|
ADMINISTRACJA DÓBR I USŁUG PUBLICZNYCH
WOŹNIAK M. wydawnictwo: DIFIN, 2012, wydanie I cena netto: 48.40 Twoja cena 45,98 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Administracja dóbr i usług publicznych
Niniejsza monografia jest próbą scharakteryzowania węzłowych zagadnień prawa
administracyjnego, dla których wspólną płaszczyznę rozważań stanowi dobro
publiczne.
W miarę rozwoju prawa administracyjnego pojęcie dóbr publicznych ulega ciągłej
redefinicji a ich katalog – stopniowemu rozszerzaniu. Dokonując selekcji materiału
normatywnego wybrano modelowe dobra publiczne np. środowisko, przestrzeń, publiczny
zasób nieruchomości, oświata, bezpieczeństwo publiczne, socjalne i zdrowotne,
pozostawiając poza zakresem opracowania bezpieczeństwo sanitarne, transport kolejowy,
zaopatrzenie w wodę, korzystanie z dróg publicznych i inne wchodzące w zakres tego
pojęcia. Część z nich ma charakter osobisty (np. zdrowie, opieka socjalna), jednak ich
zapewnienie leży w interesie publicznym. Intencją autorów jest nie tylko przedstawienie
bieżących aspektów administrowania nimi ale i próba zwrócenia uwagi czytelników na
podstawowe wartości prawa administracyjnego.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Przedmowa
Preface
Marta Woźniak
Rozdział 1. Administrowanie przestrzenią jako dobrem publicznym
1.1. Próba uporządkowania terminologicznego
1.2. Planowanie przestrzenne jako zadanie administracji publicznej
1.3. Dominująca pozycja gminy
1.4. Istota i charakter prawny aktów planistycznych gminy
1.5. Subsydiarna rola powiatu
1.6. Planowanie regionalne w województwie
1.7. Realizacja inwestycji celu publicznego o charakterze ponadlokalnym – główne
problemy
1.8. Planowanie na szczeblu krajowym
Podsumowanie
Marta Woźniak
Rozdział 2. Środowisko i jego ochrona w planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym
2.1. Środowisko jako dobro wspólne. Interes publiczny a interes indywidualny na tle
korzystania ze środowiska
2.2. Ochrona środowiska w planowaniu przestrzennym jako zadanie administracji publicznej
2.3. Ochrona środowiska jako płaszczyzna ograniczeń w planowaniu przestrzennym
2.4. Zarys koncepcji strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
Podsumowanie
Mateusz Pszczyński
Rozdział 3. Interes publiczny w gospodarce nieruchomościami samorządowymi
3.1. Wokół pojęcia interesu publicznego
3.2. Mienie jednostek samorządu terytorialnego
3.3. Gospodarowanie nieruchomościami samorządowymi – analiza pojęcia
3.4. Dylematy gmin – próba podsumowania
Iwona Sierpowska
Rozdział 4. Bezpieczeństwo socjalne jako kategoria dobra publicznego – na
przykładzie pomocy społecznej
4.1. Bezpieczeństwo socjalne jako dobro publiczne
4.2. Świadczenia społeczne a świadczenia z pomocy społecznej
4.3. Korzystanie z pomocy społecznej
Podsumowanie
Piotr Horosz
Rozdział 5. Zdrowie obywateli jako dobro publiczne
5.1. Zdrowie obywateli jako dobro publiczne a konstytucyjne prawo do ochrony zdrowia
5.2. Obowiązki władzy publicznej wynikające z prawa do ochrony zdrowia
5.3. Zagrożenia zdrowia jako dobra publicznego związane z komercjalizacją służby
zdrowia
Podsumowanie
Ewa Pierzchała
Jacek Pierzchała
Rozdział 6. Oświata w sferze usług publicznych
6.1. Uwagi wprowadzające
6.2. Pojęcie oświaty
6.3. Struktura i cele systemu oświaty
6.4. Oświata jako organizacja
6.5. Administracja oświatowa. Organy administracyjne wewnętrzne
6.6. Organy administracyjne zewnętrzne
6.7. Organ prowadzący szkołę lub placówkę
6.8. Prawne formy działań administracji oświatowej
Podsumowanie
Beata Kozicka
Rozdział 7. Administracja porządku i bezpieczeństwa – sytuacja obywatela
wobec administracji
wykonującej te zadania. Wybrane problemy
7.1. Wyjaśnienie podstawowych pojęć
7.2. Ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego jako dobra wspólnego
7.3. Zadania z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego wykonywane przez jednostki
samorządu terytorialnego
7.3.1. Straż gminna (miejska)
7.4. Administracja rządowa wobec zadań z zakresu porządku i bezpieczeństwa
7.5. Obywatel wobec regulacji prawnych dotyczących porządku i bezpieczeństwa –
wybrane problemy w aspekcie bezpieczeństwa i porządku publicznego
Podsumowanie
Rafał Peksa
Rozdział 8. Administracja w obliczu stanów nadzwyczajnych
8.1. Wprowadzenie
8.2. Policja administracyjna
8.3. Konstytucyjna regulacja problematyki stanów nadzwyczajnych – rys historyczny
8.4. Bezpieczeństwo jako usługa administracji i dobro publiczne
8.5. Istota stanu nadzwyczajnego a stan wyższej konieczności
8.6. Stan wojenny i stan wojny
8.7. Stan wyjątkowy
8.8. Stan klęski żywiołowej
8.9. Organizacja administracji w stanach nadzwyczajnych
8.10. System zarządzania kryzysowego – zarys problematyki
Podsumowanie
Monika Haczkowska
Rozdział 9. Wybrane aspekty odpowiedzialności administracji publicznej
9.1. Uwagi wprowadzające
9.2. Odpowiedzialność administracji publicznej a konstytucyjne podmiotowe prawo do
wynagrodzenia szkody. Rodzaje odpowiedzialności prawnej w administracji .
9.3. Przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej państwa za niezgodne z prawem
działania administracji publicznej
9.4. Stwierdzenie naruszenia prawa przez organy władzy publicznej we „właściwym
postępowaniu”
9.5. Majątkowa odpowiedzialność funkcjonariusza publicznego za naruszenie prawa
Podsumowanie
208 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|