|
DZIECIĘCA "TEORIA UMYSŁU"
PUTKO A. / W FAZIE JAWNEJ I UTAJONEJ A FUNKCJE WYKONAWCZE wydawnictwo: WYD UAM, 2008, wydanie Icena netto: 79.00 Twoja cena 75,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dziecięca "teoria umysłu" w fazie jawnej i utajonej a funkcje wykonawcze
W monografii przedstawione jest zagadnienie dziecięcych teorii umysłu, dominujące w
psychologii poznawczej oraz psychologii rozwojowej w ostatnim dwudziestoleciu. (...)
Wielość i różnorodność badań z zastosowaniem coraz to nowych testów
odwołujących się do naiwnych teorii umysłu wymagała od dawna podsumowania i pewnego
uporządkowania. (...) Monografia stanowi obszerne i ciekawie przygotowane kompendium
wiedzy o dziecięcych teoriach umysłu w dwóch fazach - jawnej i utajonej. Takiego
opracowania w literaturze polskiej brakowało (...) wypełnia ono lukę w literaturze
przedmiotu.
prof. dr. hab. Barbara Bokus (fragment recenzji)
Wstęp
ROZDZIAŁ l Dziecięce teorie umysłu - podejścia wyjaśniające
1.1. Wprowadzenie
1.2. Metody pomiaru teorii umysłu
1.3. Podejścia wyjaśniające
1.3.1. Teoria teorii
1.3.2. Koncepcja "teorii umysłu" jako wrodzonego modułu
1.3.3. Teoria symulacji
1.3.4. Podejście odwołujące się do funkcji wykonawczych
1.3.5. Inne nurty badań
1.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2 Funkcje wykonawcze - z perspektywy rozwojowej
2.1. Problem struktury
2.1.1. Struktura funkcji wykonawczej w świetle podejścia PS
2.1.2. "Gorące" i "zimne" aspekty funkcji wykonawczych
2.2. Metody do pomiaru funkcji wykonawczych w badaniach nad dziećmi
2.3. Teorie rozwoju funkcji wykonawczych
2.3.1. Wyjaśnienie rozwoju funkcji wykonawczych odwołujące się do hamowania
2.3.2. Wyjaśnienie rozwoju funkcji wykonawczych jako konsekwencji rozwoju pamięci
roboczej
2.3.3. Wyjaśnienia rozwoju funkcji wykonawczych w świetle teorii złożoności
2.3.4. Redeskrypcja jako podstawa poznawczej giętkości
2.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3 Problem relacji między rozwojem teorii umysłu i funkcji wykonawczych
3.1. Rozwój teorii umysłu prowadzi do lepszej samokontroli (Tl)
3.2. Funkcje wykonawcze jako warunek wstępny rozwoju teorii umysłu (T2)
3.3. Rozumowanie warunkowe jako wspólny funkcjonalny składnik (T3)
3.4. Wspólne struktury mózgu (T4)
3.5. Komponent wykonawczy w testach teorii umysłu (T5)
3.5.1. Zadanie z oknami a komponent wykonawczy
3.5.2. Wyrazistość rzeczywistego stanu rzeczy a odpowiedzi w teście FP
3.5.3. Pytania wymagające przewidywania i wyjaśniania zachowania w testach FP
3.5.4. Proces selekcji treści przekonań jako źródło ograniczeń wykonawczych - model
Lesliego
3.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4 Relacja miedzy teorią umysłu a funkcjami wykonawczymi w świetle
badań nad nietypowym rozwojem
4.1. Teoria umysłu i funkcje wykonawcze u osób z autyzmem
4.1.1. Głębokość deficytu w zakresie FW i TU w autyzmie
4.2. Jaki aspekt funkcji wykonawczych jest szczególnie osłabiony w autyzmie?
4.2.1. Zdolność do planowania
4.2.2. Giętkość poznawcza
4.2.3. Zdolności inhibicyjne
4.3. Badania podłużne nad związkiem TU - FW w autyzmie
4.4. Teoria umysłu i funkcje wykonawcze u dzieci z ADHD
4.5. Relacja TU - FW w świetle badań nad innymi zaburzeniami rozwojowymi
4.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 5 Relacja między teorią umysłu a funkcjami wykonawczymi w świetle
badań nad normalnym rozwojem
5.1. Wczesne dzieciństwo
5.2. Średnie dzieciństwo
5.2.1. Teoria umysłu a pamięć robocza
5.2.2. Teoria umysłu a kontrola wykonawcza
5.2.3. Pamięć robocza i kontrola wykonawcza jako współdeterminanty poziomu teorii
umysłu
5.2.4. Teoria umysłu a zdolność do planowania
5.2.5. Wielość interpretacji wyników badań nad związkiem FW - TU
5.2.6. Związek między teorią umysłu a funkcjami wykonawczymi w świetle badań
podłużnych
5.3. Dane przemawiające za i przeciwko poszczególnym stanowiskom - podsumowanie
ROZDZIAŁ 6 Natura utajonej kompetencji mentalnej
6.1. Zjawisko antycypacyjnej reakcji wzrokowej
6.2. Utajona kompetencja mentalna jako okres gotowości do odnoszenia korzyści z jawnego
uczenia się
6.3. Wzrokowe reakcje antycypacyjne u dzieci z autyzmem
6.4. Reakcje antycypacyjne a reguła "widzieć = wiedzieć" oraz pytania
kontrolne
6.5. Czy reakcje wzrokowe faktycznie wyrażają nieświadomą wiedzę?
6.6. Rola funkcji wykonawczych i syntaktyki w przejściu od utajonej do jawnej kompetencji
mentalnej
6.6.1. Test prawdziwych przekonań jako zadanie kontrolne
6.6.2. Stawianie żetonów jako miara stopnia pewności
6.7. Dalsze dowody na rzecz niezależności reakcji antycypacyjnych od kontroli hamowania
6.8. Hipotezy dotyczące natury i pochodzenia reakcji antycypacyjnych
6.8.1. Hipoteza wiedzy utajonej
6.8.2. Hipoteza niepełnej symulacji
6.8.3. Hipoteza błędnej interpretacji pytania testowego
6.8.4. Hipoteza "uszeregowania w czasie"
6.9. Podsumowanie
Zakończenie
Literatura
Child's 'theory of mind' in an expicit and implicit phase of development and executive f
unctions (Summary)
280 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|