Na co pozwala Prawo farmaceutyczne w zakresie reklamy produktów
leczniczych, a co jest zabronione?
Na to pytanie, z punktu widzenia lekarza, odpowiada książka Reklama leków
a Prawo farmaceutyczne.
W publikacji wskazane zostały wszystkie główne regulacje związane z
tematyką produktów leczniczych.
Autorki odniosły się również do zasad promocji środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia, nie ma natomiast zasad promocji suplementów diety. Brakuje też
odniesienia do wyrobów medycznych, a te są ściśle związane z rynkiem medycznym.
Każdy znajdzie tu jednak omówienie regulacji etycznych, jakie obowiązują lekarzy i
formy farmaceutyczne w ich wzajemnych relacjach.
Spis treści:
Wstęp
Dział I. Zasady marketingu farmaceutycznego w świetle przepisów prawa
Rozdział 1. Reklama produktów leczniczych w świetle obowiązujących regulacji
prawnych
1.1.Podstawowe zasady dotyczące reklamy produktów leczniczych - ograniczenia co do formy
i treści
1.2. Reklama produktów leczniczych kierowana do publicznej wiadomości
1.3. Reklama produktów leczniczych kierowana do osób uprawnionych do wypisywania recept
1.4. Reklama porównawcza
1.5. Reklama internetowa
1.6. Zasady promocji środków spożywczych specjalnego przeznaczenia
Rozdział 2. Reklama produktów leczniczych a zmiany przewidziane w rozporządzeniu
w sprawie reklamy produktów leczniczych w odniesieniu do reklamy kierowanej do lekarzy
oraz kierowanej do publicznej wiadomości
2.1. Nowe zasady wizyt przedstawicieli medycznych u lekarzy
2.2. Wymóg uzyskania zgody na wizytę
Rozdział 3. Dopuszczalne korzyści materialne dla lekarzy od firm
farmaceutycznych a zakaz ich wręczania
3.1. Upominki i gadżety reklamowe
3.2. Sponsorowanie spotkań, konferencji, kongresów medycznych i naukowych
3.2.1. Spotkania promocyjne
3.2.2. Sponsorowanie konferencji, kongresów medycznych i naukowych
3.3.Przeprowadzenie przez lekarza szkolenia lub spotkania edukacyjnego na rzecz firmy
farmaceutycznej
Rozdział 4. Bezpłatne próbki produktów leczniczych, rejestr próbek -
regulacje
4.1. Szczegółowe zasady dotyczące przekazywania lekarzom próbek produktów leczniczych
4.2. Dane, jakie musi zawierać ewidencja próbek leków
Rozdział 5. Rola przedstawiciela medycznego w kontaktach z osobami uprawnionymi
do wypisywania recept
5.1. Prawa i obowiązki przedstawicieli medycznych
Rozdział 6. Nowe strategie biznesowe marketingu farmaceutycznego
6.1. Pomocnicze formy kontaktu
6.2. E-marketing farmaceutyczny
6.2.1. Closed Loop Marketing
6.2.2. E-detailing jako nowa forma komunikacji z lekarzem
6.2.3. eCME (z ang. Electronic Continuing Medical Education)
Rozdział 7. Prawne i etyczne aspekty udziału lekarza w badaniach leków
organizowanych przez firmę farmaceutyczną
7.1. Badania kliniczne elementem postępu medycyny
7.2. Udział lekarza w badaniu klinicznym
7.3. Finansowe aspekty badania klinicznego
7.4. Badania nieinterwencyjne
Dział II. Zasady odpowiedzialności lekarzy na gruncie prawa
farmaceutycznego
Rozdział. 1. Etyka lekarska i etyka biznesu
1.1. Wpływ upominków wręczanych lekarzom na podejmowane przez nich decyzje
1.2. Kontrola treści otrzymywanych od firm materiałów
1.3. Współpraca lekarzy z firmami farmaceutycznymi
1.4. Kodeksy etyki postępowania
1.5. Znaczenie kodeksów deontologicznych
Rozdział 2. ABC odpowiedzialności karnej
2.1. Interpretowanie przepisów karnych
2.2. Przestępstwo wręczania korzyści materialnej osobom uprawnionym do wystawiania
recept
2.3. Zachowania zakazane lekarzom na gruncie przepisów ustawy o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
2.4. Zagadnienia procesowe, wspólne dla przestępstw z art. 128 Prawa farmaceutycznego i
192b ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
2.5. Kara i zatarcie skazania
2.6. Odpowiedzialność za wykroczenia w pigułce
Rozdział 3. Odpowiedzialność pracownicza
3.1. Zasady spotkania lekarza z przedstawicielem medycznym
3.2. Prawa i obowiązki lekarzy
3.3. Nakładanie kar w związku z niezastosowaniem się do przepisów wewnętrznych ZOZ
3.4. Kary porządkowe
3.5. Wniesienie sprzeciwu
Rozdział 4. Lekarz jako przedsiębiorca - czyny nieuczciwej konkurencji
4.1. Naruszenie zasad uczciwej konkurencji
4.2. Możliwości ZOZ w zakresie publicznej informacji o świadczonych usługach
4.3. Sankcje w związku z czynami nieuczciwej konkurencji
Rozdział 5. Projekty nowelizacji Prawa farmaceutycznego oraz rozporządzenia w
sprawie reklamy produktów leczniczych w 2009 r.
5.1. Projekt nowelizacji ustawy Prawo farmaceutyczne z 21 lipca 2009 r
5.2. Projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie reklamy produktów
leczniczych
Zakończenie
Bibliografia
124 strony, B5, oprawa miękka