Książka Koordynowana opieka zdrowotna. Doświadczenia polskie i
międzynarodowe przybliża polskiemu czytelnikowi dyskusję nt. koordynowanej opieki
zdrowotnej, która od ponad dwudziestu lat toczy się w wielu krajach na świecie, a
która w zasadzie nie ma miejsca w Polsce. Polski system opieki zdrowotnej, mimo
wprowadzania od kilkunastu lat ciągłych zmian i konieczności dostosowywania się
podmiotów sektora zdrowia do kolejnych - bardzo istotnie różniących się od siebie -
propozycji legislacyjnych, nie wyszedł jeszcze z chaosu, który niesie z sobą zmiana
instytucjonalna. Nieustannie poszukuje się nowych rozwiązań systemowych. Autorka
książki podziela opinię wielu środowisk naukowych i eksperckich na świecie, że forma
opieki koordynowanej ma przed sobą szerokie perspektywy oraz stanowi godną rozważenia
alternatywę wobec konkurencyjnych modeli organizacji systemu opieki zdrowotnej. Analizy
polskich doświadczeń z opieką koordynowaną, przedstawione w części empirycznej
publikacji, koncentrują się wokół instytucji kontraktu i zachowań podmiotów sektora
zdrowia, będących bezpośrednim wynikiem wdrożenia innowacyjnej struktury
instytucjonalnej w kilku regionach kraju. Poprzez te analizy nie tylko udowodniono, że
istnieje możliwość zastosowania metodologii instytucjonalnej do opisu i analizy
rozwiązań systemowych w sektorze zdrowia, ale wykazano również stosowność takiego
podejścia badawczego.
(fragment Wstępu)
Spis treści:
Wstęp
Część I Ujęcie ekonomiczno-instytucjonalne - elementy
teorii
1. Systemy opieki zdrowotnej w perspektywie dynamicznego wzrostu
wydatków i postulatów poprawy jakości opieki
1.1. Determinanty wzrostu wydatków na opiekę zdrowotną
1.2. Funkcje i pryncypia systemu opieki zdrowotnej
1.3. Opieka zdrowotna w ujęciu teorii ekonomii
1.3.1. Asymetria informacji i niepewność
1.3.2. Jakość opieki zdrowotnej
1.4. Koordynowana opieka zdrowotna a koszty i jakość
1.4.1. Zarządzanie opieką (tezy badawcze)
1.4.2. Ujęcie ekonomiczno-instytucjonalne
2. Relacje kontraktowe w ujęciu instytucjonalnym
2.1. Teoria agencji a sektor opieki zdrowotnej
2.2. Koszty transakcyjne
2.3. Kontrakty w opiece zdrowotnej
2.4. Umowy w podstawowej opiece zdrowotnej a filozofia medycyny rodzinnej
Część II Instytucje i organizacje - przegląd
doświadczeń międzynarodowych
3. Instytucje koordynowanej opieki zdrowotnej a koszty i jakość
3.1. Czynniki rozwoju koordynowanej opieki zdrowotnej
3.2. Instytucje koordynowanej opieki zdrowotnej
3.2.1. Definicja koordynowanej opieki zdrowotnej
3.2.2. Bodźce finansowe i kontrakty kapitacyjne
3.2.3. Bodźce ukierunkowane na pacjenta
3.2.4. Zarządzanie decyzjami klinicznymi
3.2.5. Organizacje koordynowanej opieki zdrowotnej a zakres i forma integracji
ubezpieczeń i dostawców
3.3. Potencjalne słabości opieki koordynowanej
3.3.1. Destrukcja jakości opieki zdrowotnej
3.3.2. Ograniczanie autonomii podmiotów sektora zdrowia i selekcja rodzajów ryzyka
4. Organizacje koordynowanej opieki zdrowotnej na świecie
4.1. Pożytki z "uczenia się od innych"
4.2. Stany Zjednoczone (USA)
4.2.1. Typy organizacji koordynowanej opieki zdrowotnej
4.2.2. Oceny amerykańskiej opieki koordynowanej
4.3. Zjednoczone Królestwo
4.3.1. Narodowa Służba Zdrowia
4.3.2. Nowe relacje kontraktowe - model dysponowania budżetem przez lekarzy ogólnych
(GPFH)
4.3.3. Eksperyment z nabywaniem kompleksowej opieki medycznej (TPP)
4.3.4. Od eksperymentu do rozwiązań uniwersalnych - Grupy Praktyk Opieki Podstawowej
(PCG/PCT)
Część III Empiryczna analiza programu pilotażowego
5. Program pilotażowy - przedmiot badania i projekt analizy
5.1. Otoczenie instytucjonalne i przesłanki motywujące do wdrożenia programu
pilotażowego
5.2. Cele i zasady organizacji programu pilotażowego
5.3. Metoda badania empirycznego. Źródła i charakterystyka danych
5.4. Jakość badania empirycznego. Uczenie się przez doświadczenie a czynniki
egzogeniczne
6. Bodźce do nadzoru nad jakością i kosztami opieki zdrowotnej
- analiza danych
6.1. Bodźce do nadzoru nad jakością
6.1.1. Monitorowanie jakości opieki zdrowotnej i działania w celu jej poprawy
6.1.2. Warunki dostępności
6.1.3. Czy ograniczono dostęp do świadczeń zdrowotnych?
6.1.4. Sieci dostawców a swoboda wyboru miejsca leczenia - ograniczanie autonomii
pacjenta?
6.2. Bodźce do nadzoru nad kosztami
6.2.1. Bodźce ekonomiczne motywujące do efektywnego zarządzania opieką
6.2.2. Ustalanie budżetu
6.2.3. Zarządzanie opieką i racjonalizacja wydatków
6.2.4. Pozaekonomiczna natura bodżców w KOZ
6.2.5. Efekty zewnętrzne nadzoru nad kosztami
6.3. Nowe relacje kontraktowe
6.3.1. Kontrakty selekcyjne
6.3.2. Wybór poziomu płatnika
7. Efekty zewnętrzne i lokalna krytyka pilotażu
7.1. Warunki współpracy POZ i SOA a stabilność rozwiązań.
Wizerunek medialny i okres przygotowań
7.2. Skala pilotażu i dwupoziomowość opieki zdrowotnej
7.3. Kryteria doboru świadczeniodawców
7.4. Asymetria informacji i koszty transakcyjne
7.5. Status pilotażowy, jakość umów i zewnętrzna zmiana instytucjonalna
7.6. Determinanty porażki
7.7. Mapa grup interesu. Koszty i korzyści z wdrożenia programu pilotażowego
Zakończenie
Aneks
Struktura ankiet wykorzystanych podczas wywiadów
Wykaz skrótów
Bibliografia
420 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa twarda