Dzisiejsi konsumenci wybierają produkty i usługi, które spełniają ich
głębszą potrzebę kreatywności, idealizmu i integracji ze społecznością.
Czołowe firmy zrozumiały, że muszą dotrzeć do tych wysoko świadomych,
wykorzystujących zdobycze technologiczne klientów i że stare zasady marketingu na
nic się zdadzą. Zamiast tego muszą stworzyć produkty, usługi i kulturę
korporacyjną, które będą inspirować konsumentów i odzwierciedlać ich
wartości.
Legendarny guru marketingu Philip Kotler wraz z Hermawanem Kartajaya
i Iwanem Setiawanem określili to ostateczne zerwanie z wcześniejszymi modelami
biznesowymi przejściem do Marketingu 3.0. Wyjście poza obszar, w którym skupiamy
się na produkcie (Marketing 1.0) i ten, w którym koncentrujemy się na
konsumencie (Marketing 2.0), oznacza holistyczne podejście do klienta jako
wielowymiarowego, wyznającego wartości człowieka, który może stać się
współpracującym z nami partnerem. To jest właśnie Marketing 3.0.
Autorzy jasno wykładają swoje koncepcje i przytaczają przykłady, które pomogą
ci we wdrożeniu praktyk Marketingu 3.0 we własnej organizacji. Konsumenci zdali sobie
sprawę, że ich siła nabywcza ma globalne oddziaływanie, co wpłynęło na ich
zachowanie i chęć do wymiany opinii na temat dokonanych wyborów. Marketing 3.0
wyjaśnia, jak można wykorzystać społecznościowe dyskusje, pozycjonować swoją markę
jako pozytywną siłę zmieniającą świat i współpracować z konsumentami
– orędownikami marki.
Książka idzie jednak dalej – nie tylko porusza kwestie relacji
z konsumentami, ale również omawia to, jak firma definiuje swoje wartości
i staje się ich ucieleśnieniem w oczach reszty interesariuszy. Opisuje,
w jaki sposób marki walczą z ubóstwem, inicjują zmiany społeczno-kulturowe
i wpływają na ochronę środowiska naturalnego. Przygląda się także wpływowi
opartego na wartościach marketingu na pracowników, partnerów z kanałów
dystrybucyjnych i udziałowców.
Marketing w ostatnich latach stracił nieco na rozpędzie. Ta zmuszająca do
myślenia książka mówi nam, jak idee marketingowe mogą odzyskać wiarygodność
i wpływy wewnątrz i na zewnątrz organizacji.
- Leonard L. Berry, honorowy profesor Katedry Marketingu w Texas A&M
University, współautor Management Lessons from Mayo Clinic
Philip Kotler znów przeciera szlaki w marketingu strategicznym,
dostarczając aktualnego wglądu w czas transformacji. Marketing 3.0 pokazuje, jak
koncentracja na ludzkim duchu przyciągnie do nas konsumentów.
- Dennis Dunlap, dyrektor zarządzający, Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu
Marketing 3.0 zawiera ważne koncepcje dla kierownictwa wyższego szczebla. Jasno
wytycza ścieżkę do stworzenia humanocentrycznej firmy opierającej się na
wartościach. Dziesięć innowacyjnych credo integruje marketing z wartościami
i zapewnia osobowość i cel istnienia firmom, które owe zasady wyznają.
- Stephen A. Greyser, profesor w stanie spoczynku Katedry Zarządzania
w Harvard Business School
Zbyt długo specjaliści od marketingu uważali, że celem ich działań jest
satysfakcja konsumenta. Marketing 3.0 przekonuje, że kolejnym zadaniem dla firm jest
działanie na rzecz dobra konsumenta i całego społeczeństwa. Konsumenci coraz
więcej wymagają od samych siebie i tak też powinny zrobić mądre firmy.
- Nirmalya Kumar, profesor Katedry Marketingu i dyrektor Centrum Aditya Birla
India przy London Business School
Philip Kotler jest honorowym profesorem w Katedrze Marketingu
Międzynarodowego w Kellogg School of Management przy Northwestern University
i jednym z głównych światowych autorytetów w sprawach marketingu. Jego
prace determinują działania marketingowe na całym świecie od czterdziestu lat. Studia
magisterskie w zakresie ekonomii ukończył na Uniwersytecie Chicagowskim,
a doktorat, również z ekonomii, obronił w Massachusetts Institute of
Technology. Otrzymał szereg nagród i honorowych tytułów od szkół z wielu
krajów. Kotler jest znany na całym świecie – jego książki przetłumaczono na co
najmniej dwadzieścia pięć języków, a sam regularnie zabiera głos na
międzynarodowych forach.
Hermawan Kartajaya jest założycielem i dyrektorem zarządzającym
MarkPlus, Inc. I jednym z „50 guru, którzy kształtują przyszłość
marketingu” według Chartered Institute of Marketing z Wielkiej Brytanii.
Iwan Setiawan jest starszym konsultantem w MarkPlus, Inc., gdzie
doradza klientom w sprawach strategii marketingowych.
200 stron, oprawa miękka