|
CZŁOWIEK W ORGANIZACJI LUDZIE STRUKTURY ORGANIZACJE
GITLING M. wydawnictwo: DIFIN, 2012, wydanie I cena netto: 66.00 Twoja cena 62,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Człowiek w organizacji
Ludzie, struktury, organizacje
Współczesne organizacje składają się z wzajemnie ze sobą połączonych części
(systemów), w których czynnik ludzki jest najważniejszy, bowiem realizuje wspólne
określone cele dla powodzenia organizacji jako całości. W systemie społecznym
organizacji dokonują się sieci interakcji współpracujących ze sobą ludzi, którzy w
ten sposób przyczyniają się do osiągnięcia celów organizacji i zaspokajania potrzeb
osobistych.
Wymagania stawiane pracownikom we współczesnych organizacjach stale rosną, ludzie
(pracownicy) będący uczestnikami danej organizacji nie tylko tworzą to, co jest
widoczne na zewnątrz, łatwe do zbadania – czyli definiują role organizacyjne,
układają je w struktury, wypracowują strategie działania, ale przede wszystkim
wytwarzają w organizacji to, co jest z zewnątrz niezauważalne, niełatwe do określenia
i zdefiniowania, budując m.in. klimat i kulturę organizacji, wartości i postawy.
Tworzą to, co w organizacji najważniejsze, a mianowicie system społeczny zakładu
pracy.
Współcześnie pojęcie pracownika zostało zastąpione pojęciem członka
organizacji, właściwe relacje międzyludzkie, budowane są bowiem na zasadzie
partnerstwa i harmonii pomiędzy człowiekiem a środowiskiem pracy. Szczególna rola
przypada tutaj kadrze kierowniczej, która powinna kreować zarówno zachowania
pracowników jak i wizerunek samej organizacji. Nie jest to zadanie łatwe, z uwagi na
fakt, iż duża dynamika zmian w otoczeniu zewnętrznym organizacji, oddziałuje
bezpośrednio na samą organizacje, a co za tym idzie na zasoby ludzkie.
Podejmowana problematyka książki ma charakter interdyscyplinarny, występuje w niej
bowiem problematyka socjologiczna, psychologiczna, ekonomiczna czy nauk o zarządzaniu.
Książka adresowana jest zarówno do kadry menedżerskiej, zajmującej różne szczeble
zarządzania we współczesnych organizacjach gospodarczych, instytucjach administracji
rządowej i samorządowych, jak i studentów nauk społecznych i humanistycznych.
Spis treści:
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ 1
Organizacja jako system społeczny
1.1. Pojęcie organizacji
1.2. Typologie organizacyjne
1.3. Struktura organizacji
1.4. Więzi organizacyjne
ROZDZIAŁ 2
Społeczne środowisko pracy
2.1. System społeczny zakładu pracy
2.2. Stosunki międzyludzkie w organizacji
2.3. Grupy
2.4. Role społeczno-zawodowe
2.5. Praca ludzka
ROZDZIAŁ 3
Wybrane koncepcje organizacji procesów pracy
3.1. Geneza i rodzaje benchmarkingu
3.2. Reengineering
3.3. Lean Management
3.4. Time Based Management (TBM)
3.5. Outsourcing
3.6. Insourcing
3.7. Total Quality Management (TQM)
3.8. Kaizen
3.9. Gemba
ROZDZIAŁ 4
Władza i przywództwo organizacyjne
4.1. Władza w organizacji
4.2. Przywództwo
4.3. Autorytet przełożonego
4.4. Wpływ osobowości na zachowania kierownicze
ROZDZIAŁ 5
Kierowanie ludźmi w organizacji
5.1. Pojęcie kierowania
5.2. Problemy kierownicze
5.3. Umiejętności kierownicze
5.4. Kompetencje
5.5. Podejmowanie decyzji przez menedżerów
5.6. Style kierowania
ROZDZIAŁ 6
Konflikty
6.1. Konflikt społeczny w analizach socjologicznych
6.2. Konflikt w organizacji – ujęcie definicyjne
6.3. Przyczyny konfliktów w życiu organizacyjnym
6.4. Typy konfliktów
6.5. Dynamika i przebieg konfliktu
6.6. Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych
ROZDZIAŁ 7
Kultura organizacyjna
7.1. Pojęcie kultury organizacyjnej
7.2. Typologie kultur organizacyjnych
7.3. Czynniki kształtujące kulturę organizacyjną
7.4. Funkcje kultury organizacyjnej
7.5. Zmiana kulturowa
ROZDZIAŁ 8
Etyczny wymiar zarządzania i biznesu
8.1. Pojęcie etyki
8.2. Etyka gospodarowania w wybranych koncepcjach teoretycznych
8.3. Etyczny kontekst zarządzania
8.4. Społeczna odpowiedzialność organizacji
8.5. Patologia w organizacji
Bibliografia
326 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|