Doświadczenia XX wieku nie pozostawiają wątpliwości, iż jedynym modelem
gospodarczym, który zdaje egzamin w warunkach globalnej rywalizacji jest system
opierający się na własności prywatnej, swobodzie umów i konkurencji. W pewnych
sytuacjach pomiędzy swobodą kontraktową, własnością, własnością intelektualną i
konkurencją powstaje konflikt. Wyraźnie kwestia ta występuje na płaszczyźnie sporu
dotyczącego tego, w jakich przypadkach odmowa współpracy gospodarczej może zostać
uznana za naruszenie prawa antymonopolowego.
Spis treści:
Wykaz najważniejszych skrótów
Wstęp
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA OBOWIĄZKU WSPÓŁPRACY GOSPODARCZEJ W PRAWIE
ANTYMONOPOLOWYM
1. Zarys konstrukcji obowiązku współpracy gospodarczej w prawie
antymonopolowym
1.1. Źródła obowiązku współpracy gospodarczej w prawie antymonopolowym
1.2. Zakres obowiązku współpracy gospodarczej w prawie antymonopolowym
1.3. Przykładowe postacie naruszenia obowiązku współpracy gospodarczej w prawie
antymonopolowym
2. Umowa, której zawarcia dotyczy obowiązek współpracy gospodarczej w
prawie antymonopolowym
2.1. Znaczenie analizy treści stosunku kontraktowego, którego dotyczy obowiązek
współpracy gospodarczej w prawie antymonopolowym
2.2. Wysokość świadczenia wzajemnego należnego przedsiębiorstwu za udostępnienie
essential facilities
3. Cywilnoprawna ochrona beneficjentów obowiązku współpracy gospodarczej w
prawie antymonopolowym
4. Antymonopolowy obowiązek współpracy gospodarczej jako ograniczenie zasad
swobody umów, ochrony własności i własności intelektualnej
5. Znaczenie zasady proporcjonalności dla obowiązku współpracy gospodarczej
w prawie antymonopolowym
6. Interes publiczny uzasadniający funkcjonowanie instytucji obowiązku
współpracy gospodarczej w prawie antymonopolowym - analiza aksjologiczna
6.1. Interes publiczny a obowiązek współpracy gospodarczej w prawie antymonopolowym
6.2. Antymonopolowy obowiązek współpracy gospodarczej w "logice własności"
i "logice konkurencji"
6.3. Wpływ rozbieżności w aksjologii wspólnotowego i amerykańskiego prawa
antymonopolowego na zakres obowiązku współpracy gospodarczej
7. Antymonopolowy obowiązek współpracy gospodarczej w analizie
funkcjonalno-ekonomicznej
7.1. Analiza ekonomicznej racjonalności odmowy współpracy gospodarczej przez podmiot
dominujący
7.2. Obowiązek współpracy gospodarczej w prawie antymonopolowym a mikroekonomiczna
teoria cen
7.3. Obowiązek współpracy gospodarczej w prawie antymonopolowym a nakłady na innowacje
7.4. Charakterystyka dóbr objętych antymonopolowym obowiązkiem współpracy
gospodarczej w kategoriach ekonomicznych
7.5. Podsumowanie funkcjonalno-ekonomicznej analizy instytucji obowiązku współpracy
gospodarczej w prawie antymonopolowym
NORMATYWNE ŹRÓDŁA OBOWIĄZKU WSPÓŁPRACY GOSPODARCZEJ W PRAWIE
ANTYMONOPOLOWYM
1. Normatywne źródła obowiązku współpracy gospodarczej w prawie
antymonopolowym Stanów Zjednoczonych
1.1. Art. 2 Ustawy Shermana
1.2. Art. 1 Ustawy Shermana
1.3. Próby usystematyzowania dorobku judykatury Stanów Zjednoczonych
1.4. Orzeczenia sądowe jako normatywne źródło obowiązku współpracy gospodarczej
2. Normatywne źródła antymonopolowego obowiązku współpracy gospodarczej w
systemie europejskim
2.1. Art. 82 TWE
2.2. Art. 81 TWE
2.3. Doktryna essential facilities w prawie wspólnotowym
2.4. Decyzje Komisji Europejskiej
2.5. Wspólnotowe a krajowe prawo konkurencji.
2.6. Decyzje krajowych organów ochrony konkurencji
2.6.1. Kompetencje decyzyjne krajowych organów ochrony konkurencji do stosowania prawa
wspólnotowego
2.6.2. Uprawnienia decyzyjne Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
3. Normatywne źródła antymonopolowego obowiązku współpracy gospodarczej w
innych wybranych systemach prawnych
ZAKRES OBOWIĄZKU WSPÓŁPRACY GOSPODARCZEJ W PRAWIE ANTYMONOPOLOWYM
1. Podmiotowy zakres obowiązku współpracy gospodarczej w prawie
antymonopolowym
1.1. Znaczenie wcześniejszego utrzymywania stosunków kontraktowych z podmiotem
kontrolującym essentaial facilities
1.2. Wpływ pozostawania w stosunku konkurencji z podmiotem kontrolującym essentaial
facilities na zakres antymonopolowego obowiązku współpracy gospodarczej
2. Przedmiotowy zakres obowiązku współpracy gospodarczej w prawie
antymonopolowym - analiza pojęcia niezbędności dostępu do dóbr
2.1. Niezbędność dostępu a siła monopolowa na rynku właściwym
2.2. Kryteria oceny niezbędności dostępu do dóbr, których dotyczy obowiązek
współpracy gospodarczej w prawie antymonopolowym
2.2.1. Zarys linii judykatury Stanów Zjednoczonych
2.2.2. Ogólna charakterystyka dorobku orzeczniczego i decyzyjnego instytucji
wspólnotowych
2.2.3. Pojęcie niezbędności w orzeczeniach polskich sądów i decyzjach Prezesa UOKiK
2.2.4. Podsumowanie
2.3. Standardyzacja w sferze własności intelektualnej jako źródło
"niezbędności"
2.4. Obowiązek współpracy gospodarczej w prawie antymonopolowym a sprzedaż wiązana w
warunkach efektu sieci
OGRANICZENIA ANTYMONOPOLOWEGO OBOWIĄZKU WSPÓŁPRACY GOSPODARCZEJ
1. Obiektywne uzasadnienie odmowy współpracy gospodarczej.
1.1. Ogólna charakterystyka pojęcia obiektywnego uzasadnienia odmowy współpracy
gospodarczej
1.2. Granice obiektywnego uzasadnienia odmowy współpracy gospodarczej
1.3. Obiektywne uzasadnienie odmowy współpracy gospodarczej w sytuacji pełnego
wykorzystania essential facilities
1.4. Dążenie do zahamowania importu równoległego jako obiektywne uzasadnienie odmowy
współpracy gospodarczej w prawie wspólnotowym
2. Obowiązek współpracy gospodarczej w prawie antymonopolowym a regulacje
sektorowe
2.1. Uwagi ogólne
2.2. Cele interwencji regulacyjnej a aksjologia prawa antymonopolowego
2.3. Zarys linii orzeczniczej dotyczącej relacji pomiędzy prawem antymonopolowym a
unormowaniami regulacyjnymi
2.4. Głębokość interwencji regulacyjnej a funkcjonowanie obowiązku współpracy
gospodarczej w prawie antymonopolowym
2.5. Propozycje de lege ferenda
2.6. Podsumowanie
ANTYMONOPOLOWY OBOWIĄZEK WSPÓŁPRACY GOSPODARCZEJ W SFERZE WŁASNOŚCI
INTELEKTUALNEJ
1. Obowiązek współpracy gospodarczej w prawie antymonopolowym a ogólne
zasady ingerencji prawa konkurencji w sferę własności intelektualnej
1.1. Teorie relacji pomiędzy prawem konkurencji a prawem własności intelektualnej
1.2. Antymonopolowy obowiązek współpracy gospodarczej w postaci licencji przymusowej w
TRIPS
1.3. Ochrona własności intelektualnej a interwencja antymonopolowa w prawie Wspólnoty
Europejskiej, Stanów Zjednoczonych i Japonii
1.4. Próba zajęcia własnego stanowiska
2. Obiektywne uzasadnienie odmowy współpracy gospodarczej a ochrona
własności intelektualnej w prawie Stanów Zjednoczonych
2.1. Kształtowanie się koncepcji własności intelektualnej jako obiektywnego
uzasadnienia odmowy współpracy gospodarczej
2.2. Rozbieżności w judykaturze amerykańskiej
2.3. Zarys dyskusji doktrynalnej
2.4. Wykonywanie własności intelektualnej jako obiektywne uzasadnienie odmowy
współpracy gospodarczej w aktualnym stanie prawnym
3. Problem dopuszczalności nałożenia przez wspólnotowe prawo konkurencji
obowiązku współpracy gospodarczej na uprawnionego z krajowych praw własności
intelektualnej
3.1. Wpływ zasady pierwszeństwa prawa wspólnotowego na zakres antymonopolowego
obowiązku współpracy gospodarczej w sferze własności intelektualnej
3.2. Teorie relacji pomiędzy prawem własności intelektualnej a prawem konkurencji w
orzecznictwie ETS
3.3. Próba zajęcia własnego stanowiska
4. Kształtowanie się partykularyzmu przesłanek powstania antymonopolowego
obowiązku współpracy gospodarczej w sferze własności intelektualnej w prawie
wspólnotowym
5. Zarys aktualnej linii orzeczniczej i decyzyjnej instytucji wspólnotowych
6. Analiza stanowiska instytucji wspólnotowych
7. Antymonopolowy obowiązek współpracy gospodarczej w postaci obowiązku
zawarcia umowy licencyjnej a import równoległy we Wspólnocie Europejskiej
7.1. Obowiązek zawarcia umowy licencyjnej a teoria wyczerpania
7.2. Import równoległy dóbr wytworzonych przy wykorzystaniu licencji uzyskanej w
wykonaniu obowiązku antymonopolowego w orzecznictwie wspólnotowym
7.3. Modyfikacja przesłanek wyczerpania wspólnotowego jako alternatywa dla ograniczenia
zakresu zastosowania instytucji antymonopolowego obowiązku współpracy gospodarczej
Zakończenie
Bibliografia
1. Wykaz powołanych aktów prawnych, wytycznych i innych dokumentów
2. Literatura
3. Wykaz powołanych orzeczeń i antymonopolowych decyzji administracyjnych
418 stron, B5, oprawa miękka