W retoryce przywódców świata paneuropejskiego (...), mediów, głównego
nurtu establishmentowych intelektualistów pełno jest odwołań do uniwersalizmu jako
głównego uzasadnienia prowadzonej przez nich polityki. Zwłaszcza kiedy mówią o swej
polityce wobec "innych" - krajów świata nieeuropejskiego, biedniejszych i
"słabiej rozwiniętych" narodów. (...) Pojęcia demokracji i praw człowieka,
idea wyższości cywilizacji zachodniej jako opartej na uniwersalnych wartościach i
prawdach oraz nieuchronność podporządkowania się siłom "rynku"
przedstawiane są nam jako oczywistości.
Ale nie są one w najmniejszym stopniu oczywiste. Są to złożone idee,
wymagające starannej analizy i oczyszczenia z towarzyszących im miazmatów i czynników
nieistotnych, tak aby umożliwić ich trzeźwą ocenę i wykorzystanie dla dobra
wszystkich, nie zaś tylko nielicznych. Zrozumienie, skąd pochodzą te idee oraz komu i
do czego początkowo służyły, jest niezbędne dla takiej oceny.
(z wprowadzenia I. Wallersteina)
Spis treści:
Podziękowania
Wprowadzenie.
Polityka uniwersalizmu dziś
Kto ma prawo do interwengi?
Wartości uniwersalne przeciwko barbarzyństwu
Czy można nie być orientalistą?
Esencjalistyczny partykularyzm
Jak poznajemy prawdę? Uniwersalizm naukowy
Władza idei, idee władzy: dawanie i branie
Bibliografia
104 strony, A5, oprawa miękka ze skrzydełkami