Ważną rolę w procesach zakupu i konsumpcji, a także
postrzeganiu firm, marek i produktów odgrywają zmysły wzroku, słuchu, węchu,
dotyku i smaku.
Wiedza o zmysłach ludzkich przyczynia się do większej skuteczności
działań marketingowych. Jednak w większości przypadków jej wykorzystanie
ogranicza się do tego, jak sprawić, aby klienci dostrzegli produkt lub markę.
Zdaniem autorów marketing sensoryczny oferuje dużo więcej. Jest to sposób
wyrażania tożsamości i wartości firmy w dążeniu do długofalowego celu,
jakim jest zwiększenie świadomości marki oraz tworzenie jej wizerunku.
Jest to innowacyjna książka, prezentująca teorię i praktykę
marketingu sensorycznego.
Eksperci w tej dziedzinie przekazują w niej czytelnikowi wiedzę
opartą głównie na wynikach badań naukowych z dziedziny psychologii,
doświadczeniach firm i zachowaniach konsumentów. Tworząc koncepcję marketingu
sensorycznego, przyjęli oni założenie, że o percepcji produktów i usług
przez klientów decyduje pięć zmysłów ludzkich. Ich zdaniem firmy muszą
o tym pamiętać, gdy formułują strategie marketingowe, a zwłaszcza dokonują
wyboru segmentów docelowych, kształtują wizerunek marki czy pozycjonują produkt.
Dzięki wykorzystaniu czynników emocjonalnych, racjonalnych i zmysłowych
zdecydowanie łatwiej jest bowiem umacniać pozycję na rynku i zdobywać klientów.
Walorami książki są przystępny język oraz interesujące przykłady firm
europejskich i amerykańskich, które już stosują marketing sensoryczny
w swojej działalności.
Książka jest adresowana do studentów, a także praktyków gospodarczych. Stanowi ona
źródło wiedzy i inspiracji do refleksji dla praktyków marketingu
oraz badaczy i studentów.
Spis treści:
Przedmowa
Rozdział 1. Czym jest marketing sensoryczny?
Ludzkie zmysły jako zasoby do wykorzystania
Strategie sensoryczne a podejście do klienta
Zmysły ludzkie w centrum uwagi
Marka a subiektywny charakter doświadczeń
Zmysły i doświadczenia zmysłowe
Logika doświadczeń jednostki
Rozdział 2. Marketing 3.0
Dynamika zmian — zalążek społeczeństwa cyfrowego
Modernistyczne i postmodernistyczne systemy wartości
Indywidualizacja jako styl życia
Od produktu do doświadczenia zmysłowego
Marka a marketing sensoryczny
Rozdział 3. Zmysł węchu
Jak wywąchać dobry interes
Zapach jako źródło doznań
Głębokość i wymiary zapachu
Marka jako doświadczenie zapachowe
Rozdział 4. Zmysł słuchu
Słyszeć i rozumieć
Dźwięk jako źródło doznań
Holistyczne podejście do dźwięku
Marka jako doświadczenie dźwiękowe
Rozdział 5. Zmysł wzroku
Sztuka widzenia
Wizualizacja jako źródło doznań
Tworzenie przestrzeni usługowej
Marka jako doświadczenie wzrokowe
Rozdział 6. Zmysł smaku
Marketing bez smaku
Smak jako źródło doznań
Marki z pieprzykiem
Marka jako doświadczenie smakowe
Rozdział 7. Zmysł dotyku
Marketing dotykowy
Faktura powierzchni jako źródło doznań
Namacalne emocje
Marka jako doświadczenie dotykowe
Rozdział 8. Marka jako doświadczenie zmysłowe
Empatia i przyjemność
Czujniki, wrażenia i wyrażenia zmysłowe
Dusza marki
Najwyższe doświadczenie zmysłowe
168 stron, B5, oprawa miękka