Działalność bankowa była zawsze bardzo silnie reglamentowanym działem gospodarki.
Wynika to ze znacznego poziomu ryzyka związanego z działalnością bankową oraz jej
strategicznym znaczeniem dla całej gospodarki. Dlatego państwo oddziałuje na banki w
formie tak zwanego nadzoru bankowego. Obecnie rynek finansowy podlega ewolucji. Do
najbardziej znaczących nowych procesów można zaliczyć tendencje do koncentracji
podmiotów świadczących usługi oraz zacieranie się granic pomiędzy różnymi
sektorami usług finansowych. Konieczna staje się zmiana koncepcji nadzoru: zamiast
obejmować instytucję, musi on dotyczyć grup instytucji. Ten typ nadzoru nazywany jest
nadzorem skonsolidowanym.
Czy polskie prawo bankowe wprowadzi zgodną z wymogami acquis konstrukcję
prawnej instytucji nadzoru skonsolidowanego nad bankami? Odpowiedzi na to pytanie
poświęcona jest niniejsza praca.
Książka dr Leśnik jest dziełem, które przedstawia zmiany zachodzące
wśród instytucji finansowych i pokazuje reakcje aparatu państwowego, gdzie zmiana
warunków prowadzenia działalności gospodarczej wymusza zmianę sposobu funkcjonowania
nadzorujących organów administracji. Jest to praca nie tylko nowatorska, ale i bardzo
interesująca. Tłumaczy ona rozwiązania przyjęte tak w Polsce, jak i w innych krajach i
pozwala łatwiej zrozumieć przyczyny ostatnich nowelizacji prawa bankowego. (...) Jest to
niewątpliwie dzieło godne polecenia uwadze każdego, kogo interesują problemy nadzoru
nad systemem bankowym.
(prof. dr hab. Marek Wierzbowski)
Pozycja przeznaczona dla studentów i wykładowców studiów ekonomicznych,
szczególnie w dziedzinie bankowości i rachunkowości oraz wydziałów prawa i
administracji, a także dla pracowników instytucji finansowych.
Iwona Leśnik - ukończyła studia w 1999 roku na Wydziale Prawa i
Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Następnie rozpoczęła studium doktoranckie, w
trakcie którego prowadziła zajęcia dydaktyczne w Zakładzie Prawa i Administracyjnego
Porównawczego i Gospodarczego Instytutu Nauk Prawno-Administracyjnych Wydziału Prawa i
Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. W 2001 roku uzyskała tytuł doktora nauk
prawnych. Brała udział w międzynarodowych konferencjach i seminariach. W 1996 roku
prowadziła prace badawcze na Uniwersytecie w Heidelbergu. Od 2001 roku pracuje w
Departamencie Prawnym Narodowego Banku Polskiego. Prowadziła wykłady z prawa finansowego
oraz z publicznoprawnej regulacji rynku finansowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu
Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Spis treści:
Wstęp
1. Zagadnienia ogólne
1.1. Ingerencja państwa w gospodarkę
1.2. Pojęcie nadzoru skonsolidowanego
1.3. Nadzór skonsolidowany w prawie Unii Europejskiej - geneza
1.4. Normy prawa europejskiego i polskiego dotyczące nadzoru skonsolidowanego
2. Instytucjonalizacja nadzoru skonsolidowanego
2.1. Rozgraniczenie kompetencji pomiędzy Unią Europejską a państwem członkowskim -
"pionowa" norma kolizyjna
2.1.1. Zasady ogólne
2.1.2. Koncepcja nadzoru pośredniego
2.2. Rozgraniczenie właściwości pomiędzy państwami członkowskimi -
"pozioma" norma kolizyjna
2.3. Instytucjonalizacja nadzoru skonsolidowanego wewnątrz państwa członkowskiego
2.3.1. Zagadnienia ogólne
2.3.2. Model zintegrowany i skonsolidowany
2.3.3. Modele: integracji, konsolidacji sensu stricte i konsolidacji skoordynowanej
3. Prawny obowiązek współpracy nadzorców
3.1. Zagadnienia ogólne
3.2. Międzypaństwowy poziom współpracy
3.3. Ponadsektorowy poziom współpracy
3.4. Pozawspólnotowy poziom współpracy
3.5. Tajemnica zawodowa
3.6. Europejski Bank Centralny a nadzór bankowy. Instytucjonalizacja nadzoru
bankowego w państwie członkowskim
3.6.1. Zagadnienia ogólne
3.6.2. Instytucjonalizacja nadzoru bankowego
3.6.3. Europejska Unia Walutowa a nadzór bankowy
3.6.4. Zakres dostosowania polskiego systemu prawnego
4. Zakres podmiotowy nadzoru skonsolidowanego
4.1. Zagadnienia ogólne
4.2. Instytucja nadzorowana w sposób skonsolidowany
4.3. Rodzaje powiązań instytucji kredytowej z innymi podmiotami, skutkujących
powstaniem obowiązku nadzoru skonsolidowanego
4.4. Struktury organizacyjne z udziałem instytucji kredytowych objęte zakresem nadzoru
skonsolidowanego. Pojedyncze instytucje wchodzące w skład grup kapitałowych
4.5. Spółka holdingowa o działalności mieszanej
5. Podstawa obliczeń norm bezpiecznościowych
5.1. Zasady skonsolidowanej rachunkowości
5.2. Metoda i zakres konsolidacji
5.3. Skonsolidowane fundusze własne
6. Normy kapitałowe
6.1. Zagadnienia ogólne
6.2. Koncentracja wierzytelności
6.3. Wypłacalność
6.3.1. Problem dualizmu norm wypłacalności
6.3.2. Współczynnik wypłacalności
6.3.3. Współczynnik adekwatności kapitałowej
7. Kształtujący nadzór skonsolidowany
7.1. Zagadnienia wstępne
7.2. Tworzenie grup kapitałowych objętych nadzorem skonsolidowanym - szczególne obowiązki
związane z nabyciem instytucji kredytowej
7.3. Tworzenie grup kapitałowych objętych nadzorem skonsolidowanym - problematyka fuzji
kapitału bankowego z przemysłowym
7.4. Postępowanie przy tworzeniu jednostkowych instytucji kredytowych - nadzór kształtujący
o charakterze bezpiecznościowym
7.5. Postępowanie przy tworzeniu jednostkowych instytucji kredytowych - nadzór kształtujący
związany z budową wspólnego rynku .
8. Czynności podejmowane w ramach nadzoru skonsolidowanego
9. Środki nadzoru skonsolidowanego
10. Sądowa kontrola decyzji nadzorczych
Podsumowanie
Aneks. Analiza zasad nadzoru wprowadzonych dyrektywą 2002/87 Parlamentu Europejskiego i
Rady z 16 grudnia 2002 roku w sprawie nadzoru uzupełniającego nad instytucjami
kredytowymi, przedsiębiorstwami ubezpieczeniowymi i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w
skład konglomeratu finansowego oraz nowelizująca dyrektywy Rady 73/239, 79/267, 92/49,
92/96, 93/6 i 93/22 oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/78, 2000/12
Bibliografia
222 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka