W dziedzinie tych stosunków między państwem a podatnikiem, które dotyczą
sprawiedliwości, dobrze jest, by ustawodawca wiedział nie tylko jak jest, ale także jak
powinno być, oraz, co nie mniej ważne, jak może być. Piękne - a tego dotyczy idea
sprawiedliwości - są bowiem nie rzeczy łatwe, lecz trudne. Ich rozwiązanie - w
dziedzinie opodatkowania - zapewnia równowagę pomiędzy interesem publicznym a interesem
jednostki.
Sędzia odpowiada za sposób, w jaki prawo zostaje użyte. O tym decyduje
zarówno sędziowska niezawisłość, jak i rozum sędziego, pozwalający zachować mu
wierność samemu sobie, zarówno w kwestiach dotyczących prawa, jak i w kwestiach,
które dotyczą aksjologii.
Sędzia, w imię uniwersalnej wartości, jaką jest idea sprawiedliwości prawa,
może i powinien, w szczególnych przypadkach, odstąpić od literalnego brzmienia
przepisu. Może tak uczynić po to, by nadać prawu, w procesie jego stosowania,
sprawiedliwą treść.
Sędzia może reguły prawa uchwalonego przez prawodawcę, w pewnych szczególnych
sytuacjach, z powołaniem się na uniwersalne wartości aksjologiczne - przekształcać, a
więc rozwijać i uzupełniać.
Prawo, które współtworzy sędzia sądu administracyjnego, uzupełniając w tym
względzie prawodawcę, powstaje w zupełnie innym trybie, aniżeli prawo czerpiące
swoją legitymizację ze źródeł prawa formalnego. Ma też - właśnie z uwagi na to -
innych charakter.
Wstęp. Sprawiedliwość podatkowa jako wartość aksjologiczna
str. 7
Rozdział I. Władza publiczna - jednostka - sędzia sądu administracyjnego
str. 17
1. Wprowadzenie
str. 17
2. Wartość prawa - istota i charakter sporu
str. 22
2.1. Prawo - zwyczaj a stanowienie prawa
str. 23
2.2. Koncepcja prawnonaturalna a pozytywiści
str. 27
3. Źródła prawa - prawo niepisane a prawo pisane
str. 37
4. Sędzia a prawa podmiotowe jednostki
str. 39
5. Podsumowanie
str. 42
Rozdział II. Sędzia sądu administracyjnego a dialog z prawem
str. 45
1. Wprowadzenie
str. 45
2. Konstytucja a prawotwórstwo sądowe
str. 46
3. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego - problem niewykonywania wyroków
str. 49
4. Destabilizacja prawa a bezpieczeństwo prawne
str. 51
5. Koncepcja hermeneutyki
str. 54
6. Kwalifikowane ułomności prawa
str. 56
7. Sędzia - stosowanie a uzupełnianie prawa
str. 57
8. Podsumowanie
str. 63
Rozdział III. Sędzia sądu administracyjnego a idea autorytetu
str. 65
1. Wprowadzenie
str. 65
2. Sędziowski mir - istota i znaczenie
str. 65
3. Sędziowie - wspólnota pokoleń i standardy dyskursu
str. 75
4. Sędzia jako obiekt manipulacji
str. 84
5. Podsumowanie
str. 87
Rozdział IV. Sędzia sądu administracyjnego a współtworzenie prawa
str. 91
1. Wprowadzenie
str. 91
2. Związanie sądu wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego
str. 91
3. Ratio decidendi i rebus sic stantibus - znaczenie prawotwórcze
str. 99
3.1. Oprocentowanie nadpłat
str. 99
3.2. Korygowanie surowego i niesprawiedliwego prawa
str. 100
3.3. Pozwolenie na broń
str. 101
3.4. Interpretacje prawa podatkowego
str. 102
3.5. Zaległość podatkowa - wygaśnięcie zobowiązania - przedawnienie
str. 109
3.6. Nieodpłatne przekazanie na rzecz własnego przedsiębiorstwa
str. 111
3.7. Działalność gospodarcza
str. 112
3.8. Przywileje podatkowe
str. 115
3.9. Uchwały wyjaśniające
str. 117
4. Podsumowanie
str. 119
Próba podsumowania. Sprawiedliwość jako supernorma
str. 121
Wykaz orzecznictwa
str. 137
Literatura
str. 143
148 stron,A5, oprawa miękka