W Polsce, jak i w całej Europie Wschodniej, szkolnictwo wyższe jest niezwykle
oporne na zmiany i nie ma motywacji do efektywnej alokacji zasobów, ponieważ
stabilność finansowa gwarantowana przez państwo usypia uczelnie. Państwo narzuca
reżim finansowania podobny do zarządzania finansami w gospodarce socjalistycznej.
Według oceny ekspertów OECD, Banku Światowego i znacznej części naszego środowiska
akademickiego, szkolnictwo wyższe w Polsce jest w stanie głębokiego kryzysu wartości.
Autor przedstawianej publikacji stworzył reformatorskie kompendium wiedzy dotyczące
szkolnictwa wyższego. Z proponowanymi projektami można się zgadzać lub nie, ale z
pewnością warto je poznać.
Spis treści:
Od Autora
Część I. WSTĘP
1.1. Wyzwania XXI wieku w szkolnictwie wyższym
Aneks: Globalne rankingi
uniwersytetów
1.2. Kryzys europejskich
uniwersytetów
1.3. Polska w zapaści
intelektualnej?
Część II. MODELE I EKONOMIKA SZKOŁY WYŻSZEJ
2.1. Polityka edukacyjna i modele szkolnictwa wyższego
2.2. Ład akademicki, czyli
zasady systemu szkolnictwa wyższego i ustroju uczelni
2.3 Ekonomiczne przesłanki
polityki edukacyjnej i naukowej
2.4. Wzrastające znaczenie
edukacji transgranicznej
Część III. EUROPEJSKIE
SZKOLNICTWO WYŻSZE
3.1. Opis systemu szkolnictwa wyższego w Europie
3.2. Konieczność reform ładu
akademickiego w Europie
3.3. Proces Boloński
3.4. Nowe polityki edukacyjne w
Europie
Część IV. AMERYKAŃSKIE SZKOLNICTWO WYŻSZE
4.1. Opis systemu szkolnictwa wyższego w USA
4.2. Ład akademicki w USA
4.3. Dożywotnie zatrudnienie
4.4. Akredytacja w USA
4.5. Problemy i przyszłość
systemu szkolnictwa wyższego w USA
Część V. POLSKIE SZKOLNICTWO WYŻSZE
5.1. Opis systemu szkolnictwa wyższego w Polsce
5.2. Zewnętrzny ład akademicki
5.3. Wewnętrzny ład akademicki
5.4. Finansowanie polskiego
szkolnictwa wyższego
Aneks: Algorytm podziału dotacji
5.5.
Niedopasowanie programów nauczania do potrzeb rynku pracy
5.6. Kontrola jakości wyższego
wykształcenia
5.7. Środowiskowa ocena
polskiego szkolnictwa wyższego
5.8. Autodiagnoza polskiego
środowiska naukowego
Część VI. KONIECZNOŚĆ NAPRAWY SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE
6.1. Środowiskowe propozycje reform
6.2. Raport Instytutu Badań nad
Gospodarką Rynkową 2000
6.3. Raport Banku Światowego
2004
6.4. Raport OECD z września 2007
6.5. Rządowe inicjatywy reform
podjęte wiosną 2008
Aneks: Konferencja zamiast
debaty?
Część VII. WNIOSKI
7.1. Wizja
7.2. Polityka edukacyjna
7.3. Postulowany model
szkolnictwa wyższego
Bibliografia
Nota o autorze
Abstract
400, B5, miękka oprawa