Nowe problemy badawcze w teorii prawa administracyjnego
Prawo administracyjne, być może jak żadna inna dziedzina prawa, jest swoistym
zwierciadłem, w którym odbijają się aktualne procesy zachodzące w państwie, jego
ustroju, polityce i społeczeństwie. Dynamika nowych zjawisk, złożoność i
wielopłaszczyznowość współczesnej administracji oraz jej wewnętrznych i
zewnętrznych uwarunkowań otwierają nieistniejące dotąd obszary badawcze. Doktryna
została postawiona wobec nowych wyzwań związanych z pogorszeniem sytuacji gospodarczej,
z przemianami współczesnej cywilizacji, coraz szerszym współdziałaniem w ramach
struktur ponadpaństwowych i globalizacją podstawowych problemów dzisiejszych
społeczeństw.
Środowisko polskich administratywistów od dawna prowadzi ożywioną dyskusję
starając się opisać nowe procesy zachodzące w sferze funkcjonowania administracji,
zracjonalizować niezbędne zmiany i wytyczyć ich przyszłe kierunki. Ta dyskusja toczy
się codziennie w uniwersyteckich katedrach i na łamach fachowych pism. Poświęca się
jej także specjalne konferencje będące tyglem, w którym konfrontowane są idee i
normatywna rzeczywistość. Także Instytut Nauk Administracyjnych Wydziału Prawa,
Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego zorganizował w Szklarskiej Porębie
we wrześniu 2008 roku kolejny Zjazd Katedr Prawa Administracyjnego i Postępowania
Administracyjnego z nadzieją, że potencjał intelektualny środowiska polskiej
administratywistyki i jej możliwości badawcze sprostają atakowi złożonych problemów
cywilizacji.
Podjęta przez uczestników Konferencji bogata dyskusja ujawniła potrzebę
konfrontacji możliwości działań administracji wynikających z tradycji i klasycznych
problemów oraz prób budowania nowych konstrukcji w teorii prawa administracyjnego i
odnoszenia ich do aktualnych zjawisk, których administracja jednocześnie jest demiurgiem
i adresatem. Dyskusja ta koncentrowała się także wokół klasycznych pytań stawianych
w nowych warunkach, w tym o pogranicze prawa administracyjnego, wartość badań
porównawczych w procesie integracji europejskiej, granice regulacji w prawie materialnym
czy konieczność przewartościowań w sposobie pojmowania dobra wspólnego.
Prezentowany tom przedstawia przemyślenia będące wyrazem najnowszych nurtów i
tendencji podejmowanych w nauce prawa administracyjnego. Studia, które oddajemy do rąk
czytelników ukazują stan doktryny wobec najnowszych problemów i wyzwań współczesnej
administracji.
Przedmowa
Część I. PROBLEMY PODSTAWOWE
Unia Europejska i Polska w koncepcji państwa prawnego
I. Niezależne organy regulacyjne (aspekt prawnoporównawczy),
Zbigniew Kmieciak
II. Administracja polska wobec europeizacji, Irena Lipowicz
III. Prawo administracyjne wobec przemian we współczesnym państwie
demokratycznym, Adam Błaś
Stare i nowe wartości w regulacji administracyjnej
IV. Dobro wspólne w prawie administracyjnym, Małgorzata Stahl
V. Granice regulacji materialnoprawnej w prawie administracyjnym, Jan
Zimmermann
VI. Materialne prawo administracyjne jako przedmiot badań, Jacek
Jagielski, Maksymilian Cherka, Piotr Gołaszewski, Dorota Pudzianowska
Uniwersalizm i aktualność prawa administracyjnego
VII. Instytucje rzymskiego prawa administracyjnego?, Franciszek
Longchamps de Berier
VIII. Niemieckie prawo administracyjne a prawo wspólnotowe czy raczej
"europeizacja niemieckiego prawa administracyjnego", Lothar Knopp
IX. Badania prawnoporównawcze w ochronie środowiska, Konrad Nowacki
Część II. W TOKU POSZUKIWAŃ
X. Funkcjonowanie niektórych pojęć i zagadnień w doktrynie prawa
administracyjnego, Norbert Banaszak
XI. Z refleksji nad dobrem wspólnym, Jan Boć
XII. Urzędowe akty wykładni w sferze prawa powszechnego a formy działania
administracji publicznej (wybrane problemy), Eugeniusz Bojanowski, Krzysztof
Kaszubowski
XIII. O podmiotowym znaczeniu pojęcia policja administracyjna, Andrzej
Chajbowicz
XIV. Obowiązek uzasadniania aktów prawodawczych w Polsce, Paweł
Chmielnicki
XV. Prawo sędziowskie w polskim prawie administracyjnym?, Dorota Dąbek
XVI. W poszukiwaniu good governance, Marek Dębicki, Anetta Jaxa Dębicka
XVII. Akty prawa miejscowego w świetle orzecznictwa, Bogdan Dolnicki
XVIII. Konstrukcja tak zwanego domniemania kompetencji organu administracji
publicznej, Wojciech Jakimowicz
XIX. Uwagi o znaczeniu wyników badań porównawczych, Jan Jeżewski
XX. E-administracja jako nowy problem badawczy teorii prawa administracyjnego
(komunikat), Konrad Kędzierski
XXI. O ograniczaniu niektórych wolności w prawie gospodarczym publicznym,
Karol Kiczka
XXII. Publiczne prawo gospodarcze - kierunki rozwoju - nowe instytucje,
Leon Kieres
XXIII. Umowa administracyjna w części ogólnej polskiego prawa administracyjnego,
Dariusz R. Kijowski
XXIV. Nowe funkcje podejmowania przez administrację działań
społeczno-organizatorskich, Katarzyna Kłosowska
XXV. Współczesna nauka prawa administracyjnego. Cele i metody badawcze,
Ernest Knosala
XXVI. Nowa jakość we współpracy podmiotów publicznych w Europie,
Renata Kusiak-Winter
XXVII. Słowo o potrzebie badawczego porządku w naukach prawno-administracyjnych,
Jan Łukasiewicz
XXVIII. Wielość podmiotów administrujących, Alina Miruć
XXIX. Kilka uwag o współczesnych problemach nauki prawa, Michał
Możdżeń-Marcinkowski
XXX. Uprawnienia dyskrecjonalne administracji - Polska i Unia Europejska,
Andrzej Nałęcz
XXXI. Pojęcie, formy i podstawy prawne polityki administracyjnej, Iwona
Niżnik-Dobosz
XXXII. Porozumienie w sprawie przekazania zadań publicznych (uwagi dyskusyjne na
tle modelu ustawowego), Ewa Olejniczak-Szałowska
XXXIII. Centralne organy administracji rządowej - rządzenie czy zarządzanie
sprawami publicznymi, Andrzej Pakuła
XXXIV. Nowe zarządzanie publiczne a sytuacja prawna obywatela, Justyna
Przedańska
XXXV. Regulacja a pojęcia pokrewne prawa administracyjnego, Rafał
Stasikowski
XXXVI. Nietypowe zewnętrzne akty administracyjne, Jerzy Stelmasiak,
Marek Stefaniuk
XXXVII. Miejsce i znaczenie soft law w prawie publicznym Unii Europejskiej,
Jerzy Supernat
XXXVIII. Konflikt interesów w administracji publicznej. Zagadnienia
wprowadzające, Patrycja Joanna Suwaj
XXXIX. Przepisy ogólne prawa administracyjnego jako problem, Juliusz
Stanisław Świecki
XL. Koordynacja - sposób administrowania czy prawna forma działania
administracji, Michał A. Waligórski
XLI. O obejściu prawa administracyjnego, Mirosław Wincenciak
XLII. Administracja publiczna wobec prawa wspólnotowego (aspekty organizacyjne i
kompetencyjne), Marta Woźniak
XLIII. Uspołecznienie procesu administrowania - przyczynek do dyskusji,
Lidia Zacharko
Część III. SAMORZĄD
XLIV. Wnoszenie skarg na akty organów samorządu gminnego. Uwagi do art. 101
ustawy o samorządzie gminnym, Kazimierz Bandarzewski..
XLV. Prawo administracyjne samorządu terytorialnego, państwa i struktur
ponadpaństwowych Europy - spójność czy rozdzielność porządku
prawnego?, Jan Caban
XLVI. Europejskie ugrupowanie współpracy terytorialnej nową instytucją
polskiego prawa administracyjnego, Mirella Katarzyna Drab, Przemysław Kledzik
XLVII. Prawne środki ochrony samodzielności jednostek samorządu terytorialnego,
Joanna Jagoda
XLVIII. O niektórych zagadnieniach koncepcji nadzoru w systemie organów
samorządu terytorialnego, Bronisław Jastrzębski
XLIX. Bezpośrednia sądowa kontrola aktów normatywnych jako sfera sądowej
ochrony samodzielności jednostek samorządu terytorialnego.
Wybrane problemy, Piotr Lisowski
L Wybrane aspekty prawne nadzoru oraz kontroli administracyjnej i sądowej
sprawowanej nad działalnością gmin w sferze majątkowej,
Ewa Stefańska
Część IV. ODPOWIEDZIALNOŚĆ
LI. Odpowiedzialność prawna za szkody wyrządzone niezgodną z prawem
egzekucją administracyjną, Lidia Klat-Wertelecka
LII. Odpowiedzialność odszkodowawcza za bezprawie normatywne w sprawach
administracyjnych, Marta Kopacz
LIII. Z problematyki odpowiedzialności administracyjnej, Andrzej Michór
LIV. Skutki orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego a problem odpowiedzialności
odszkodowawczej administracji, Jerzy Parchomiuk
LV. Odpowiedzialność prawna w administracji publicznej (próba definicji),
Ewa Pierzchała
Część V. TEMATY SZCZEGÓLNE
LVI. Wpływ dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12
grudnia 2006 roku dotyczącej usług na rynku wewnętrznym
na działalność podejmowaną przez organizacje trzeciego sektora w sferze pożytku
publicznego, Jolanta Blicharz
LVII. Problem skutków wadliwego aktu normatywnego powstałych z mocy prawa
(zagadnienia administracyjnoprawne), Mariusz Bogusz
LVIII. Specyfika promocji zdrowia w działaniach Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
Marcin Janik
LIX. Dopuszczalny zakres prawnej regulacji praw mniejszości narodowych,
Mariusz Kotulski
LX. Charakter prawny indywidualnego programu integracji uchodźców,
Artur Modrzejewski
LXI. Regulacja prawna dostępu do informacji publicznej - uwagi de lege ferenda,
Agnieszka Piskorz-Ryń
LXII. Kilka uwag o normatywnym kształcie administracyjnoprawnego modelu ochrony
konkurencji w Polsce, Rafał Stankiewicz
LXIII. Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym. Działalność
Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego i Europejskiej
Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, Marcin Szmigiero
LXIV. Zasady korzystania z przestrzeni publicznej oraz przestrzeni o statusie
publicznej dostępności, Magdalena Tabernacka
Część VI. PROCEDURY
LXV. Zagadnienie formalizacji administracyjnych procedur prawotwórczych,
Tomasz Bąkowski
LXVI. Charakter prawny postępowania antymonopolowego, Mateusz Błachucki
LXVII. Jednolitość orzecznictwa sądowoadministracyjnego, Zbigniew
Czarnik
LXVIII. Wadliwość oświadczeń procesowych stron w postępowaniu
administracyjnym, Zbigniew R. Kmiecik
LXIX. Celowościowa wykładnia prawa podatkowego, Przemysław Krzykowski
LXX. Postępowanie administracyjne w realizacji przedsięwzięć EURO 2012,
Łukasz Mikowski, Paulina Warzel
LXXI. Prawo strony do rzetelnego procesu przed sądami administracyjnymi - cztery
lata po reformie sądownictwa administracyjnego,
Artur Mudrecki
LXXII. Sądowa kontrola niektórych aktów i czynności podejmowanych przez organy
kontroli skarbowej, Piotr Pietrasz
LXXIII. Podstawowe dylematy nauki o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
Piotr Przybysz
LXXIV. Procesowe i pozaprocesowe skutki orzeczeń NSA - kilka uwag dotyczących
art. 190 zd. 1 prawa o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi, Wojciech Sawczyn
LXXV. Odmowa wszczęcia ogólnego postępowania administracyjnego,
Agnieszka Ziółkowska
896 stron, B5, oprawa twarda z obwolutą