|
PRAWA DZIECKA KONTEKSTY PRAWNE I PEDAGOGICZNE
ANDRZEJEWSKI M. RED. wydawnictwo: WYD UAM, 2012, wydanie I cena netto: 38.50 Twoja cena 36,58 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Prawa dziecka
Konteksty prawne i pedagogiczne
O prawach dziecka można wypowiadać się na rozmaite sposoby. Widziałem kiedyś
książkę zbudowaną z rysunków dzieci, których zadaniem było poszczególne prawa
dziecka narysować. I narysowały! Jeśli chodzi o naukowców, to prawa dziecka są
naturalnym obszarem badań prawników i pedagogów. Powie ktoś, że pomysł książki,
ukazującej rozmaite konteksty pedagogiczne i prawne praw dziecka, nie jest więc
szczególnie odkrywczy. Jestem odmiennego zdania. Po pierwsze dlatego, że o ważnych
pojęciach rozmowy nigdy dość, zwłaszcza jeśli rozmawiają osoby kompetentne. Po
wtóre, od dawna nie ukazała się książka na temat praw dziecka tak mocno
oddająca specyfikę osobistego, indywidualnego spojrzenia naukowców i praktyków
różnych dziedzin. Lektura tekstów dowodzi, że w żaden sposób nie krępowano ich
wrażliwości, nie nakładano ram merytorycznych ani formalnych, a przeciwnie, zebrano w
tym tomie wypowiedzi bardzo różniące się pod względem sposobu narracji, w tym
wplataną w poważne wywody dawką emocji. Po trzecie, grono Autorów nie zostało dobrane
w taki sposób, by zgodnym chórem głosić jedynie słuszne tezy. Uważny Czytelnik
łatwo zauważy, że poszczególni Autorzy, zaproszeni do napisania artykułów, różnią
się między sobą poglądami i to w kwestiach dla praw dziecka podstawowych. Książka
nie ma więc tezy, no chyba że tę jedną, iż zdaniem wszystkich Autorów – jak to
już powiedziano – o prawach dziecka rozmawiać trzeba. Jest to zapewne swoisty dowód
na to, że idea ochrony praw dziecka (a więc idea ochrony praw człowieka), która
przeżywa głęboki kryzys jednakowoż żyje, a informacje o jej śmierci są mocno
przesadzone.
Słowo wstępne (MAREK ANDRZEJEWSKI)
TADEUSZ SMYCZYŃSKI
Czy jest potrzebna Konwencja o prawach dziecka? Geneza i funkcje Konwencji
BOGUSŁAW ŚLIWERSKI
Prawa dziecka w polskim systemie oświaty. Perspektywa pedagogiczna
MAREK ANDRZEJEWSKI
Prawa dziecka – rozważania o sensie idei i jej dewaluacji
ANNA NATALIA SCHULZ
O Konwencji o prawach dziecka i o jej wpływie na prawo polskie
BEATA KOLSKA-LACH
Ochrona praw dziecka w praktyce funkcjonowania Terenowego Komitetu Ochrony Praw
Dziecka w Poznaniu
MAŁGORZATA ŁĄCZKOWSKA
Instytucjonalna ochrona praw dziecka w Polsce
MAREK BUDAJCZAK
Prawa dziecka a wolność i odpowiedzialność
MACIEJ DYBOWSKI
Pozycja prawna dziecka w postępowaniach, które go dotyczą. Zagadnienia wybrane
MARIA DĄBROWSKA-BĄK
W pętli etatyzacji (edukacja – obowiązek szkolny – dziecko )
EWELINA SILECKA
Niepełnosprawność dziecka – rozważania o roli rodziców i adekwatności
ochrony prawnej
JOANNA PAJEWSKA DE MEZER
Prawo dziecka do kontaktu z rodzicem
WALDEMAR SEGIET
W trosce o edukację dziecka. Między formalnym uzasadnianiem a faktycznym
egzekwowaniem
The Rights of the Child – Legal and Pedagogical Contexts (MAREK ANDRZEJEWSKI)
234 stron,
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|