CSR doskonalenie relacji społecznych w firmie
Koncepcja społecznej
odpowiedzialności przedsiębiorstwa (Corporate Social Responsibility) to filozofia
działania oparta na zasadzie poszanowania interesów wszystkich podmiotów
funkcjonujących w organizacji i jej otoczeniu.
W książce wyjaśniono
pojęcia i zagadnienia z zakresu społecznej odpowiedzialności.
Wskazano, jak można je włączyć do
strategii przedsiębiorstwa, aby stały się narzędziem rozwiązywania problemów,
minimalizowania ryzyka i poprawy reputacji firmy.
Dzięki lekturze można:
zrozumieć koncepcję społecznej odpowiedzialności oraz jej powiązania z innymi
koncepcjami z zakresu zarządzania,
poznać standardy i modele zarządzania społeczną odpowiedzialnością,
dowiedzieć się, jak przedsiębiorstwa mogą umiejętnie tworzyć relacje z
interesariuszami,
poznać narzędzia zarządzania społeczną odpowiedzialnością oraz ich praktyczne
zastosowania.
Opracowanie jest skierowane do studentów kierunków ekonomicznych, a także do
przedsiębiorców, menedżerów zarządzających relacjami społecznymi w organizacjach,
pracowników działów HR i PR odpowiedzialnych za budowanie relacji z interesariuszami.
Spis treści:
O autorce
str. 9
Słowo wstępne
str. 11
Wstęp
str. 15
1. Społeczny wymiar działalności biznesowej
str. 19
1.1. Społeczne aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa
str. 20
1.2. Pojęcie przedsiębiorstwa jako podmiotu odpowiedzialnego
str. 26
1.3. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa - założenia teoretyczne
str. 32
1.3.1. Definiowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
str. 39
1.3.2. Społeczna odpowiedzialność a koncepcje pokrewne
str. 44
1.3.3. Argumenty za społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa i przeciw niej
str. 49
2. Odpowiedzialność społeczna w ujęciu strategicznym
str. 54
2.1. Próba modelowego ujęcia relacji społecznych przedsiębiorstwa
str. 55
2.2. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa w świetle zarządzania
strategicznego
str. 70
3. Rola interesariuszy w społecznej odpowiedzialności
str. 91
3.1. Pochodzenie koncepcji interesariuszy, definicja i typologia interesariuszy
str. 92
3.1.1. Podejścia teoretyczne do koncepcji interesariuszy
str. 96
3.1.2. Wybrane grupy interesariuszy i ich znaczenie dla organizacji
str. 98
3.2. Identyfikowanie kluczowych interesariuszy przedsiębiorstwa
str. 104
3.3. Zarządzanie relacjami z interesariuszami. Strategie działania
str. 109
4. Właściciele i pracownicy jako kluczowi interesariusze przedsiębiorstwa
str. 125
4.1. Właściciele jako interesariusze wewnętrzni przedsiębiorstwa
str. 125
4.1.1. Koncepcja Corporate Governance a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
str. 133
4.2. Zarządzanie relacjami z pracownikami
str. 140
5. Doskonalenie relacji społecznych
str. 162
5.1. Wybrane narzędzia doskonalenia relacji społecznych w przedsiębiorstwie
str. 162
5.1.1. Kodeksy etyczne
str. 164
5.1.2. Audyt etyczny i procedury etyczne
str. 171
5.1.3. Whistleblowing
str. 172
5.1.4. Szkolenia etyczne
str. 177
5.1.5. Zespół ds. etyki
str. 178
5.2. Rola komunikacji w rozwijaniu społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwie
str. 178
5.3. Rola kadry zarządzającej w umacnianiu społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstwa
str. 187
5.4. Kultura organizacyjna a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa
str. 191
5.5. Budowanie relacji z otoczeniem zewnętrznym wyrazem dojrzałości społecznej
przedsiębiorstwa
str. 200
6. Przykłady międzynarodowych inicjatyw na rzecz społecznej odpowiedzialności
str. 211
6.1. Inicjatywa Global Compact Organizacji Narodów Zjednoczonych
str. 212
6.2. Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych
str. 215
6.3. Działalność Międzynarodowej Organizacji Pracy na rzecz promocji społecznej
odpowiedzialności w przedsiębiorstwach
str. 217
6.4. Standaryzacja działań z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
str. 219
Zakończenie
str. 225
Bibliografia
str. 227
Spis ilustracji
str. 244
Spis tabel
str. 245
Indeks
str. 247
252 strony, B5, oprawa miękka