Pracownicy o pracodawcach
Społeczna odpowiedzialność biznesu w świetle badań jakościowych
Książka "Pracownicy o pracodawcach. Społeczna odpowiedzialność biznesu w
świetle badań jakościowych" prezentuje wyzwania, związane z odpowiedzialnymi
społecznie relacjami pracodawców z pracownikami.
Autorzy zidentyfikowali typowe problemy w stosunkach pracy, niedociągnięcia,
naruszenia zasad prawa i etyki, jak również dobre praktyki przejawiające się w
działaniach pracodawców. Wnioski badawcze wyciągali na podstawie 90 wywiadów
pogłębionych, przeprowadzonych z pracownikami przedsiębiorstw sektora prywatnego z 22
branż, dobranych w sposób gwarantujący zróżnicowanie rozmówców pod względem:
płci, wieku, stażu pracy w firmie, wielkości firmy-pracodawcy, poziomu zajmowanego
stanowiska, miejsca zatrudnienia i sytuacji rodzinnej rozmówcy.
Analizy bogatego materiału empirycznego przybliżają czytelnikom rzeczywistość
polskich organizacji, w tym zagadnienia takie jak: obietnice pracodawców a zadowolenie z
pracy pracowników, trudności z zachowaniem równowagi pomiędzy pracą zawodową a
życiem prywatnym, możliwości rozwoju zawodowego pracowników, wyzwania związane z
wykorzystywaniem technologii w miejscu pracy, zalety i wady elastycznych form zatrudnienia
i organizacji pracy, zróżnicowane przejawy dyskryminacji pracowników i nie zawsze
właściwej kontroli ze strony pracodawców, możliwości i ograniczenia zgłaszania przez
pracowników zaobserwowanych nieprawidłowości oraz respektowanie wartości prawnych
przez osoby zarządzające ludźmi.
1. Słowo wstępne od zespołu badawczego
2. Pracownicy o pracodawcach. Cele i metody badawcze oraz przegląd badań
jakościowych - Krzysztof Klincewicz
2.1. Wprowadzenie
2.2. Cele badawcze
2.3. Metody badawcze - badania jakościowe
2.4. Wyniki badań
2.5. Podsumowanie
3. Zarys koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu - Marcin
Żemigała
3.1. Wprowadzenie
3.2. Etyczny fundament społecznej odpowiedzialności biznesu
3.3. Wybrane modele społecznej odpowiedzialności biznesu
3.4. Podsumowanie
4. Podejmowanie decyzji o wyborze pracodawcy oraz zadowolenie z pracy -
Magdalena Miedzianowska
4.1. Wprowadzenie
4.2. Podstawy teoretyczne
4.2.1. Przepisy prawa
4.2.2. Oferta składana przez pracodawcę oraz powody zmiany pracy
4.3. Czynniki decydujące o podjęciu zatrudnienia - wyniki badania
4.3.1. Motywacja zarobkowa
4.3.2. Perspektywy rozwoju
4.3.3. Praca zgodna z kierunkiem wykształcenia
4.3.4. Wybór pracodawcy i rekomendacja
4.3.5. Wyjście z nieaktywności zawodowej
4.4. Realia pracy i satysfakcja pracowników
4.4.1. Zadowolenie z realiów pracy
4.4.2. Niezadowolenie z realiów pracy
4.5. Zmiana pracy - motywatory
4.5.1. Powody braku chęci zmiany pracy
4.5.2. Poszukiwanie nieokreślonego "czegoś nowego"
4.5.3. Chęć rozwoju jako motywacja do zmiany pracy
4.5.4. Inne czynniki decydujące o wyborze nowego pracodawcy
4.6. Podsumowanie
5. Równowaga między pracą zawodową a życiem prywatnym - Marcin
Żemigała, Michał Mijał
5.1. Wprowadzenie
5.2. Dlaczego work-life balance?
5.3. Work-life balance - próba definicji
5.4. Konflikt czasowy między pracą zawodową a życiem prywatnym
5.4.1. Czas spędzony w pracy
5.4.2. Praca w czasie prywatnym
5.4.3. Osiąganie WLB przez pracowników
5.4.4. Kumulacja negatywnych zjawisk w świetle konfliktu czasowego
5.4.5. Perspektywa czasu prywatnego
5.4.6. Rozwiązywanie konfliktu czasowego z perspektywy czasu prywatnego
5.5. Konflikt energetyczny między pracą zawodową a życiem prywatnym
5.5.1. Energia na pracę i życie prywatne
5.5.2. Przeciążenie pracą a konflikt energetyczny
5.5.3. Rozwiązywanie konfliktu energetycznego
5.6. Konflikt obowiązków rodzicielskich a work-life balance
5.7. Nowoczesne technologie a WLB
5.7.1. Pozytywny wpływ nowoczesnych technologii na WLB
5.7.2. Negatywny wpływ nowoczesnych technologii na WLB
5.7.3. Nowoczesne technologie a WLB - inne zagadnienia
5.8. Ogólna ocena work-life balance
5.9. Podsumowanie
6. Elastyczne formy zatrudnienia i elastyczne formy organizacji czasu pracy -
Agnieszka Kacprzak-Choińska
6.1. Wprowadzenie
6.2. Analiza literatury przedmiotu
6.2.1. Elastyczne formy zatrudnienia
6.2.2. Elastyczne formy organizacji czasu pracy
6.2.3. Zalety i wady elastycznych form zatrudnienia i elastycznych form organizacji czasu
pracy
6.3. Elastyczne formy zatrudnienia - wyniki badań
6.3.1. Dostępność elastycznych form zatrudnienia
6.3.2. Różnice w traktowaniu pracowników etatowych i zatrudnionych w sposób elastyczny
6.3.3. Postawy pracowników wobec elastycznych form zatrudnienia .
6.4. Elastyczne formy organizacji czasu pracy - wyniki badań
6.4.1. Dostęp do elastycznych form organizacji czasu pracy
6.4.2. Postawy pracowników wobec elastycznych form organizacji czasu
6.5. Podsumowanie
7. Wynagrodzenia i awanse pracowników - Magdalena Miedzianowska
7.1. Wprowadzenie
7.2. Wynagrodzenie i awans w świetle literatury
7.3. Najważniejsze jest wynagrodzenie
7.4. Wynagrodzenie nie jest najważniejsze
7.5. Awans i wzrost wynagrodzenia jako forma docenienia pracownika
7.6. Funkcja socjalna wynagrodzenia
7.7. Praca na akord i w systemie premiowym
7.8. Podsumowanie
8. Rozwój zawodowy - perspektywa pracownika - Michał Mijał
8.1. Wprowadzenie
8.2. Rozwój zawodowy w świetle przeprowadzonych badań
8.2.1. Czym jest rozwój zawodowy
8.2.2. Subiektywne odczucie rozwoju zawodowego
8.2.3. Kierunki rozwoju zawodowego
8.2.4. Ograniczenia rozwoju zawodowego
8.3. Podsumowanie
9. Instrumenty wspierające rozwój zawodowy pracowników - Adrianna
Jednoralska
9.1. Wprowadzenie
9.2. Rozwój zawodowy w koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu
9.3. Instrumenty rozwoju stosowane w przedsiębiorstwach
9.3.1. Powiązanie rozwoju zawodowego pracownika z koncepcją organizacji uczącej się
9.3.2. Ścieżki kariery
9.3.3. Szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne
9.3.4. Wyjazdy o charakterze szkoleniowym
9.3.5. Dofinansowanie studiów
9.3.6. E-learning
9.3.7. Publikacje, prasa specjalistyczna
9.3.8. Programy rozwoju talentów
9.3.9. Inne formy wspierania rozwoju pracowników
9.3.10. Rozwój zawodowy w ramach wykonywanej pracy
9.4. Czynniki determinujące rozwój zawodowy w przedsiębiorstwie
9.4.1. Inicjatywa pracownika
9.4.2. Inicjatywa pracodawcy
9.4.3. Inicjatywy pracowników i pracodawców w zakresie szkoleń w zawodach o
ograniczonym dostępie
9.4.4. Rozwój zawodowy a czas wolny
9.4.5. System oceny pracownika a rozwój zawodowy
9.5. Ocena stosowanych instrumentów rozwoju w przedsiębiorstwach i ich dostępności
9.5.1. Ocena dostępności szkoleń
9.5.2. Czynniki kształtujące dostępność szkoleń
9.5.3. Ocena stosowanych narzędzi wsparcia rozwoju
9.6. Podsumowanie
10. Technologie w miejscu pracy - Krzysztof Klincewicz, Marcin Żemigala
10.1. Wprowadzenie
10.2. Technologie w miejscu pracy w świetle wcześniejszych badań
10.3. Technologia jako wsparcie w pracy
10.4. Technologia jako przeszkoda w pracy
10.5. Wykluczenie technologiczne
10.6. Problemy z technologiami
10.7. Uczenie się technologii
10.8. Technologia w pracy a życie prywatne
10.9. Podsumowanie
11. Dyskryminacja ze względu na pleć - Agnieszka Kacprzak-Choińska
11.1. Wprowadzenie ,
11.2. Dyskryminacja ze względu na pleć w świetle literatury
11.2.1. Segregacja pozioma
11.2.2. Segregacja pionowa
11.2.3. Dyskryminacja zatrudnieniowa
11.2.4. Inne formy dyskryminacji ze względu na pleć
11.2.5. Dyskryminacja ze względu na płeć w polityce firmy
11.3. Dyskryminacja ze względu na pleć w świetle przeprowadzonych badań
11.3.1. Przejawy segregacji poziomej
11.3.2. Przyczyny segregacji poziomej
11.3.3. Przejawy segregacji pionowej
11.3.4. Przyczyny segregacji pionowej
11.3.5. Dyskryminacja zatrudnieniowa
11.3.6. Inne przejawy dyskryminacji ze względu na płeć w miejscu pracy
11.3.7. Polityka firmy a dyskryminacja ze względu na płeć
11.4. Podsumowanie
12. Dyskryminacja ze względu na wiek - Agnieszka Kacprzak-Choińska
12.1. Wprowadzenie
12.2. Dyskryminacja ze względu na wiek w świetle literatury przedmiotu
12.2.1. Przejawy dyskryminacji ze względu na wiek
12.2.2. Dyskryminacja najstarszych pracowników
12.2.3. Dyskryminacja najmłodszych pracowników
12.2.4. Zarządzanie wiekiem
12.3. Dyskryminacja najstarszych pracowników - wyniki badania
12.3.1. Dostęp do awansów
12.3.2. Dostęp do szkoleń
12.3.3. Nieprawidłowości związane z przechodzeniem na emeryturę
12.3.4. Inne przejawy dyskryminacji starszych pracowników
12.3.5. Wady i zalety starszych pracowników
12.4. Dyskryminacja najmłodszych pracowników
12.4.1. Dyskryminacja przy zatrudnianiu
12.4.2. Dyskryminacja w zakresie wynagrodzeń
12.4.3. Dostęp do szkoleń
12.4.4. Dostęp do awansów
12.4.5. Inne przejawy dyskryminacji młodych pracowników
12.4.6. Wady i zalety młodych pracowników
12.5. Podsumowanie
13. Sytuacja pracowników niepełnosprawnych - Magdalena Miedzianowska
13.1. Wprowadzenie
13.2. Pracownicy niepełnosprawni w świetle literatury przedmiotu
13.3. Dostępność firmy dla osób niepełnosprawnych: narzędzia, budynki,
oprogramowanie
13.4. Procedury i regulaminy dotyczące pracowników niepełnosprawnych
13.5. Współpraca z organizacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych
13.6. Postawy wobec pracowników niepełnosprawnych
13.7. Podsumowanie
14. Kontrowersje dotyczące kontroli pracowników - Marcin Żemigała
14.1. Wprowadzenie
14.2. Kontrola pracownika i jego prywatność
14.3. Dress code i jego konsekwencje
14.4. Kontrola ilościowa i jakościowa pracy
14.5. Presja kontroli
14.6. Ingerencja kontroli w sferę prywatną
14.7. Kontrola i nowoczesne technologie
14.8. Dress code
14.9. Ocena kontroli przez pracowników
14.10. Podsumowanie
15. Zgłaszanie nieprawidłowości - Krzysztof Klincewicz
15.1. Wprowadzenie
15.2. Zgłaszanie nieprawidłowości przełożonemu
15.3. Gotowość przełożonych do przyjmowania zgłoszeń o nieprawidłowościach
15.4. Niechęć zgłaszania nieprawidłowości przełożonym
15.5. Procedury zgłaszania nieprawidłowości
15.6. Rozwiązania organizacyjne wspierające zgłaszanie nieprawidłowości
15.7. Obawy pracowników przed zgłaszaniem nieprawidłowości
15.8. Rola związków zawodowych
15.9. Podsumowanie
16. Uwzględnianie wartości prawnych przez pracodawców - Maciej Bernatt
16.1. Wprowadzenie
16.2. Równość i zakaz dyskryminacji
16.3. Równouprawnienie kobiet i mężczyzn
16.4. Prawo do prywatności i życia rodzinnego pracowników
16.5. Zgłaszanie nieprawidłowości i naruszeń prawa
16.6. Podsumowanie
17. Pracownicy o pracodawcach. Wnioski z badań jakościowych - Krzysztof
Klincewicz
Literatura
Informacje o autorach
457 stron, B5, oprawa miękka