W książce omówiono biznesowe
skutki regulacji w dziedzinie prawa konkurencji.
Zaprezentowano najnowszy stan
prawny i faktyczny w zakresie percepcji i stosowania prawa konkurencji.
Czytelnicy znajdą tu odpowiedzi na
wiele ważnych pytań, m.in.:
Jak rozwijać biznes, aby nie popaść w konflikt z prawem konkurencji?
Jak budować przewagę konkurencyjną firmy, aby nie spotkać się z zarzutem
nadużywania dominującej pozycji na rynku?
Jakie zapisy porozumień, konieczne z biznesowego punktu widzenia, nie będą
sprzeczne z prawem konkurencji?
Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby pożądana fuzja lub przejęcie nie
spotkały się z negatywną opinią organu antymonopolowego?
Drugie wydanie publikacji zostało uzupełnione o antymonopolową analizę
rekomendacji marketingowych Ph. Kotlera. Autorka szczegółowo omówiła też
takie kwestie, jak antykonkurencyjne znaczenie pionowych porozumień między
przedsiębiorstwami oraz analizy rynkowe w prewencyjnej kontroli koncentracji.
Ilustrację zastosowań regulacji antymonopolowych w praktyce stanowią liczne studia
przypadków.
Książka powstała na podstawie doświadczeń autorki zdobytych w pracy na stanowisku
doradcy antymonopolowego dużych firm polskich i zagranicznych oraz podczas tworzenia
Urzędu Antymonopolowego i kierowania jego pracami w pierwszym okresie polskiej
transformacji.
Opracowanie skierowane jest do studentów kierunków zarządzania oraz czytelników
zainteresowanych prowadzeniem biznesu, pragnących uniknąć konfliktu z prawem
konkurencji.
Spis treści:
O autorce
str. 7
Przedmowa do wydania drugiego
str. 9
Wstęp
str. 11
1. Strategie konkurencyjne przedsiębiorstw i ochrona konkurencji
str. 15
Konkurencja: rywalizacja i kooperacja
str. 15
Konkurencja w sektorze
str. 17
Konkurencja na rynku
str. 18
Ekonomiczne przesłanki prawnej ochrony konkurencji
str. 20
Rynek właściwy dla działania przedsiębiorstwa
str. 27
Rynki konglomeratowe i sąsiednie
str. 40
Bariery wejścia i wyjścia z rynku właściwego
str. 41
Podsumowanie
str. 44
2.Nadużywanie dominacji rynkowej przedsiębiorstwa
str. 47
Dominacja rynkowa jako cel strategii zarządzania przedsiębiorstwem
str. 47
Kryteria pomiaru udziału rynkowego przedsiębiorstwa
str. 52
Kryteria oceny pozycji i siły rynkowej przedsiębiorstwa
str. 53
Skuteczna strategia biznesowa i antymonopolowe kłopoty
str. 57
Typowe zachowania firm dominujących na rynku
str. 60
Praktyki cenowe przedsiębiorstwa dominującego na rynku właściwym
str. 63
Podsumowanie
str. 85
3. Antykonkurencyjne porozumienia przedsiębiorstw
str. 87
Motywy porozumiewania się przedsiębiorstw
str. 87
Porozumienia przedsiębiorstw ograniczające konkurencję
str. 89
Porozumienia kartelowe
str. 91
Przykłady łagodzenia kar pieniężnych dla uczestników karteli
str. 99
Kartel podany do publicznej wiadomości
str. 103
Porozumienia dystrybucyjne
str. 114
Podsumowanie
str. 142
4. Koncentracja i konkurencja
str. 144
Koniunktura gospodarcza i koncentracja przedsiębiorstw
str. 144
Przyczyny transakcji F&P
str. 146
Kooperacyjny i koncentracyjny charakter transakcji
str. 148
Przyjazne i wrogie F&P
str. 154
Udane i nieudane transakcje F&P
str. 157
Koncentracja i wzrost siły rynkowej jej uczestników
str. 161
Kryteria oceny wpływu planowanej koncentracji na stan konkurencji
str. 164
Ocena planowanych koncentracji w praktyce orzeczniczej KE
str. 165
Podsumowanie
str. 187
5. Ochrona konkurencji w Polsce
str. 190
Prawo konkurencji przed zmianami z 1989 roku
str. 190
Ochrona konkurencji w procesie transformacji gospodarczej po 1989 roku
str. 191
Polityka gospodarcza i skuteczność prawa konkurencji
str. 197
Wpływ UOKiK na podmiotową strukturę rynków produktowych i geograficznych
str. 199
Rola UOKiK w tworzeniu prawa
str. 201
Ochrona konsumentów
str. 203
Negocjacje członkostwa Polski w Unii Europejskiej
str. 205
Zakończenie
str. 207
Bibliografia
str. 215
Indeks
str. 227
232 strony, B5, oprawa miękka