wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

OBOWIĄZKI INFORMACYJNE W UMOWACH Z UDZIAŁEM KONSUMENTÓW NA TLE PRAWA..


MIKŁASZEWICZ P.

wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2008, wydanie I

cena netto: 101.00 Twoja cena  95,95 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Publikacja dotyczy obowiązków informacyjnych w tzw. obrocie mieszanym, w ramach stosunków umownych między przedsiębiorcą a konsumentem. Zagadnienie to dotychczas nie zostało jeszcze w Polsce monograficznie opracowane. Jest natomiast żywo dyskutowane w doktrynie różnych państw, a także w doktrynie europejskiego prawa prywatnego.
O atrakcyjności książki decyduje nie tylko jej pionierski charakter, lecz także oryginalne i kompleksowe ujęcie zagadnień informacyjnych w kontekście całego systemu prawa, z uwzględnieniem analizy konstytucyjnej i przy zastosowaniu instrumentów ekonomicznej analizy prawa (Law and Economics).

Praktyczna przydatność publikacji wynika ponadto z zaprezentowania w szerokim zakresie rozwiązań przyjętych w prawie UE. Uwzględniono orzecznictwo polskich sądów (SN i TK) i organów administracyjnych (Prezes UOKiK) oraz rozstrzygnięcia trybunałów europejskich (ETS, ETPC), w tym najnowsze orzeczenia, które nie doczekały się jeszcze szerszego omówienia w polskiej literaturze prawniczej.

Stan prawny na 1.08.2008 r.


Spis treści

Wykaz skrótów.

Rozdział 1. Obowiązki informacyjne a prawo konsumenta do informacji.
1.1. Prawo człowieka do informacji.
1.1.1. Prawo do informacji jako prawo podstawowe.
1.1.1.1. Informacja w kontekście rozwoju idei praw człowieka i demokratycznego państwa prawnego.
1.1.1.2. Rola informacji w społeczeństwie obywatelskim.
1.1.2. Prawo konsumenta do informacji.
1.1.2.1. Transparentność rynku a konkurencja.
1.1.2.2. Prawo podmiotowe konsumenta do informacji.
1.1.2.3. Suwerenność konsumencka.
1.1.2.4. Rola informacji w korzystaniu przez konsumenta z autonomii woli i swobody umów.
1.1.2.4.1. Indywidualistyczne ujęcie autonomii woli i wolności człowieka.
1.1.2.4.2. Gwarancje rzeczywistej autonomii woli.
1.1.2.5. Realizacja prawa podmiotowego konsumenta do informacji a ograniczenie praw i wolności innych podmiotów.
1.1.2.6. Ekonomiczna efektywność realizacji prawa konsumenta do informacji.
1.1.3. Prawo konsumenta do informacji a prawo umów.
1.2. Informacja w prawie umów - uwagi ogólne.
1.2.1. Równorzędność (równość) podmiotów prawa cywilnego.
1.2.2. Realizacja publicznego prawa konsumenta do informacji a konstrukcja prawa podmiotowego w prawie cywilnym.

Rozdział 2. Ekonomiczna analiza obowiązków informacyjnych.
2.1. Ochrona konsumentów w ramach ekonomicznego modelu konkurencji i poza nim.
2.2. Asymetrie informacyjne jako forma zawodności rynku.
2.3. Model doskonałej umowy a koszty transakcyjne.
2.4. Wzorce umowne i umowy adhezyjne.
2.5. Efektywna alokacja informacji.
2.5.1. Motywacja do pozyskiwania informacji.
2.5.2. Produktywny (wytwórczy) lub redystrybutywny charakter informacji.
2.5.3. Postulat zmniejszenia globalnych kosztów pozyskiwania informacji.
2.6. Eliminacja asymetrii informacyjnych za pomocą rozwiązań efektywnych.
2.6.1. Transparentność i faktyczna dostępność wzorców umownych.
2.6.2. Możliwość odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów.
2.6.3. Zakaz wprowadzania w błąd.
2.6.4. Pozytywny obowiązek udzielenia informacji.
2.6.4.1. Efektywność jako granica pozytywnego obowiązku informacyjnego.
2.6.4.2. Kryterium równego dostępu do informacji.
2.7. Ograniczona racjonalność konsumenta.

Rozdział 3. Ochrona konsumentów przez informację w prawie wspólnotowym.
3.1. Prawo konsumenta do informacji we wspólnotowych programach ochrony konsumentów.
3.2. Ochrona konsumentów jako samodzielny instrument realizacji celów traktatowych.
3.2.1. Budowa wspólnego rynku - zasadniczy cel prawa wspólnotowego.
3.2.2. "Dowartościowanie" ochrony konsumentów w Traktacie z Maastricht
3.2.2.1. Samodzielna podstawa traktatowa działań na rzecz ochrony konsumentów .
3.2.2.2. Ochrona konsumentów a obywatelstwo Unii.
3.2.3. Granice harmonizacji prawa konsumenckiego. Znoszenie barier rynkowych i budowa zaufania konsumenta do rynku - dwa podejścia do tworzenia wspólnego rynku.
3.2.4. Perspektywy harmonizacji horyzontalnej obowiązków informacyjnych w umowach z udziałem konsumentów.
3.3. Ochrona konsumentów przez informację a gwarancje podstawowych swobód traktatowych.
3.3.1. Ograniczenia podstawowych swobód w oparciu o bezwzględny wymóg ochrony konsumentów.
3.3.2. Wymogi informacyjne jako ograniczenie podstawowych swobód traktatowych.
3.3.3. Autonomia stron jako element podstawowych swobód.

Rozdział 4. Prawo konsumenta do informacji w Konstytucji RP.
4.1. Ochrona konsumentów a prawa ekonomiczne, socjalne i kulturalne.
4.1.1. Systematyka Konstytucji RP - ochrona konsumentów w katalogu praw ekonomicznych, socjalnych i kulturalnych.
4.1.2. Konstytucjonalizacja praw i wolności ekonomicznych i socjalnych w Europie.
4.1.3. Zasady prawne/normy programowe (polityczne).
4.1.4. Horyzontalna skuteczność i bezpośrednie stosowanie art. 76 Konstytucji.
4.1.5. Zasada ochrony konsumentów (art. 76 Konstytucji) a koncepcja norm programowych w orzecznictwie TK.
4.2. Zasada ochrony konsumentów (art. 76 Konstytucji) a zasada wolności działalności gospodarczej (art. 20 i art. 22 Konstytucji).
4.3. Zasada ochrony konsumentów (art. 76 Konstytucji) a ochrona majątkowego prawa do informacji (art. 64 Konstytucji).
4.4. Informacja jako warunek realizacji gwarancji swobody umów będącej elementem konstytucyjnej gwarancji wolności człowieka (art. 31 ust. 1 i ust. 2 Konstytucji)
4.5. Konstytucyjne prawo do informacji (art. 54 ust. 1).
4.5.1. Prawo do informacji w EKPC (art. 10 EKPC).
4.5.2. Generalne prawo do informacji w Konstytucji RP.

Rozdział 5. Instrumenty realizacji prawa konsumenta do informacji w prawie umów.
5.1. Informacja jako warunek należytego wykonania zobowiązania.
5.2. Ogólny obowiązek lojalności (uczciwości) kontraktowej.
5.3. Obowiązki informacyjne a odpowiedzialność cywilna - uwagi ogólne.
5.4. Niedozwolone praktyki rynkowe.
5.5. Informacja a składanie oświadczenia woli i zawieranie umowy.
5.5.1. Oświadczenie woli i jego wykładnia.
5.5.1.1. Uwzględnianie rzeczywistej woli składającego oświadczenie.
5.5.1.2. Wykładnia obiektywna.
5.5.1.3. Konkludentne wyrażenie woli.
5.5.1.4. Model wykładni oświadczenia w oderwaniu od woli jego autora.
5.5.1.5. Milczenie jako postać wyrażenia woli.
5.5.1.6. Chwila złożenia oświadczenia woli.
5.5.2. Zawarcie umowy a obowiązki informacyjne.
5.5.2.1. Ofertowy tryb zawierania umów.
5.5.2.2. Umowa przez negocjacje.
5.5.2.2.1. Culpa in contrahendo.
5.5.2.3. Aukcja i przetarg.
5.5.2.4. Zawieranie umów w postaci elektronicznej.
5.5.3. Znaczenie informacji dla prawidłowości oświadczenia woli - wady oświadczenia woli.
5.6. Postanowienia nieuzgodnione indywidualnie. Wzorce umowne.
5.6.1. Podstawowe założenia reżimu kontroli postanowień niewynegocjowanych indywidualnie.
5.6.2. Ochrona przez informację w dyrektywie 93/13
5.6.2.1. Postanowienia niewynegocjowane indywidualnie.
5.6.2.2. Przesłanki uznania postanowienia umownego za niedozwolone.
5.6.2.3. Transparentność.
5.6.3. Mechanizmy kontroli postanowień umownych nienegocjowanych indywidualnie w k.c. .
5.6.3.1. Kontrola inkorporacji wzorca.
5.6.3.2. Kontrola abuzywności.
5.6.3.3. Wymóg transparentności.
5.6.3.4. Wykładnia contra proferentem.
5.7. Umowy zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
5.7.1. Problem asymetrii informacyjnych w przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.
5.7.2. Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa.
5.7.2.1. Dyrektywa 85/577 o umowach zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa.
5.7.2.2. Regulacja umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa w prawie polskim.
5.7.3. Umowy zawierane na odległość.
5.7.3.1. Dyrektywa 97/7 w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość.
5.7.3.2. Regulacja dotycząca umów zawieranych na odległość w prawie polskim.
5.7.3.3. Dyrektywa 2002/65 dotycząca sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość.
5.7.3.4. Reżim sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość w prawie polskim.

Rozdział 6. Przykłady szczególnych rozwiązań w zakresie obowiązków informacyjnych.
6.1. Informacja przedkontraktowa.
6.1.1. Obowiązek udzielenia konsumentowi określonych informacji przed zawarciem umowy.
6.1.1.1. Obowiązek podania ceny - sprzedaż konsumencka.
6.1.1.2. Informacja konieczna do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego.
6.1.1.3. Świadczenie usług turystycznych.
6.1.1.4. Kredyt konsumencki.
6.1.1.4.1. Informacje, które powinny być podane w reklamie lub ogłoszeniu o usługach kredytu konsumenckiego.
6.1.1.4.2. Obowiązkowe informacje przed zawarciem umowy.
6.1.2. Szczególne postaci przedkontraktowego obowiązku informacyjnego.
6.1.2.1. Konstrukcja niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową.
6.1.2.2. Obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych przy wyborze towaru konsumpcyjnego.
6.1.2.3. Prospekt informacyjny (broszura) w przypadku timesharingu i umowy o usługi turystyczne.
6.1.2.4. Obowiązek doradztwa w związku z zawieraniem umowy o kredyt konsumencki.
6.2. Informacja na etapie zawierania umowy.
6.2.1. Usługi turystyczne.
6.2.2. Timesharing.
6.2.3. Kredyt konsumencki.
6.3. Wykonywanie umowy a obowiązki informacyjne.
6.3.1. Usługi turystyczne.
6.3.2. Kredyt konsumencki.

Zakończenie (bilans).
Literatura
Spis orzeczeń.
Skorowidz rzeczowy.

376 stron, B5, twarda oprawa

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:


 

- NIEUCZCIWE KLAUZULE W PRAWIE UMÓW KONSUMENCKICH. ORZECZNICTWO EUROP.
RED. ŁĘTOWSKA E.

- UPADŁOŚĆ KONSUMENCKA. KOMENTARZ PRAKTYCZNY
ADAMUS R., WITOSZ A.J., WITOSZ A.

- PRAWO WEKSLOWE
MACHNIKOWSKI P.

- PRAWO BANKOWE
KASZUBSKI R. TUPAJ-CHOLEWA A.

- ELEKTRONICZNE INSTRUMENTY PŁATNICZE
MASIOTA J.

- ZARZĄDZANIE FINANSOWE BANKIEM
IWANICZ-DROZDOWSKA M.

- USTAWA O OFERCIE PUBLICZNEJ
HAŁADYJ K.

- OCHRONA NIEKTÓRYCH PRAW KONSUMENTÓW KOMENTARZ
ŁĘTOWSKA E.

- SANKCJE W PRAWIE KONSUMENCKIM NA PRZYKŁADZIE WYBRANYCH UMÓW
WŁODARSKA-DZIURZYŃSKA K.

- TAJEMNICA BANKOWA I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH W PRAKTYCE BANKOWEJ
KRZYSZTOFEK M.

- SPEŁNIANIE ŚWIADCZEŃ PIENIĘŻNYCH ZA POMOCĄ PIENIĄDZA ELEKTRONICZNEGO
SMUS R.T.

- INNOWACJE NA RYNKACH FINANSOWYCH
KALINOWSKI M. PRONOBIS M.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022