wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 63.79 60,60   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

REGLAMENTACJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ W POLSKIM ADMINISTRACYJNYM


KOCOWSKI T. / PRAWIE GOSPODARCZYM

wydawnictwo: KOLONIA, 2009, wydanie I

cena netto: 63.79 Twoja cena  60,60 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Reglamentacja działalności gospodarczej w polskim administracyjnym prawie gospodarczym


Rola jaką państwo, a także stanowione przez nie prawo odgrywa lub powinno odgrywać w gospodarce, zawsze stanowiła przedmiot kontrowersji, niezależnie od tego, z jakim modelem gospodarki mamy do czynienia. Dyskusja ta nie ustaje także w obecnym okresie, który można by charakteryzować ciągle jeszcze jako okres transformacji od gospodarki centralnie sterowanej do gospodarki rynkowej, a precyzyjnie rzecz ujmując - społecznej gospodarki rynkowej.

Praca wykonana  została w Zakładzie Prawa Administracyjnego Gospodarczego Instytutu Nauk Administracyjnych - Na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. 


Wprowadzenie

Rozdział I. Rola prawa w kształtowaniu działalności gospodarczej
1. Gospodarka - państwo - prawo
2. Ewolucja prawa działalności gospodarczej
3. Prawo działalności gospodarczej w II Rzeczypospolitej
4. Prawo działalności gospodarczej w okresie gospodarki planowej
5. Prawo działalności gospodarczej w gospodarce rynkowej
6. Gospodarka (działalność gospodarcza) w Konstytucji RP

Rozdział II. Reglamentacja działalności gospodarczej jako przedmiot badań
1.Spór o pojęcie - reglamentacja w ujęciu historycznym
2.Reglamentacja w gospodarce nakazowo-rozdzielczej
3.Rozdzielnictwo jako typowy przejaw reglamentacji działalności gospodarczej w gospodarce nakazowej
4.Reglamentacja gospodarcza a planowanie gospodarcze
5.Reglamentacja gospodarcza a funkcja kierownictwa i nadzoru
6.Reglamentacja gospodarcza a policja gospodarcza
7.Reglamentacja gospodarcza w gospodarce rynkowej
8.Reglamentacja gospodarcza a funkcja regulacji sektorów infrastrukturalnych
9.Istota reglamentacji gospodarczej

Rozdział III. Cel ograniczeń reglamentacyjnych
1. Prawo publiczne oraz prawo prywatne w regulacji sytuacji przedsiębiorcy
2. Zasada wolności działalności gospodarczej - prymat interesu indywidualnego
2.1. Polskie ustroje gospodarcze a jednostka (przedsiębiorca)
2.2. Wolność działalności gospodarczej w prawie działalności gospodarczej
2.3. Wolność gospodarcza jako publiczne prawo podmiotowe
2.4. Wolność działalności gospodarczej a interes jednostki (przedsiębiorcy)
3. Interes publiczny jako determinanta granic swobody działalności gospodarczej
3.1. Administracja publiczna - realizator interesu publicznego
3.2. Interes publiczny a interes indywidualny
4. Determinanty policyjnych i reglamentacyjnych ograniczeń wolności działalności gospodarczej
4.1. Źródła determinant publicznoprawnych ograniczeń wolności działalności gospodarczej w sferze policji
4.1.1. Ochrona stanu porządku i bezpieczeństwa publicznego jako determinanty ograniczeń policyjnych
4.1.2. Ochrona życia jako determinanta ograniczeń policyjnych
4.1.3. Ochrona zdrowia jako determinanta ograniczeń policyjnych
4.1.4. Ochrona mienia jako determinanta ograniczeń policyjnych
4.1.5. Ochrona moralności publicznej, dobrych obyczajów
4.1.6. Ochrona środowiska jako determinanta ograniczeń policyjnych
4.2. Źródła determinant publicznoprawnych ograniczeń wolności działalności gospodarczej w sferze reglamentacji
4.2.1 Ochrona odnawialnych zasobów naturalnych kraju jako determinanta ograniczeń reglamentacyjnych
4.2 2. Konkurencja i wolny rynek jako determinanty ograniczeń reglamentacyjnych
4.2.3. Interesy związane z państwem jako determinanty ograniczeń reglamentacyjnych
4.2.4. Interesy podmiotów zbiorowych jako determinanty ograniczeń reglamentacyjnych
5. Istota zagrożeń reglamentacyjnych - zagrożenia policyjne a zagrożenia reglamentacyjne

Rozdział IV. Środki prawne kształtujące sytuację prawną podmiotów reglamentowanych (źródła ograniczeń reglamentacyjnych) -ograniczenia wynikające z aktów normatywnych "z mocy prawa"
l. Istota regulacji administracyjnoprawnych stanowiących źródło ograniczeń reglamentacyjnych
2. Ograniczenia (obowiązki) wynikające "z mocy prawa" - bezpośrednio z przepisów prawa
2.1. Ograniczenia (obowiązki) związane z podejmowaniem działalności gospodarczej zawarte w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej
2.1.1. Obowiązek wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego
2.1.2. Obowiązek wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej
2.1.3. Obowiązek uzyskania wpisu w rejestrach i ewidencjach specjalnych (REGON, NIP)
2.1.4. Obowiązki dotyczące oznaczenia przedsiębiorcy i jego wyrobów
2.2. Ograniczenia (obowiązki) związane z wykonywaniem działalności gospodarczej zawarte w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej
2.2.1. Obowiązki dotyczące sposobu dokonywania transakcji pieniężnych
2.2.2. Obowiązek wykonywania działalności gospodarczej na zasadach uczciwej konkurencji i poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych interesów konsumentów
2.2.3. Obowiązek spełnienia warunków zapewniających ochronę przed zagrożeniem życia, zdrowia ludzkiego, moralności publicznej i środowiska
2.2.4. Obowiązek posiadania odpowiednich uprawnień zawodowych
2.3. Ograniczenia związane z prowadzeniem gier liczbowych i zakładów wzajemnych
2.4. Ograniczenia związane z ochroną konkurencji i konsumentów
2.5. Ograniczenia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne
2.6. Ograniczenia związane z ustalaniem i ekspozycją cen
2.7. Ograniczenia związane z jakością i znakowaniem artykułów rolno-spożywczych
2.8. Ograniczenia w obrocie usługami z zagranicą
2.9. Ograniczenia związane z wprowadzaniem do obrotu towarów paczkowanych
2.10. Ograniczenia związane z produkcją butelek miarowych
2.11. Ograniczenia związane z dokonywaniem oceny zgodności
3. Interpretacja treści ograniczeń

Rozdział V. Środki prawne kształtujące sytuację prawną podmiotów reglamentowanych (źródła ograniczeń reglamentacyjnych) - ograniczenia z aktów administracyjnych
1. Istota administracyjnych aktów indywidualnych
2. Ograniczenia związane z koniecznością uzyskania uprawnienia na prowadzenie działalności gospodarczej
2.1. Decyzja koncesyjna
2.2. Decyzja o udzieleniu zezwolenia
2.3. Decyzja o udzieleniu licencji
2.4. Decyzja o wyrażeniu zgody
3. Ograniczenia względne - regulowana działalność gospodarcza
4. Ograniczenia związane z koniecznością uzyskania aktów indywidualnych zezwalających, niebędących uprawnieniami na prowadzenie działalności gospodarczej
4.1. Decyzje wyrażające zgodę na nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców
4.2. Decyzje wyrażające zgodę na dokonanie zgłoszonej koncentracji
5. Ograniczenia związane z koniecznością uzyskania decyzji o zatwierdzeniu taryf
5.1. Decyzja o zatwierdzeniu taryf paliw gazowych, energii elektrycznej i ciepła
5.2. Decyzje o zatwierdzeniu taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków
6. Ograniczenia związane z koniecznością posiadania aktów kwalifikacyjnych (uprawnień zawodowych)
6.1. Wymóg posiadania aktów kwalifikacyjnych
6.2. Istota aktów kwalifikacyjnych i ich dywersyfikacja
6.2.1. Akty kwalifikacyjne osobowe
6.2.2. Akty kwalifikacyjne rzeczowe
7. Obowiązki związane z uznaniem przedsiębiorcy lub przedsiębiorców telekomunikacyjnych mających znaczącą pozycję rynkową, płynące z decyzji Prezesa UKE
7.1. Obowiązek uwzględniania uzasadnionych wniosków przedsiębiorców telekomunikacyjnych o zapewnienie im dostępu telekomunikacyjnego
7.2. Obowiązki równego traktowania przedsiębiorców, ogłaszania lub udostępniania informacji w sprawach zapewnienia dostępu, prowadzenia rachunkowości regulacyjnej, kalkulacji uzasadnionych kosztów świadczenia, ustalania i stosowania opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego
7.3. Obowiązek przygotowania i przedstawienia do zatwierdzenia projektu oferty ramowej
7.4. Decyzje nakładające obowiązki zawiązane z regulowaniem usług na rynku detalicznym
7.4.1. Decyzja o wyznaczeniu przedsiębiorcy telekomunikacyjnego do świadczenia usługi powszechnej
7.4.2. Decyzja o wyznaczeniu minimalnej liczby aparatów publicznych
7.4.3. Decyzja w przedmiocie dopłaty
7.4.4. Procedury decyzyjne
8. Reglamentacyjne akty stosowania prawa a przedsiębiorca

Rozdział VI. Nadzór i kontrola reglamentacyjna
1. Kontrola i nadzór - dylematy terminologiczne
2. Nadzór reglamentacyjny i jego dywersyf1kacja temporalna
3. Zapobiegawczy nadzór reglamentacyjny
3.1. Struktura prewencyjnego nadzoru reglamentacyjnego
3.2. Faza kontrolna - kontrola, jej środki i wyniki
3.3. Faza decyzyjna - decyzje nadzorcze
3.4. Faza egzekucyjna - sankcje administracyjno-prawne w nadzorze zapobiegawczym
4. Bieżący nadzór reglamentacyjny
4.1. Struktura bieżącego nadzoru reglamentacyjnego
4.2. Faza kontrolna - kontrola, jej środki i wyniki
4.3. Faza decyzyjna - decyzje nadzorcze
4.4. Faza egzekucyjna - sankcje administracyjno-prawne w nadzorze bieżącym
4.4.1. Ograniczenie zakresu lub utrata uprawnień
4.4.2. Środki egzekucyjne
4.4.3. Kary służbowe i dyscyplinarne
4.4.4. Kary pieniężne
4.4.5. Nieważność czynności podmiotów reglamentowanych
5. Nadzór - wykonawcza część reglamentacji

Rozdział VII. Sfery ograniczeń reglamentacyjnych
l. Ograniczenia w podejmowaniu działalności gospodarczej
1.1. Ograniczenia o charakterze przedmiotowym
1.2. Ograniczenia o charakterze podmiotowym
2. Ograniczenia swobody umów
3. Ograniczenia swobody w wykonywaniu prawa własności
4. Ograniczenia swobody tworzenia i przekształcania struktur organizacyjnych

Zakończenie
Wykaz literatury


420 stron, B5, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022