|
EFEKTY OCZEKIWAŃ INTERPERSONALNYCH
TRUSZ S. RED. wydawnictwo: SCHOLAR, 2013, wydanie I cena netto: 98.00 Twoja cena 93,10 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Efekty oczekiwań interpersonalnych
Czy wiara ludzi w sprawczy wpływ naszych oczekiwań na życie innych jest
uzasadniona?
Wyniki prowadzonych od ponad 50 lat badań dowodzą, że tak. W domu, w szkole, w
gabinecie lekarskim i terapeutycznym, w pracy czy w wojsku zdarza się, że ludzie
zachowują się zgodnie z wcześniej przyjętymi, często fałszywymi przekonaniami na ich
temat. Uruchamiany jest mechanizm samospełniającego się proroctwa.
Doskonały wybór reprezentatywnych tekstów pokazuje,
że analizy wpływu oczekiwań na zachowania można prowadzić wielowymiarowo, z
uwzględnieniem dynamicznej interakcji osoby i środowiska, aktora-obserwatora, osób
zaangażowanych w interakcję oraz kontekstu społecznego, w jakim ona zachodzi. Moim
zdaniem tylko takie podejście gwarantuje zrozumienie tak złożonego i wieloaspektowego
zjawiska, jakim jest wpływ oczekiwań społecznych na zachowania ludzi. Ono właśnie
czyni tę pozycję zupełnie wyjątkową.
prof. dr hab. Małgorzata Kossowska
Jestem pod wielkim wrażeniem doboru tekstów. Obok klasycznej (a właściwie już
legendarnej) pracy Rosenthala i Jacobson w książce zamieszczono mnóstwo bardziej
szczegółowych analiz i prac o charakterze syntetyzującym. Wszystkie teksty są
nadzwyczaj wartościowe merytorycznie i poznawczo.
Książka zainteresuje nie tylko psychologów, socjologów, pedagogów i przedstawicieli
innych nauk społecznych. Powinna się stać obowiązkową lekturą dla nauczycieli.
Samospełniające się proroctwo (nie tylko negatywne) jest jednym z najważniejszych
zjawisk, jakie wpływają na pracę nauczyciela, a zwykle są niedostrzegane i
niekontrolowane.
prof. dr hab. Dariusz Doliński
W tomie publikują:
Thomas H. Anderson, Elisha Y. Babad, Meryl Botkin, Carl Braun, Jere E. Brophy,
Harris M. Cooper, William D. Crano, John M. Darley, Jerome B. Dusek, Jacquelynne Eccles,
Robin J. Ely, Russell H. Fazio, Thomas L. Good, Kent D. Harber, Monica J. Harris, Pamela
Hazelrigg, Jacinto Inbar, Lenore Jacobson, Gail Joseph, John T. Jost, Lee Jussim, Maurice
J. Levesque, Charles A. Lowe, Hermiene H. Marshall, Phyllis M. Mellon, Dale T. Miller,
Steven L. Neuberg, James M. Olson, Stephen W. Raudenbush, Ray C. Rist, Neal J. Roese,
Robert Rosenthal, W. Burleigh Seaver, Lee Sharp, Alison E. Smith, Richard E. Snow, Mark
Snyder, Robert J. Sternberg, William B. Swann Jr, Yaacov Trope, Sławomir Trusz, William
Turnbull, Rhona S. Weinstein, Charles K. West, Samuel S. Wineburg, Mark Zanna.
Podziękowania
Acknowledgements
Robert J. Sternberg
Słowo wstępne
John T. Jost, Yaacov Trope
Słowo wstępne
Sławomir Trusz
Efekty oczekiwań interpersonalnych: ujęcie interdyscyplinarne
Sławomir Trusz
The Interpersonal Expectancy Effects: An Interdisciplinary Approach
Część I. Badania
Robert Rosenthal, Lenore Jacobson
Oczekiwania nauczycieli: determinanty wzrostu IQ uczniów
Ray C. Rist
Klasa społeczna ucznia a oczekiwania nauczyciela: samospełniające się
proroctwo w edukacyjnym getcie
W. Burleigh Seaver
Efekty naturalnie wywołanych oczekiwań nauczyciela
Mark Snyder, William B. Swann, Jr.
Procesy testowania hipotez w interakcji społecznej
William D. Crano, Phyllis M. Mellon
Przyczynowy wpływ oczekiwań nauczycieli na osiągnięcia szkolne dzieci: analiza
krzyżowo-diachroniczna
Elisha Y. Babad, Jacinto Inbar, Robert Rosenthal
Pigmalion, Galatea i Golem: analizy uprzedzonych i nieuprzedzonych nauczycieli
Jerome B. Dusek, Gail Joseph
Podstawy oczekiwań nauczyciela: metaanaliza
Stephen W. Raudenbush
Wielkość wpływu oczekiwań nauczyciela na IQ ucznia jako funkcja wiarygodności
wywołanych oczekiwań: synteza wyników 18 badań eksperymentalnych
William B. Swann, Jr., Robin J. Ely
Konflikt woli: autoweryfikacja lub behawioralna konfirmacja
Monica J. Harris, Robert Rosenthal
Przekazywanie efektów oczekiwań interpersonalnych: 31 metaanaliz
Harris M. Cooper, Pamela Hazelrigg
Osobowościowe moderatory efektów oczekiwań interpersonalnych: przegląd badań
Część II. Teorie
Carl Braun
Oczekiwania nauczyciela: dynamika społeczno-psychologiczna
Harris M. Cooper
Pigmalion dojrzewa: model komunikacji oczekiwań nauczyciela i wpływu na
osiągnięcia
John M. Darley, Russell H. Fazio
Proces potwierdzania oczekiwań w sekwencji interakcji społecznych
Jere E. Brophy
Badania nad samospełniającym się proroctwem i oczekiwaniami nauczyciela
Lee Jussim
Samospełniające się proroctwa: przegląd teoretyczny i podsumowujący
Dale T. Miller, William Turnbull
Oczekiwania i procesy interpersonalne
Thomas L. Good
Dwie dekady badań nad oczekiwaniami nauczyciela: wyniki i przyszłe kierunki
poszukiwań
Rhona S. Weinstein, Hermiene H. Marshall, Lee Sharp, Meryl Botkin
Pigmalion i uczeń: wiek i miejsce zajmowane w klasie szkolnej a świadomość
oczekiwań nauczyciela u dzieci
Maurice J. Levesque, Charles A. Lowe
Znaczenie atrybucji i oczekiwań w rozumieniu zachowań w szkole
Steven L. Neuberg
Proces potwierdzania oczekiwań w interakcjach obciążonych stereotypami
James M. Olson, Neal J. Roese, Mark Zanna
Oczekiwania
Część III. Kontrowersje
Charles K. West, Thomas H. Anderson
Problem przyczynowości w badaniach nad efektem oczekiwań nauczyciela
Samuel S. Wineburg
Samourzeczywistnianie się samospełniającego się proroctwa
Richard E. Snow
Pigmalion i inteligencja?
Alison E. Smith, Lee Jussim, Jacquelynne Eccles
Czy samospełniające się proroctwa akumulują się, rozpraszają czy pozostają
niezmienne z upływem czasu?
Lee Jussim, Kent D. Harber
Oczekiwania nauczyciela i samospełniające się proroctwa: wiadome i niewiadome,
rozwiązane i nierozwiązane kontrowersje
Bibliografia
820 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|