Sztuka stała się dla współczesnego człowieka częścią życia w skali
dotychczas nieznanej. Zjawiska związane z kreacją, percepcją czy też obrotem sztuką
wywołują różnorodne skutki społeczne, stąd rosnące zainteresowanie prawem
autorskim.
Trudno jednak nie zauważyć, że zarówno ustawodawca, jak i doktryna,
koncentrując uwagę na przedmiocie prawa autorskiego - utworze, nie dostrzegają w
należytym stopniu faktu, że percepcja wielu utworów odbywa się przez obcowanie z dwoma
dobrami materialnymi: utworem i jego artystycznym wykonaniem. Artystyczne wykonanie
stanowi zatem odrębne od utworu dobro, którego kreacja niewątpliwie uzasadnia
przyznanie stosownej ochrony prawnej. Regulacje chroniące prawa artystów wykonawców
pojawiły się w polskim systemie prawa cywilnego stosunkowo niedawno, wprowadzono je
bowiem dopiero w 1994 r. ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Niniejsza monografia przedstawia problematykę praw do artystycznego
wykonania oraz jego ochrony prawnej, uwzględniając zarówno kwestie teoretyczne, jak i
zagadnienia natury praktycznej.
Rozważania ilustrowane są orzecznictwem polskich sądów.
Stan prawny na 1.02.2008 r.
Wykaz skrótów
str. 7
Wstęp
str. 9
Rozdział I
Problematyka ochrony prawnej artystycznych wykonań przed wejściem w życie
ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
str. 17
1. Uwagi wstępne
str. 17
2. Ochrona artystycznych wykonań na podstawie przepisów kodeksu cywilnego
str. 18
3. Ochrona artystycznych wykonań a prawo autorskie
str. 20
4. Ochrona artystycznych wykonań w oparciu o instytucje prawa pracy
str. 27
Rozdział II
Miejsce praw do artystycznego wykonania w systemie prawa
str. 29
1. Prawo własności intelektualnej a prawo cywilne
str. 29
2. Przedmioty praw pokrewnych a artystyczne wykonania
str. 34
2.1. Uwagi wstępne
str. 34
2.2. Fonogramy i wideogramy
str. 35
2.3. Nadania programów
str. 37
2.4. Pierwsze wydania oraz wydania naukowe i krytyczne
str. 38
Rozdział III
Przedmiot ochrony
str. 41
1. Pojęcie artystycznego wykonania
str. 41
1.1. Artystyczne wykonanie utworu
str. 41
1.2. Artystyczne wykonanie dzieła sztuki ludowej
str. 53
2. Ustalenie a utrwalenie artystycznego wykonania
str. 56
3. Artystyczne wykonanie jako pierwsze ustalenie utworu
str. 59
4. Formy udostępnienia publicznego artystycznego wykonania
str. 61
5. Rodzaje artystycznych wykonań
str. 65
5.1. Uwagi wstępne
str. 65
5.2. Działania aktorów
str. 65
5.3. Działania tancerzy
str. 72
5.4. Działania mimów
str. 78
5.5. Działania recytatorów
str. 83
5.6. Działania instrumentalistów
str. 85
5.7. Działania wokalistów
str. 90
5.8. Działania dyrygentów
str. 95
5.9. Działania osób przyczyniających się w twórczy sposób do powstania artystycznego
wykonania
str. 97
Rozdział IV
Podmiot praw do artystycznego wykonania
str. 100
1. Artysta wykonawca jako podmiot praw pokrewnych
str. 100
2. Współwykonawstwo
str. 105
3. Artystyczne wykonania połączone
str. 109
4. Artystyczne wykonanie pracownicze
str. 110
5. Producent utworu audiowizualnego jako podmiot praw do artystycznego wykonania
str. 113
Rozdział V
Treść i ochrona praw do artystycznych wykonań
str. 116
1. Podstawowe koncepcje praw artystów wykonawców
str. 116
2. Prawa osobiste artystów wykonawców
str. 118
2.1. Pojęcie praw osobistych artystów wykonawców
str. 118
2.2. Uprawnienia osobiste artysty wykonawcy
str. 125
2.3. Ochrona praw osobistych artystów wykonawców
str. 132
3. Prawa majątkowe artystów wykonawców
str. 134
3.1. Konstrukcja praw majątkowych
str. 134
3.2. Dozwolony użytek chronionych artystycznych wykonań
str. 141
3.3. Czas trwania praw majątkowych do artystycznego wykonania
str. 147
3.4. Obrót prawami majątkowymi do artystycznych wykonań
str. 147
3.5. Ochrona praw majątkowych do artystycznego wykonania
str. 153
Bibliografia
str. 155
171 stron, A5, oprawa twarda