Polityka i administracja w rządach państw członkowskich Unii
Europejskiej.
SPIS TREŚCI
UWAGI WSTĘPNE
ROZDZIAŁ I UWARUNKOWANIA, CHARAKTER ORAZ POLA RELACJI MIEDZY POLITYKĄ I
ADMINISTRACJĄ W RZĄDACH PAŃSTW WSPÓŁCZESNYCH
1. Uwagi ogólne
2. Przesłanki wynikające z przedmiotowego zakresu pojęcia polityki
2.1. Dwa podstawowe sposoby rozumienia polityki
2.2. Kluczowe znaczenie wspólnotowego charakteru organizacji społeczeństwa
2.3. Polityka jako dziedzina praktyczna
3. Przesłanki wynikające z przedmiotowego zakresu pojęcia administracj publicznej
3.1. Wykonawczy charakter administracji publicznej
3.2. Wielofunkcyjność administracji publicznej
3.3. Trwałe związki między rozwiązaniami ustrojowymi państwa i kształtem
administracji publicznej
3.4 Zinstytucjonalizowany charakter administracji publicznej
3.5. Możliwość stosowania przez administrację publiczną metody "presji i
oporu"
4. Przesłanki wynikające z przedmiotowego zakresu pojęcia systemu politycznego
4.1. Wielość definicji
4.2. Infrastruktura organizacji społeczeństwa
4.3. Układ funkcjonalny systemu politycznego
5. Dyskurs teoretyczny wokół wzajemnych relacji między polityką i administracją
publiczną
5.1. Dwa odmienne podejścia
5.2. Kontekst patologicznych doświadczeń
5.3. Między patologiczną symbiozą a izolacją polityki i administracji
5.4. Niebezpieczeństwa koncepcji izolacji polityki i administracji
5.5. Problem możliwości odróżnienia w praktyce sfery polityki i administracji
6. Podstawowe problemy w relacjach między polityką i administracją publiczną
6.1. Siła polityki w relacjach z administracją publiczną
6.2. Siła administracji publicznej w relacjach z polityką
6.3. Model idealny realcji między polityką i administracją publiczną
7. Pola relacji między polityką i administracją publiczną
7.l. Wyznaczniki pozycji polityki w stosunku do administracji publicznej
7.2. Wyznaczniki pozycji administracji publicznej w stosunku do polityki
8. Konkluzje
ROZDZIAŁ II KONTEKST USTROJOWY RELACJI MIĘDZY POLITYKĄ I ADMINISTRACJĄ W
RZĄDACH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ
1. Uwagi ogólne
2. Podstawowe zasady konstytucyjne określające pozycję rządu i administracji rządowej
2.1. Charakter źródeł konstytucyjnych
2.2. Zróżnicowanie ustrojowe
2.3. Cechy wspólne państw członkowskich Unii Europejskiej: demokratyczny charakter
państwa i podział władz
3. Problemy zróżnicowanego rozumienia pojęcia "rząd" oraz sposobu i zakresu
konstytucjonalizacji materii dotyczącej rządu i administracji rządowej
3.1. Rząd jako gabinet ministrów
3.2. Rząd jako gabinet ministrów z udziałem głowy państwa
3.3. Rząd jako polityczna część administracji rządowej
3.4. Sposób i zakres konstytucjonalizacji materii dotyczącej rządu i administracji
rządowej
4. Sfera relacji między rządem i parlamentem
4.1. Mechanizm powoływania rządu i polityczna legitymizacja rządu w parlamencie
4.2. Kontrola parlamentarna rządu
4.3. Odpowiedzialność parlamentarna rządu
4.4. Wpływ rządu na parlament i tworzenie prawa
4.5. Udział parlamentu w wykonywaniu polityki i prawa
5. Kontekst relacji między rządem i głową państwa
6. Kontekst pozaparlamentarnych form kontroli i odpowiedzialności rządu i administracji
rządowej
7. Kontekst struktury terytorialnej państwa oraz relacji między rządem a samorządem
terytorialnym
8. Konkluzje
ROZDZIAŁ III POLITYCY I URZĘDNICY ZAWODOWI NA TLE INSTYTUCJI l PROCEDUR
DECYZYJNYCH W RZĄDACH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ
l. Uwagi ogólne
2. Problemy statusu formalnoprawnego polityków i urzędników zawodowych w rządach i
administracji rządowej
2.l. Granica między kategorią polityków i urzędników zawodowych
2.2. Struktura stanowisk
2.3. Specyfika rozwiązań w dziedzinie rekrutacji i legitymizacji
2.4. Specyfika rozwiązań w dziedzinie praw i obowiązków
2.5. Specyfika rozwiązań w dziedzinie zabezpieczeń przed konfliktem interesów
2.6. Specyfika rozwiązań w dziedzinie modelu kariery
2.7. Specyfika rozwiązań w dziedzinie odpowiedzialności
2.8. Pola napięć i sytuacje patologiczne
3. Politycy i urzędnicy zawodowi w procesach decyzyjnych dotyczących instytucji
rządowych
3.1. Sfera wartości, zasad i norm
3.2. Sfera rozwiązań instytucjonalnych
3.3. Sfera rozwiązań finansowych
3.4. Sfera rozwiązań kadrowych
3.5. Sfera rozwiązań proceduralnych
3.6. Pola napięć i sytuacje patologiczne
4. Politycy i urzędnicy zawodowi jako uczestnicy procesów decyzyjnych dotyczących
zadań i kompetencji instytucji rządowych
4.1. Etap określania strategii działania
4.2. Etap generowania inicjatyw
4.3. Etap analizy i selekcji inicjatyw
4.4. Etap przekształcania inicjatyw w projekty
4.5. Etap uzgadniania projektów, wyjaśniania i usuwania rozbieżności
4.6. Etap oceny formalnoprawnej projektów
4.7. Etap formalnego rozstrzygania
4.8. Etap informowania o podjętych decyzjach
4.9. Etap implementacji decyzji, monitorowania, kontroli i decydowania o korektach
4.10. Napięcia i sytuacje patologiczne
5. Konkluzje
ROZDZIAŁ IV UWARUNKOWANIA CIĄGŁOŚCI I ZMIANY W STOSUNKACH MIĘDZY POLITYKĄ
I ADMINISTROWANIEM W RZĄDACH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ
1. Uwagi ogólne
2. Uwarunkowania indywidualne
2.1. Sfera polityki
2.2. Sfera kultury politycznej
3. Uwarunkowania uniwersalne
3.1. Globalizacja
3.2. Rewolucja informatyczna
3.3. Współczesny model rywalizacji między państwami
3.4. Nowe zagrożenia
4. Kontekst Unii Europejskiej
4.1. Specyfika unijnych procesów decyzyjnych
4.2. Proces europeizacji administracji publicznej
4.3. Treść standardów unijnych w dziedzinie administracji publicznej
UWAGI KOŃCOWE
ANEKS
Tabela l. Pola relacji między polityką i administracją w rządach państw
współczesnych
Tabela 2. Uwarunkowania statusu oraz wzajemnych relacji polityki i administracji w
rządach państw członkowskich Unii Europejskiej
Tabela 3. Aktualnie obowiązujące konstytucje państw członkowskich Unii Europejskiej
Tabela 4. Tło ustrojowe relacji między polityką i administracją w państwach
członkowskich Unii Europejskiej
Tabela 5. Uwarunkowania relacji między polityką i administracją w rządach państw
członkowskich Unii Europejskiej związane z konstytucyjnym usytuowaniem rządów
Tabela 6. Konstytucyjny opis pojęcia rządu w państwach członkowskich UE
Tabela 7. Urzędnicy zawodowi w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej
Tabela 8. Kierunki zmian w rządach i administracjach rządowych państw członkowskich
Unii Europejskiej istotne dla relacji między polityką i administracją
LITERATURA
SUMMARY
188 stron, miękka oprawa