Ta książka jest kontynuacją "Historii piękna". Pozornie piękno i
brzydota są konceptami, które wzajemnie się implikują. Zazwyczaj też rozumie się
brzydotę jako przeciwieństwo piękna, więc wydaje się, że zdefiniowanie jednej
wystarczy, by wytłumaczyć drugą.
Objawianie się brzydoty na przestrzeni wieków jest wszakże dużo bogatsze i bardziej
nieprzewidywalne, niż się powszechnie sądzi. Zawarte w tej książce fragmenty
antologii, obejmującej teksty z niemal trzech tysięcy lat, opatrzone niezwykłymi
ilustracjami, wiodą nas zaskakującym szlakiem pomiędzy koszmarem, strachem i
miłością; tu przejawy obrzydzenia podążają równym krokiem z poruszającymi
odruchami współczucia, natomiast odrzuceniu deformacji towarzyszą dekadencka ekstaza
oraz uwodzicielskie naruszanie wszelkich klasycznych kanonów. W demonach, obłąkanych,
straszliwych nieprzyjaciołach i niepokojących obecnościach, w obrzydliwych otchłaniach
i zwyrodnieniach, które ocierają się o wyrafinowanie, w odmieńcach i żywych trupach
ujawnia się niezwykle szeroka, a często też nieoczekiwana wena ikonograficzna.
Spotkawszy się na tych stronach z brzydotą natury, brzydotą duchową, asymetrią,
dysharmonią, zniekształceniem, natknąwszy się tu na nikczemne, słabe, podłe,
banalne, przypadkowe, arbitralne, surowe, odrażające, niewdzięczne, straszliwe,
jałowe, mdłe, przestępcze, widmowe, czarnoksięskie, szatańskie, ohydne, wstrętne,
godne pogardy, groteskowe, odpychające, nienawistne, nieprzyzwoite, nieczyste, brudne,
obsceniczne, przerażające, naganne, potworne, gwałtowne, mętne, okropne, upiorne,
obmierzłe, odrzucające, odstręczające, niesmaczne, przyprawiające o mdłości,
cuchnące, występne, szkaradne, nieprzyjemne i niemoralne, pierwszy zagraniczny wydawca,
który przeczytał to dzieło, wykrzyknął: "Jakże piękna jest brzydota!".
Umberto Eco, jeden z najsłynniejszych naukowców i pisarzy współczesnych,
urodził się w Alessandrii w Piemoncie w 1932 roku. Wykładał na uniwersytetach w
Turynie i Mediolanie, obecnie jest profesorem Uniwersytetu w Bolonii. Do najważniejszych
jego prac eseistycznych należą: Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w
poetykach współczesnych, Nieobecna struktura, Lector in fabula:
współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, Semiologia życia
codziennego, Interpretacja i nadinterpretacja, Pięć pism moralnych, W
poszukiwaniu języka uniwersalnego. Zainteresowanie estetyką zaowocowało m.in. Sztuką
i pięknem w średniowieczu, a teorią literatury - Sześcioma przechadzkami po
lesie fikcji. Jako autor błyskotliwych tekstów publicystycznych dał się Eco
poznać w zbiorach: Diariusz najmniejszy oraz Zapiski na pudełku od zapałek
(3 tomy). Prawdziwą sławę przyniosły mu powieści: Imię róży (jeden z
największych bestsellerów w historii literatury), Wahadło Foucaulta, Wyspa
dnia poprzedniego oraz Baudolino. W roku 2004 opublikował Tajemniczy
płomień królowej Loany oraz Historię piękna - dzieło pod swoją redakcją
poświęcone koncepcji piękna w różnych czasach.
453 strony, format: 170x240, twarda oprawa z obwolutą