Lektura książki rodzi nurtujące, najpierw najbardziej wrażliwych, a w
końcu wszystkich ludzi, pytanie: czy etyczne postępowanie w biznesie to dobry
biznes?
Dostęp do kurczących się zasobów naturalnych, coraz trudniejsze zdobywanie
klientów - budują złudne przekonanie, że siłami napędowymi historii we
współczesnym świecie jest polityka i ekonomia. I tu historia zdaje się zataczać
"złośliwe" koło - zdobywanie przestrzeni życiowej w gospodarkach
ekstensywnych drogą podbojów i grabieży zastępowane jest bardziej subtelnymi metodami
budowania sieci zależności słabszych od silniejszych, a używane tu demagogiczne
uzasadnienia są jedynie pędem wyrastającym z korzenia zasadzonego już przez
starożytnych sofistów, którzy za dobrze pojętą sztukę uważali umiejętność
przekonywania w dyskusji, pozwalającą uznać za cnotę nawet niemoralne czyny.
Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla studiujących problemy współczesnego
biznesu: studentów, naukowców, przywódców i zarządzających działaniami
zespołowymi.
Stanisław Galata - profesor Krakowskiej Szkoły Wyższej, kierownik
Katedry Zarządzania Strategicznego. Współautor "Encyklopedii Organizacji i
Zarządzania", autor książek i artykułów publikowanych w czasopismach krajowych i
zagranicznych z zakresu organizacji i zarządzania, zarządzania strategicznego,
zarządzania wiedzą, etyki w biznesie. Uczestnik Programu Leonardo da Vinci.
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Charakterystyka podstawowych pojęć
1.1. Biznes jako forma działań zespołowych
1.1.1. Działania zespołowe
1.1.2. Etyka a moralność
Rozdział 2. Początki systemów moralnych
2.1. Starożytność
2.1.1. Przedfilozoficzne interpretacje "dobra", "cnoty" i
"winy"
2.1.2. Sofiści i Sokrates
2.1.3. Platon i Arystoteles
2.2. Etyka w największych religiach
2.2.1. Chrześcijaństwo
2.2.2. Judaizm
2.2.3. Buddyzm
2.2.4. Islam
Rozdział 3. Nowożytna filozofia moralności
3.1. Teoria moralności
3.1.1. Kognitywizm i nonkognitywizm
3.1.2. Moralność pomyślności
3.1.3. Moralność obowiązk
3.1.4. Moralność uprawnień
Rozdział 4. Efektywność i ekonomiczność działań zespołowych
4.1. Sfera pozyskiwania i transformacji zasobów w aspekcie ekonomii i etyki
4.2. Sfera podziału dóbr w kontekście ekonomii i etyki
4.2.1. Studium przypadku - kapitalizm pracowniczy
4.3. Dobrobyt i bieda
Rozdział 5. Etyczna przestrzeń biznesu
5.1. Sposoby postrzegania współczesnego społeczeństwa
5.1.1. Wizja "unitariańska"
5.1.2. Wizja separatystyczna
5.1.3. Wizja integracyjna
5.2. Filary sukcesu w biznesie
5.3. Menedżer jako przywódca w działaniach zespołowych
5.4. Teoria doskonałości negocjacyjnej
5.4.1. Rodzaje i style negocjacji
5.5. Etyczne kodeksy zawodowe
5.5.1. Biznes ekologiczny
5.5.2. Kodeks etyczny
Zakończenie
Literatura
Spis rysunków, tabel i map
215 stron, B5, miękka oprawa