Książka stanowi pierwsze w polskiej literaturze monograficzne
opracowanie dotyczące pojęcia autora oraz instytucji prawa do autorstwa utworu w prawie
autorskim. 
Przed prezentacją regulacji polskich zamieszczona została bogata analiza
omawianych instytucji dokonana w świetle obowiązujących konwencji międzynarodowych
oraz porządków prawnych m.in: Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemiec,
Francji, Szwajcarii oraz krajów azjatyckich (w tym Japonii, Chin, Malezji, Indonezji,
Singapuru, Filipin, Tajlandii, Tajwanu, a także Hongkongu). 
Analiza prawa polskiego obejmuje m.in. problematykę: dóbr osobistych,
autorstwa stylu, odkrycia, pomysłu lub koncepcji naukowej, autorstwa dzieł naukowych,
prawnych aspektów współautorstwa, ghostwritingu, droit de non paternité, kwestie
związane z twórczością pseudonimową i anonimową oraz zrekonstruowaną treść prawa
do autorstwa utworu. Istotnym novum jest pokazanie instytucji autorstwa i prawa do
autorstwa w ujęciu historycznoprawnym i filozoficznym. 
W publikacji omówiono ponadto szereg kwestii semantycznych związanych z
wnikliwym opisem pojęć autora i autorstwa, pokazując, w jaki sposób powyższe pojęcia
prawnicze funkcjonują obok tych samych terminów znanych innym dziedzinom nauki.
Spis treści:
Wykaz skrótów 
str. 15
Wstęp 
str. 21
Rozdział I
Wprowadzenie historyczne 
str. 25
1. Autorstwo utworu 
str. 25
1.1. Wprowadzenie 
str. 25
1.2. Rozwój myśli dotyczącej autorstwa 
str. 27
1.2.1. Wprowadzenie 
str. 27
1.2.2. Starożytność 
str. 27
1.2.3. Od średniowiecza do renesansu 
str. 31
1.2.4. Od oświecenia do czasów współczesnych 
str. 33
2. Pojęcie autora i prawo do autorstwa utworu w ujęciu historycznym i filozoficznym 
str. 35
2.1. Wprowadzenie 
str. 35
2.2. Starożytność 
str. 36
2.2.1. Starożytna Grecja i Rzym 
str. 36
2.2.2. Cywilizacje Azji 
str. 41
2.2.3. Czasy wczesnego chrześcijaństwa i judaizmu 
str. 43
2.3. Średniowiecze 
str. 44
2.3.1. Pojęcie autora 
str. 44
2.3.2. Praktyka sygnowania dzieł 
str. 45
2.3.3. Środki ochrony prawa do atrybucji 
str. 47
2.4. Renesans 
str. 48
2.4.1. Patronat a więź twórcy z utworem 
str. 48
2.4.2. Praktyka sygnowania dzieł 
str. 50
2.4.3. Środki ochrony prawa do atrybucji 
str. 53
2.5. Wieki XVI-XVII 
str. 55
2.5.1. Podpisywanie dzieł 
str. 55
2.6. Od oświecenia do połowy XIX wieku 
str. 56
2.6.1. Uwagi wstępne 
str. 56
2.6.2. Rozwój prawa do autorstwa utworu na przykładzie wybranych państw 
str. 58
2.6.3. Rozwój myśli filozoficznej dotyczącej wytworu intelektu 
str. 77
2.7. Podsumowanie 
str. 82
Rozdział II
Autor i autorstwo - współczesne rozumienie pojęć 
str. 84
1. Wstęp 
str. 84
2. Pojęcie autora 
str. 85
2.1. Wprowadzenie etymologiczne 
str. 85
2.2. Wyjaśnienie pojęcia 
str. 86
3. Pojęcie autorstwa 
str. 92
3.1. Autorstwo jako fakt społeczny 
str. 94
3.2. Próby prawnej klasyfikacji autorstwa, czyli autorstwo jako fakt prawny 
str. 95
3.3. Akt autorstwa jako czyn o twórczym charakterze 
str. 100
3.3.1. Chwila uzyskania ochrony autorskoprawnej 
str. 102
3.4. Autorstwo: twórczość a fakt 
str. 104
3.4.1. Rodzaje faktów 
str. 105
3.5. Autorstwo: pomysł a forma wyrażenia 
str. 108
3.5.1. Rozgraniczenie idei i formy przedstawienia 
str. 108
3.5.2. Sytuacja prawna twórcy idei 
str. 113
Rozdział III
Autor i prawo do autorstwa utworu w konwencjach międzynarodowych 
str. 115
1. Wstęp 
str. 115
2. Konwencja berneńska 
str. 116
2.1. Autorstwo na tle Konwencji 
str. 116
2.1.1. Osoba fizyczna jako autor 
str. 116
2.1.2. Domniemanie autorstwa 
str. 117
2.2. Prawo do autorstwa utworu w Konwencji berneńskiej 
str. 118
2.2.1. Redakcja art. 6bis z perspektywy historycznej 
str. 118
2.2.2. Konstrukcja, zbywalność, zrzekalność i czas trwania autorskich praw osobistych
w Konwencji berneńskiej 
str. 121
2.2.3. Treść prawa do autorstwa utworu 
str. 122
3. Konwencje amerykańskie do roku 1946 
str. 123
4. Amerykańska Deklaracja Praw i Obowiązków Człowieka oraz Amerykańska Konwencja Praw
Człowieka 
str. 125
5. Międzynarodowa Karta Praw 
str. 126
5.1. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka 
str. 126
5.2. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych 
str. 128
5.3. Prawa autorskie a prawa człowieka 
str. 129
6. TRIPS 
str. 133
7. NAFTA 
str. 135
8. WCT 
str. 136
9. Prawo europejskie 
str. 137
9.1. Dyrektywy Unii Europejskiej 
str. 137
9.2. Europejski Kodeks Prawa Autorskiego (ECC) 
str. 141
Rozdział IV
Autor i prawo do autorstwa utworu w systemie common law w wybranych krajach 
str. 143
1. System prawa amerykańskiego 
str. 143
1.1. Pojęcie autora 
str. 143
1.1.1. Wprowadzenie 
str. 143
1.1.2. Pojęcie autora w orzecznictwie sądów amerykańskich 
str. 144
1.1.3. Pojęcie autora w doktrynie prawa amerykańskiego 
str. 150
1.1.4. Autor a osoba utrwalająca dzieło 
str. 152
1.1.5. Autor a osoba kierująca procesem powstania utworu 
str. 153
1.1.6. Podsumowanie 
str. 162
1.2. Prawo do autorstwa utworu 
str. 163
1.2.1. Osobiste prawa autorskie a amerykańska tradycja prawa - wprowadzenie 
str. 163
1.2.2. Stany Zjednoczone a Konwencja berneńska 
str. 166
1.2.3. Autorskie prawa osobiste w doktrynie copyright 
str. 170
1.2.4. Podsumowanie prawa amerykańskiego 
str. 187
2. System prawa angielskiego 
str. 188
2.1. Pojęcie autora 
str. 188
2.1.1. Domniemanie autorstwa 
str. 190
2.1.2. Pojęcie autora a prawa pokrewne 
str. 190
2.1.3. Autor a kategoria tworzonego przez niego utworu 
str. 191
2.1.4. Podsumowanie 
str. 195
2.2. Prawo do autorstwa utworu 
str. 195
2.2.1. Wielka Brytania wobec art. 6bis k.b. 
str. 195
2.2.2. Praktyka sądów angielskich w kwestii uznawalności prawa do autorstwa utworu -
stan prawny sprzed obowiązywania CDPA (sprzed 1 sierpnia 1989 r.) 
str. 197
2.2.3. Uznawalność praw osobistych twórcy po wprowadzeniu CDPA (po 1 sierpnia 1989 r.) 
str. 200
2.2.4. Podsumowanie 
str. 207
Rozdział V
Autor i prawo do autorstwa utworu w porządkach prawnych wybranych krajów Europy
kontynentalnej 
str. 209
1. Niemcy 
str. 209
1.1. Autor 
str. 209
1.1.1. Wprowadzenie semantyczne 
str. 209
1.1.2. Schöpferprinzip, czyli zasada twórcy 
str. 213
1.2. Prawo do autorstwa utworu 
str. 220
1.2.1. Wprowadzenie systemowe 
str. 220
1.2.2. Prawo do autorstwa i atrybucji utworu 
str. 225
2. Francja 
str. 256
2.1. Autor 
str. 256
2.1.1. Uwagi wprowadzające 
str. 256
2.1.2. Zasada twórcy w prawie francuskim 
str. 259
2.1.3. Status autora a nabycie praw autorskich 
str. 263
2.1.4. Domniemanie autorstwa 
str. 264
2.2. Prawo do autorstwa 
str. 265
2.2.1. Pojęcie droit moral 
str. 265
2.2.2. Regulacja prawa do autorstwa 
str. 268
2.2.3. Regulacja prawa do oznaczenia dzieła swoim nazwiskiem 
str. 272
2.2.4. Zbywalność prawa do autorstwa 
str. 279
2.2.5. Prawo do autorstwa po śmierci autora 
str. 283
3. Szwajcaria - wybrane zagadnienia dotyczące osoby autora oraz prawa do autorstwa utworu
w porównaniu z regulacją prawa niemieckiego 
str. 284
3.1. Autor 
str. 284
3.2. Prawo do autorstwa utworu 
str. 285
3.2.1. Droit moral a ogólne prawo osobistości 
str. 285
3.2.2. Treść prawa do autorstwa utworu 
str. 287
3.2.3. Domniemanie autorstwa 
str. 287
3.2.4. Autorstwo a nabycie i zbywalność autorskich praw majątkowych i osobistych 
str. 288
Rozdział VI
Autor i prawo do autorstwa utworu w systemach wybranych państw azjatyckich 
str. 293
1. Wprowadzenie 
str. 293
2. Autor 
str. 296
2.1. Wyjaśnienie pojęcia 
str. 296
2.1.1. Filipiny 
str. 296
2.1.2. Indonezja 
str. 297
2.1.3. Malezja, Hong Kong, Singapur, Indie 
str. 298
2.1.4. Japonia, Chiny, Tajwan, Tajlandia 
str. 301
2.2. Przesłanki nabycia praw autorskich 
str. 310
2.2.1. Rejestracja 
str. 310
2.2.2. Pozostałe przesłanki konieczne nabycia praw autorskich 
str. 312
3. Prawo do autorstwa oraz droit de non-paternité 
str. 312
3.1. Wprowadzenie 
str. 312
3.2. Prawo do autorstwa utworu 
str. 313
3.3. Droit de non-paternité 
str. 320
4. Podsumowanie 
str. 322
Podsumowanie rozdziałów IV, V, VI 
str. 324
Rozdział VII
Autor i prawo do autorstwa utworu na tle prawa polskiego 
str. 328
1. Autor 
str. 328
1.1. Wprowadzenie semantyczne 
str. 328
1.2. Zasada twórcy 
str. 334
1.2.1. Osoba autora 
str. 334
1.2.2. Autor utworu urzeczywistnianego przy użyciu komputera 
str. 336
1.2.3. Status autora a nabycie praw autorskich 
str. 344
1.3. Domniemanie autorstwa 
str. 345
2. Prawo do autorstwa 
str. 353
2.1. Droit moral w systemie prawa polskiego oraz jego treść 
str. 353
2.1.1. Wprowadzenie 
str. 353
2.1.2. Pojęcie droit moral - uwagi wstępne 
str. 354
2.1.3. Umiejscowienie droit moral w systemie prawa autorskiego 
str. 357
2.1.4. Droit moral w systemie prawa cywilnego, czyli jego stosunek do dóbr osobistych
prawa cywilnego 
str. 358
2.2. Autorskie prawa osobiste w polskich ustawach prawa autorskiego ze szczególnym
uwzględnieniem prawa do autorstwa dzieła 
str. 360
2.2.1. Przedmiot ochrony autorskich praw osobistych 
str. 360
2.2.2. Ustawowe regulacje autorskich praw osobistych 
str. 362
2.2.3. Uniwersalny charakter autorskich praw osobistych na tle obowiązujących ustaw 
str. 369
2.3. Rekonstrukcja treści prawa do autorstwa utworu 
str. 373
2.3.1. Autorstwo utworu a prawo do autorstwa utworu - ustalenia terminologiczne 
str. 373
2.3.2. Prawo do autorstwa utworu - uwagi wstępne 
str. 379
2.3.3. Prawo do autorstwa utworu sensu stricto 
str. 381
2.3.4. Prawo do oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo udostępnienia go
anonimowo 
str. 382
2.3.5. Prawo do autorstwa twórczego wytworu intelektu niebędącego utworem (pomysły,
style, wyniki naukowe) 
str. 396
2.4. Wykonywanie prawa do autorstwa utworu 
str. 411
2.4.1. Prawo do autorstwa utworu jako prawo absolutne i nieprzenoszalne 
str. 411
2.4.2. Żądanie atrybucji a nadużycie prawa podmiotowego do autorstwa wraz z omówieniem
dozwolonych przypadków pominięcia oznaczenia twórcy 
str. 412
2.4.3. Nieprzenoszalność prawa do autorstwa utworu 
str. 421
2.4.4. Ghostwriting 
str. 422
2.5. Droit de non-paternite 
str. 428
2.6. Postacie naruszeń prawa do autorstwa utworu 
str. 431
2.6.1. Naruszenie prawa do autorstwa utworu w Internecie 
str. 435
2.7. Prawo do autorstwa po śmierci twórcy 
str. 443
2.7.1. Autorskie prawa osobiste jako prawa niedziedziczne 
str. 443
2.7.2. Wykonywanie prawa 
str. 448
2.7.3. Pojęcie "innej woli" twórcy 
str. 449
2.8. Twórczość inspirowana i zależna a prawo do autorstwa utworu 
str. 449
3. Współautorstwo 
str. 461
3.1. Istota współautorstwa 
str. 461
3.2. Porozumienie jako przesłanka rozgraniczająca dzieła współautorskie i dzieła
zależne 
str. 464
3.3. Współautorstwo dzieła naukowego 
str. 471
3.4. Współautorstwo dzieła audiowizualnego 
str. 480
3.5. "Wspólność" prawa do autorstwa oraz wykonywanie prawa do autorstwa w
warunkach współautorstwa 
str. 484
Zakończenie 
str. 499
Bibliografia 
str. 505
Orzecznictwo 
str. 539
Szczegółowy spis treści 
str. 549
556 stron, B6, oprawa twarda
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.