunkowania i wyzwania wobec przedsiębiorstw na
rynkach międzynarodowych
Standardized Decisions in International Marketing, Yurij A. Dajnowski,
Larisa K. Glinenko
Ograniczenia koncepcji standaryzacji działalności przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym,
Piotr Hadrian
Motywy ekspansji przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Renata Oczkowska
Ekspansja korporacji międzynarodowych na rynki zagraniczne – wyniki badań,
Bogdan Gregor, Ryszard Jędrzejczak
Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw działających na rynku międzynarodowym,
Józef Garczarczyk, Marek Mocek
Kierunki, formy i efekty ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw,
Teresa Taranko
Polscy eksporterzy. Analiza komparatywna rankingów „Rzeczpospolitej” i „Polityki”,
Jan W. Wiktor
Społeczna odpowiedzialność w misjach eksporterów, Anna Czubała
Warianty organizacji działalności marketingowej na rynkach międzynarodowych,
Wojciech Grzegorczyk
Stakeholder Approach to Innovation of Company Industrial Offer, Iveta Šimberová
Przesłanki wyboru strategii wejścia na rynki zagraniczne przedsiębiorstw usługowych,
Agata Jonas
Marketingowe wyzwania wejścia przedsiębiorstw ukraińskich na rynek Europy –
analiza sytuacyjna, Natalia Chuchraj
Potrzeby informacyjne przedsiębiorstw polskich w odniesieniu do rynków
europejskich– w świetle wyników badań, Danuta Babińska
Formy pomocy preferowane przez przedsiębiorstwa zainteresowane budowaniem relacji
z podmiotami otoczenia na rynkach krajów Europejskich, Andrzej Bajdak
Tworzenie relacji z podmiotami rynku jako konsekwencja koncepcji zrównoważonego
rozwoju przedsiębiorstw – analiza komparatywna rynku polskiego, ukraińskiego i
chorwackiego, Edyta Rudawska
Wzrost znaczenia relacji z konsumentem jako kierunek rozwoju koncepcji marketingu
międzynarodowego, Miłosz Łuczak
Wykorzystanie relacji sieciowych w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw
zawansowanych technologii, Milena Ratajczak-Mrozek
Ryzyko w marketingu partnerskim na rynku międzynarodowym – wyniki badań,
Justyna Światowiec-Szczepańska, Robert Szczepański
Narzędzia budowy relacji polskich przedsiębiorstw z podmiotami otoczenia na
rynkach europejskich, Aleksandra Nizielska
Część III. Instrumentarium działań rynkowych przedsiębiorstw w
marketingu międzynarodowym i międzykulturowym
Uwarunkowania kulturowe międzynarodowej współpracy przedsiębiorstw, Maja
Szymura-Tyc
Kształtowanie marketingowej strategii produktów multisektorowych w środowisku
międzykulturowym, Joanna Wiechoczek
Marketing międzynarodowy żywności ekologicznej – współczesna idea i przyszłe
problemy, Leszek Woźniak, Krzysztof Kud
Uwarunkowania realizacji strategii oferowania produktów regionalnych w UE,
Paweł Bryła
Komunikowanie marki w warunkach internacjonalizacji, Jarosław A.
Kowalski
Kulturowe uwarunkowania strategii marki i lojalności wobec marki – wybrane
zagadnienia, Halina Wojnarowska
Determinanty stosowania strategii marki lokalnej przez firmy francuskie w Polsce,
Magdalena Grębosz
Design opakowań – diagnoza i kierunki zmian w ujęciu międzynarodowym, Ewa
Jerzyk, Renata Nestorowicz
Strategie dystrybucji na europejskim rynku farmaceutycznym, Bogna
Pilarczyk
Erotics in Advertising, Jaroslav Ďaďo, Monika Ďaďová
Część IV. Konsument wobec wyzwań marketingu międzynarodowego
Wpływ procesu globalizacji na zachowania konsumentów, Anna
Olejniczuk-Merta
Problemy konwergencji konsumpcji gospodarstw domowych w Polsce i w krajach UE,
Józefa Kramer
Mieszane modele czynnikowe w międzynarodowej segmentacji psychograficznej –
nowe podejście do segmentacji rynku, Adam Sagan
Tożsamość kulturowa jako uwarunkowanie zachowań konsumentów w warunkach
globalizacji, Magdalena Sobocińska
Różnice kulturowe a zachowania rynkowe konsumentów, Anita Proszowska
Wpływ kraju pochodzenia na akceptację produktów przez konsumentów,
Sylwester Makarski, Sławomir Dybka
Polski konsument wobec wyzwań współczesnego rynku na przykładzie rynku żywności,
Krzysztof Andruszkiewicz
Postawy studentów wobec reklamy szokującej, Magdalena Dołhasz
Część V. Sektorowe zróżnicowanie marketingu międzynarodowego
Analiza teorii internacjonalizacji sieci handlowych, Paweł Kowalski
Uwarunkowania międzynarodowej aktywności przedsiębiorstw handlowych, Maria
Sławińska
Strategie internacjonalizacji dużych sieci handlowych na polskim rynku. Nowe
wyzwania dla marketingu międzynarodowego, Tomasz Domański
Internacjonalizacja jako czynnik podnoszenia innowacyjności
wielkopowierzchniowych placówek handlu detalicznego działających w Polsce,
Katarzyna Bilińska-Reformat
Internacjonalizacja usług biznesowych i jej implikacje dla marketingu, Mirosława
Pluta-Olearnik
Wpływ internacjonalizacji na działania marketingowe jednostek ochrony zdrowia w
Polsce, Justyna Matysiewicz
Specyfika zachowań konsumentów na rynku turystycznym i jej implikacje dla
marketingu międzynarodowego, Jadwiga Berbeka
Tanie linie lotnicze a rozwój turystyki międzynarodowej, Grażyna
Koniorczyk
Wyzwania marketingowe w oferowaniu dóbr kultury na rynkach zagranicznych, Tomasz
Smoleń
Internacjonalizacja sportu i jej wpływ na działania marketingowe klubów
sportowych, Zygmunt Waśkowski
Internacjonalizacja jako determinanta rozwoju organizacji radiowych, Jan
Beliczyński
Individual Marketing on the Ukrainian Mobile Services Market, Irina L.
Reshetnikova, Julia B. Remez
Foreign TNCs in Russian Oil and Gas Industry, Natalia Volgina
Kooperacja międzynarodowa a konkurencyjność polskich przedsiębiorstw przemysłu
elektromaszynowego, Tomasz Gołębiowski
604 strony, oprawa miękka