wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 74.00 70,30   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

DEMOKRACJA PRZEDSTAWICIELSKA I BEZPOŚREDNIA W TRZECIEJ RZECZYPOSPOLITE


KUCIŃSKI J.

wydawnictwo: ALMAMER, 2007, wydanie I

cena netto: 74.00 Twoja cena  70,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Rozważania zawarte w pracy dotyczą rozwiązań normatywnych i realiów ustrojowych Trzeciej Rzeczypospolitej Polski ej. Takim bowiem pojęciem - "Trzecia Rzeczypospolita" - posługuje się we Wstępie obowiązująca Konstytucja z 1997 r. na określenie państwa polskiego. Jest to więc termin normatywnie wiążący. W pracy skoncentrowano się świadomie na uregulowaniach konstytucyjno-prawnych i praktyce ustrojowej pod rządami uchwalonej 2 kwietnia 1997 r. Konstytucji RP, która weszła w życie 17 października 1997 r. Praca ukazuje się więc w dziesiątym roku obowiązywania tej Konstytucji.

W pierwszym rozdziale pracy poddano analizie różne podejścia do idei demokracji i jej problemów ujawnione w toku prac nad przygotowaniem i uchwaleniem Konstytucji z 1997 r., a na tym tle ujęcie zagadnień demokracji w uchwalonym tekście Konstytucji. Następnie na tej bazie w rozdziale drugim dokonano rekonstrukcji podstawowych zasad demokracji politycznej w świetle Konstytucji RP: zasady zwierzchniej władzy Narodu, zasady łączenia demokracji przedstawicielskiej z formami demokracji bezpośredniej, zasady podziału władzy i równowagi władz, zasady demokratycznego państwa prawnego.

Trzy kolejne rozdziały traktują o instytucjach i podmiotach demokracji przedstawicielskiej w RP. W rozdziale trzecim zaprezentowano demokratyczne instytucje procesu kreacji organów przedstawicielskich - Sejmu i Senatu. Scharakteryzowano w nim w sposób generalny demokratyczne regulacje prawa wyborczego do Sejmu i Senatu, poddano analizie zasady i instytucje ustrojowe zabezpieczające demokratyczność wyborów oraz ukazano stosowanie demokratycznych reguł wybieralności w praktyce wyborów w 2001 i w 2005 r. Rozdział czwarty poświęcony został instytucjom zabezpieczającym demokratyczne zachowana posłów i senatorów w parlamencie. Dokonano tutaj charakterystyki parlamentarnego mandatu wolnego, zanalizowano uprawnienia i obowiązki posła i senatora oraz wskazano na gwarancje swobodnego wykonywania mandatu parlamentarnego, do których należy zwłaszcza niepołączalność {incompatibilitas) oraz immunitet. Przedmiotem rozdziału piątego są demokratyczne rozwiązania zabezpieczające pozycję i działalność najwyższego przedstawicielstwa władzy Narodu - Sejmu i Senatu. Rozważono w nim rolę Sejmu i Senatu jako organów reprezentujących suwerena, ukazano pozycję prawnoustrojową Sejmu i Senatu na tle społecznych opinii o polskim parlamencie, poddano analizie funkcje Sejmu i Senatu służące realizacji zasady przedstawicielstwa -  funkcję ustrojodawczą, ustawodawczą i kontrolną.

Dwa końcowe rozdziały poświęcono instytucjom demokracji bezpośredniej w RP. Przedmiotem rozważań w rozdziale szóstym jest władcza forma demokracji bezpośredniej - referendum. Poddano tu analizie normatywną regulację referendów ogólnokrajowych i lokalnych oraz ukazano praktykę tych referendów w okresie od 1997 r. Rozdział siódmy dotyczy niewładczej formy demokracji bezpośredniej - obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej. Rozważono tu normatywną regulację tej instytucji i praktykę jej stosowania w latach 1999-2005.

W pracy wykorzystano szeroko dorobek zawarty w literaturze przedmiotu, przywoływany w przypisach, a w pełni wykazany w bibliografii. Sięgano czasem także do wyników badań socjologicznych. Natomiast praktykę ustrojową w zakresie objętym rozważaniami pracy odtwarzano głównie na podstawie własnych badań różnorodnych materiałów i dokumentów. Szczególnie przydatne okazały się dokumenty i materiały parlamentarne - sejmowe i senackie oraz dokumenty i materiały Państwowej Komisji Wyborczej.

328 stron, B5, miękka oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022