Ponieważ konserwatyści i liberałowie mają odmienne koncepcje
dobrego społeczeństwa, stawiają sobie różne priorytety, co rodzi różnice w
programach politycznych. Konserwatyści podkreślają znaczenie wzrostu gospodarczego, a
liberałowie za ważniejszą uważają redystrybucję. Konserwatyści lubią głosić
umiłowanie ojczyzny, a liberałowie chętniej wyznają miłość całej ludzkości.
Konserwatyści twierdzą, że do utrzymania na świecie porządku niekiedy konieczne jest
użycie siły, natomiast liberałowie wolą dążyć do pokoju drogą negocjacji i
dialogu. Konserwatystom zależy na zachowaniu norm moralnych, a liberałowie cenią sobie
autonomię jednostki. (…) Jestem konserwatystą ponieważ uważam, że
konserwatyści mają właściwy ogląd ludzkiej natury, a liberałowie nie. A skoro
liberałowie błędnie postrzegają człowieka, ich pomysły polityczne raczej nie
przyniosą dobrych owoców. De facto liberalne programy często idą wbrew liberalnym
celom. Richard Nixon określił kiedyś Demokratów jako partię "amfetaminy,
amnestii i aborcji". Wbrew podniosłym proklamacjom dzisiejszy liberalizm
charakteryzuje się przede wszystkim patologiczną wrogością wobec Ameryki, kapitalizmu
i tradycyjnych wartości moralnych. Krótko mówiąc, liberalizm stał się stronnictwem
antyamerykanizmu, gospodarczego złodziejstwa i niemoralności. Z kolei program
konserwatywny nie tylko daje większą szansę na realizację ideału dobrego
społeczeństwa, ale również jest najlepszym środkiem do osiągnięcia takich
liberalnych celów jak pokój, tolerancja i sprawiedliwość społeczna.
Dinesh D'Souza
DLACZEGO PAŃSTWO JEST PROBLEMEM
KIEDY BOGACI STAJĄ SIĘ JESZCZE BOGATSI
JAK POGNĘBIĆ LIBERAŁA
DLACZEGO KONSERWATYŚCI POWINNI BYĆ RADOŚNI
Opierając się na swoich barwnych doświadczeniach, zarówno w konserwatywnym
świecie, jak i podczas potyczek z lewicą, Dinesh D'Souza pragnie oświecić i
zainspirować młodych konserwatystów, jak również uzbroić ich w narzędzia do
polemik, które będą toczyli w szkole, na studiach i w codziennym życiu. Listy do
młodego konserwatysty naświetlają również wątki, które dla D'Souzy stanowią
fundament światopoglądu konserwatywnego: nie "wartości rodzinne" czy
patriotyzm, lecz filozofia oparta na prawie natury i wierze w uniwersalne prawdy moralne.
Swoim lekkim piórem Dinesh D'Souza pokazuje, że konserwatyzm nie musi być
zaśniedziały i zamykać się w okopach, nawet jeżeli opiera się na zachowaniu status
quo. Wręcz przeciwnie, stojąc przed zadaniem obnażenia miałkości podstawowych
liberalnych założeń, konserwatysta musi być pełnym wyobraźni, radosnym, patrzącym w
przyszłość partyzantem - filozoficznie konserwatywnym, ale z temperamentu radykałem.
"Dinesh D'Souza z maestrią obnaża iluzje i kłamstwa liberalizmu, formułując
przy tym podstawy nowoczesnej myśli konserwatywnej".
Sean Hannity, Fox News
"Polityczna i kulturowa mapa Ameryki z początków XXI wieku dla
czytelników w każdej grupie wiekowej i stadium życiowym. Konserwatyści - tej grupie
książka najbardziej się spodoba - mogą ją uznać za filozoficzny podręcznik
użytkownika".
"Commentary"
Dinesh D'Souza pracuje obecnie w Hoover Institution na Uniwersytecie
Stanforda. "New York Times Magazine" uznał go za jednego z najbardziej
wpływowych amerykańskich myślicieli konserwatywnych, a World Affairs Council
wymienia go pośród 500 czołowych autorytetów amerykańskich od spraw
międzynarodowych. W 1983 roku D'Souza z dyplomem Phi Beta Kappa ukończył Dartmouth
College, od 1985 do 1987 roku był sekretarzem redakcji "Policy Review",
natomiast w latach 1987-88 pracował w Białym Domu jako doradca Ronalda Reagana. W 1991
wydał Illiberal Education, pierwszą książkę poświęconą zjawisku politycznej
poprawności. Publikacja ta spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem i przez 15
tygodni zajmowała pierwsze miejsce na liście bestsellerów "New York Timesa".
Praktycznie każda z kolejnych książek również okazywała się bestsellerem, by
wymienić What's So Great About America, The End of Racism, czy Ronald Reagan: How an
Ordinary Man Became an Extraordinary Leader. Wydane w 2002 roku Listy do młodego
konserwatysty natychmiast zostały uznane za wykładnię nowego amerykańskiego
konserwatyzmu.
240 stron, oprawa miękka