|
NARODZINY CZY ŚMIERĆ NARODU NARODOWOTWÓRCZE DZIAŁANIA ELIT
WYSZYŃSKI R. / BIAŁORUSKICH I BURIACKICH PO UPADKU ZSRR/ wydawnictwo: SCHOLAR, 2010, wydanie I cena netto: 42.80 Twoja cena 40,66 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Książka jest próbą opisu działań narodowotwórczych Białorusinów i
Buriatów podejmowanych po upadku ZSRR.
W jednym i drugim przypadku można mówić o późnym nacjonalizmie młodych, małych
narodów. Obie grupy były poddane procesowi planowego wynaradawiania, prowadzonemu w
ramach jednej, scentralizowanej polityki sowietyzacji, obie uległy zupełnej ateizacji na
poziomie instytucjonalnym, obie doświadczyły ludobójstwa, przede wszystkim
eksterminacji elit. Jednocześnie są to grupy odległe kulturowo i cywilizacyjnie – co
daje szansę na zweryfikowanie koncepcji konstruktywistycznych i kulturowych w odniesieniu
do narodu. Na przykładzie Białorusi można również zastanawiać się nad rolą
państwa jako katalizatora procesu narodowotwórczego, traktowanego jako wypełnione
treścią kulturową narzędzie elity oraz forma rozwoju i obrony kultury grupy.
1.WSTĘP
1.1.Konstruktywizm a koncepcja kulturowa
1.2.Naród
1.3.Naród czy grupa etniczna?
1.4.Autoteliczna kultura symboliczna
1.5.Kultura narodowa a identyfikacja i tożsamość jednostki
1.6.Dlaczego Białorusini i Buriaci?
1.7.Dobór grup porównawczych i metoda
1.8.Dobór terenu badawczego
1.9.Pisane z Warszawy
1.10.Ograniczona ahistoryczność
1.11.Stan literatury
1.12.Podsumowanie
1.13.Układ pracy
2.HISTORIA DZIAŁAŃ ELIT NARODOWOTWÓRCZYCH
2.1.Grupa buriacka
2.1.1.Cechy współczesnej inteligencji buriackiej
2.1.2.Działania elity buriackiej
2.1.3.Elity a ideologia narodowa
2.1.4.Panmongolizm
2.1.5.Walka z kulturą i inteligencją buriacka
2.1.6.Zagłada elit buriackich oraz stopniowe ograniczanie autonomii
2.1.7.Działania polityczne na rzecz grupy narodowej po upadku ZSRR
2.2.Grupa białoruska
2.2.1.Początek działalności narodowotwórczej nowoczesnej inteligencjibiałoruskiej
2.2.2."Renesans" niemiecki w latach 1916-1918
2.2.3.Traktat ryski - rozbiór Białorusi
2.2.4.Białoruś radziecka - lata 1920-1945
2.2.4.1.Białorutenizacja
2.2.4.2.Korenizacja
2.2.4.3.Amnestia
2.2.4.4.Represje i kolektywizacja
2.2.4.5.Zmiany terytorialne
2.2.4.6.Drugi "renesans niemiecki" - orientacja proniemiecka
3.SYNTAGMA KULTURY SYMBOLICZNEJ
3.1.Język
3.1.1.Sytuacja językowa wśród Buriatów
3.1.2.Sytuacja językowa na Białorusi
3.1.3.Podsumowanie - Buriacja
3.1.4.Podsumowanie - Białoruś
3.1.5.Wnioski
3.2.Dyglosja
3.2.1.Ekologia języka
3.2.2.Glottopolityka
3.2.2.1.Środowisko językowe w Buriacji
3.2.2.2.Dwie odmiany białoruskiego
3.2.2.3.Od endoglosji do egzoglosji
3.2.3.Stan dyglosji
3.2.4.Taraszkiewica, narkomówka czy trasiankal
3.2.5.Bilingwizm czy dyglosja?
3.2.6.Dyglosja - sacrum a profanum
3.2.7.Czy dyglosja jest nieuchronna?
3.2.8.Kreolizacja
3.3.Literatura
3.3.1.Buriacja
3.3.2.Białoruś
3.3.3.Podsumowanie
3.4.Religia
3.4.1.Buriacja
3.4.1.1.Stosunek inteligencji buriackiej do religii na początku XX wieku
3.4.1.2.Walka z lamaizmem
3.4.2.Białoruś
3.4.2.1.Walka o rząd dusz w BSRR w okresie międzywojennym
3.4.2.2.Spór w łonie partii komunistycznej
3.4.2.3.Spór w łonie Kościoła w czasie II wojny światowej
3.4.3.Próby odbudowy religii po upadku komunizmu
3.4.3.1.Religia a proces narodowotwórczy w Buriacji po upadku komunizmu
3.4.3.2.Rola religii w procesie narodowotwórczym na współczesnej Białorusi
3.4.4.Unia
3.4.4.1.Wstęp
3.4.4.2."Unia" buddyzmu i szamanizmu w Buriacji - próby wzmacniania więzi
ponadrodowej (narodowej)
3.4.4.3.Unia na Białorusi
3.5.Święta i obyczaje
3.5.1.Święta kultywowane w Buriacji
3.5.2.Święta kultywowane na Białorusi
3.5.3.Kreowanie świąt
3.5.3.1.Geseriada
3.5.3.2.Dziady
3.6.Humanistyka
3.6.1.Wnioski
4.POSZERZONA SYNTAGMA KULTURY SYMBOLICZNEJ
4.1.Herb, flaga, hymn
4.1.1.Symbole państwowe czy narodowe?
4.1.2.Flaga buriacka
4.1.3.Walka polityczna o symbole państwowe na Białorusi
4.1.4."Pogoń" - godło Białorusi
4.1.5.Powrót nowego godła i flagi
4.1.6.Symbolika narodowa w odpowiedziach studentów białoruskich
4.1.7.Podsumowanie
4.2.Więź ideologiczna
4.2.1.Postacie historyczne
4.2.2.Postacie mityczne
4.2.3.Ważne miejsca
4.2.4.Wizja historii
4.2.5.Wnioski
5.TYPY WIĘZI: REGIONALNA, RODOWA, ETNICZNA, NARODOWA, PONADNARODOWA
5.1.Samookreślenie - typy więzi
5.2.Więź rodowa i ponadnarodowa
5.3.Identyfikacja narodowa
6.ZAKOŃCZENIE
6.1.Kategoria kultury symbolicznej badanych grup
6.2.Kanon czy uniwersum?
6.3.Narodziny czy odrodzenie narodu
6.4.Koncepcja kulturalistyczna - kanon kultury jako wskaźnik grupy narodowej
6.5.Konstruktywizm czy wielopokoleniowa historia?
6.6.Nowy obszar badań
6.6.1.Czy istnieje naród Białorusi?
6.6.2.Kreolizacja
6.7.Syberyjski sukces - odrodzenie narodów rdzennych
6.7.1.Odpowiedź na rasizm
6.7.2.Teorie konstruktywistyczne a przykład syberyjski
6.7.3.Rodowość a przednowoczesny kapitał społeczny
ANEKS - KULTURA SYMBOLICZNA MNIEJSZOŚCI BIAŁORUSKIEJ w POLSCE
BIBLIOGRAFIA
ANKIETA. TOŻSAMOŚĆ WSPÓŁCZESNYCH BIAŁORUSINÓW (KOŁCHOŹNICY)
ANKIETA. TOŻSAMOŚĆ WSPÓŁCZESNYCH BURIATÓW (KOŁCHOŹNICY)
288 stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|