Książka omawia problematykę terroryzmu, broni biologicznej
i przygotowania struktur administracji w przypadku zagrożenia atakami terrorystycznymi.
Autor przedstawia efektywny model współdziałania służb cywilnych i wojskowych, które
mogą być zaangażowane
w działania ratownicze w przypadku ataku bioterrorystycznego. Publikacja prezentuje
nowoczesną koncepcję ochrony ludności w sytuacji użycia broni biologicznej.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Wprowadzenie
do problematyki broni biologicznej
1.1. Zagrożenie bronią biologiczną
1.2. Pojęcie broni
biologicznej
1.3. Historia broni
biologicznej i bioterroryzmu
1.3.1.
Początki bioterroryzmu na świecie
1.3.2. I wojna
światowa
1.3.3. II
Wojna Światowa
1.3.4. Rozwój
działań międzynarodowych wobec zagrożeń związanych z bronią biologiczną po II
wojnie światowej
1.3.5.
Współcześnie
1.4. Podział czynników
biologicznych
1.5. Symptomy użycia broni
biologicznej
1.6. Wnioski
Rozdział 2. Zadania i
kompetencje resortów oraz instytucji ratowniczych włączonych do reagowania na broń
biologiczną
2.1. Sejm i Senat
2.2. Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej
2.2.1. Rada
Bezpieczeństwa Narodowego
2.2.2. Biuro
Bezpieczeństwa Narodowego
2.3. Rada Ministrów
2.3.1.
Kolegium ds. Służb Specjalnych
2.3.2. Agencja
Bezpieczeństwa Wewnętrznego
2.3.3. Agencja
Wywiadu
2.4. Minister Obrony
Narodowej
2.4.1. Siły
Zbrojne RP
2.4.2.
Wojskowa Inspekcja Sanitarna
2.4.3.
Wojskowy Instytut Higieny i Epidemiologii
2.4.4. Centrum
Reagowania Epidemiologicznego SZ RP
2.4.5.
Szpitale wojskowe posiadające oddziały obserwacyjno-zakaźne
2.5. Minister Spraw
Wewnętrznych i Administracji
2.5.1.
Departament Bezpieczeństwa Publicznego
2.5.2.
Departament Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych
2.5.3.
Departament Zdrowia
2.5.4. Biuro do Spraw Usuwania Skutków Klęsk Żywiołowych
2.5.5.
Państwowa Straż Pożarna
2.5.6.
Państwowa Inspekcja Sanitarna MSWiA
2.5.7. Policja
2.5.8. Straż
Graniczna
2.6. Minister Rolnictwa
2.6.1. Inspekcja
Weterynaryjna
2.7. Minister Ochrony
Środowiska
2.7.1.
Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska
2.8. Minister Zdrowia
2.8.1.
Państwowa Inspekcja Sanitarna
2.8.2.
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny
2.8.3.
Zakłady opieki zdrowotnej
2.9. Przedstawiciele
administracji publicznej w terenie i jednostki im podległe
2.9.1. Wojewoda
2.9.2.
Starosta
2.9.3. Burmistrz, wójt, prezydent miasta
2.9.4.
Zespoły Zarządzania Kryzysowego
2.10. Wnioski
Rozdział 3. Wykorzystanie
istniejących rozwiązań systemowych na wypadek użycia broni biologicznej
3.1. Ujęcie systemowe,
pojęcia i cele systemu
3.2. Podstawy
funkcjonowania wielopodmiotowych struktur niezbędnych do prowadzenia działań
związanych z użyciem broni biologicznej
3.3. Wnioski
Rozdział 4. Model
współdziałania służb ratowniczych i Sił Zbrojnych na wypadek użycia broni
biologicznej
4.1. Założenia do
opracowania modelu współdziałania służb ratowniczych i Sił Zbrojnych na wypadek
użycia broni biologicznej
4.1.1. Obszary
zadaniowe
4.1.1.1. Rozpoznanie zagrożenia biologicznego
4.1.1.2. Organizacja działań ratowniczych
4.1.1.3. Pomoc i przygotowanie ludności
4.2. Wnioski
Rozdział 5. Weryfikacja
modelu
5.1. Oddział Nadawczy
Urzędu Pocztowego w W.
5.1.1.
Rzeczywisty przebieg działań
5.1.2.
Hipotetyczny przebieg zdarzeń zgodny z modelem
5.1.3. Wnioski
5.2. Wydawnictwo M.
5.2.1.
Rzeczywisty przebieg działań
5.2.2.
Hipotetyczny przebieg zdarzeń zgodny z modelem
5.2.3. Wnioski
5.3. Centrum Finansowe w W.
5.3.1.
Rzeczywisty przebieg działań
5.3.2.
Hipotetyczny przebieg działań zgodny z modelem
5.3.3.
Podsumowanie
5.4. Wnioski
Rozdział 6. Podsumowanie i
wnioski
Bibliografia
Wykaz schematów, tabel,
rysunków i aneksów
Aneksy
248 stron, miękka
oprawa