Zakres tematyczny pracy obejmuje prawne uregulowania zryczałtowanego
zwrotu VAT dla rolników w polskim prawie podatkowym i analizę funkcjonowania tych
przepisów w okresie ponad 5 lat od ich wprowadzenia.
Rozważania będą prowadzone w kierunku porównania cech zryczałtowanego
zwrotu z cechami innych, istniejących instytucji prawnofinansowych. Rozważania dotyczą
przede wszystkim prawa finansowego, a w pewnym zakresie także innych dziedzin prawa,
takich jak prawo cywilne oraz prawo administracyjne.
Normatywny zakres rozważań opiera się na treści regulacji prawnych
zryczałtowanego zwrotu w ustawodawstwie polskim, intencjach polskiego ustawodawcy,
treści art. 25 VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej oraz art. 295-305 Dyrektywy Rady
2006/112/WE z 28 listopada 2006 r.
Wprowadzenie w polskim systemie prawa zryczałtowanego zwrotu VAT było jednym z
obowiązkowych elementów procesu harmonizacji z przepisami Unii Europejskiej. Polska
stając się członkiem Unii Europejskiej zobowiązana była i jest nadal do wdrożenia
postanowień w zakresie podatków pośrednich wynikających m.in. z obowiązujących w tym
zakresie dyrektyw, dążąc do jak najdalej idącej harmonizacji prawa krajowego z prawem
wspólnotowym . Istotą oddziaływania dyrektyw unijnych nie jest jednak prosta
implementacja tych przepisów do prawa krajowego, ale takie kształtowanie prawa
krajowego, aby możliwe było osiągnięcie w polityce gospodarczej państwa założonych
przez ustawodawcę celów ekonomicznych i społecznych.
Spis treści:
WYKAZ SKRÓTÓW
WPROWADZENIE
I.WPŁYW SPECYFIKI FUNKCJONOWNIA PODMIOTÓW W SFERZE PRODUKCJI ROLNEJ NA
UPRASZCZANIE REGULACJI PRAWNYCH
1.Przesłanki stosowania rekompensaty VAT dla rolników.
1.1.Względy harmonizacji z prawem Unii Europejskiej.
1.2.Uwarunkowania sektorowe
1.3.Uwarunkowania społeczne
1.4.Względy ekonomiczne
1.5.Względy administracyjne
2.Zasadność upraszczania form rozliczeń podatkowych jako odstępstwo od powszechności
opodatkowania
3.Wnioski
II.KONSTRUKCJA PRAWNA REKOMPENSATY VAT UJĘCIE NORMATYWNE
1.Charakterystyka regulacji prawnej rekompensaty VAT
2.Podmiotowy zakres funkcjonowania rekompensat
2.1.Uwagi ogólne
2.2.Status prawny rolnika ryczałtowego
2.3.Uprawnienia i obowiązki rolnika ryczałtowego
2.4.Zasady zmiany trybu opodatkowania
3.Przedmiotowy zakres działania podmiotów uprawnionych do rekompensaty VAT
3.1.Definicja gospodarstwa rolnego, leśnego i rybackiego oraz działalności rolniczej
3.2.Produkty rolne
3.3.Usługi rolnicze
4.Procedura naliczania, dokumentowania i wypłaty rekompensaty VAT
5.Warunki stosowania wspólnego systemu ryczałtu dla rolników na gruncie prawa Unii
Europejskiej
6.Pozorność prawa do rekompensaty i jej wypłaty
7.Wnioski
III.ANALIZA REKOMPENSATY VAT NA TLE INNYCH INSTYTUCJI PRAWNOPODATKOWYCH
1.Ryczałty podatkowe a rekompensata VAT
2.Rekompensata VAT a subwencja (dotacja) podatkowa
3.Rekompensata VAT a zwrot nadpłaty podatku na gruncie Ordynacji podatkowej
4.Rekompensata VAT a ulga podatkowa
5.Rekompensata VAT a zwrot podatku
5.1.Uwagi wstępne
5.2.Zwrot różnicy podatku VAT przysługujący podatnikom czynnym
5.3.Zwrot przysługujący podatnikom zwolnionym z podatku VAT
5.4.Uprawnienia do zwrotów podmiotów niemających statusu podatnika
5.4.1.Zwrot części podatku z tytułu nabycia materiałów budowlanych
5.4.2.Zwrot podatku podróżnym oraz niektórym podmiotom zagranicznym
6.Wnioski
IV.TEORETYCZNO-PRAWNE POJĘCIA ZWIĄZANE Z INSTYTUCJĄ REKOMPENSATY VAT
1.Prawnopodatkowe i ekonomiczne aspekty stosowania rekompensaty VAT
1.1.Kształtowanie instytucji prawnopodatkowych
1.2.Rekompensata VAT jako instytucja podatkowa
1.3.Rekompensata VAT jako instytucja ekonomiczna
2.Analiza pojęcia rekompensaty VAT w polskim prawie podatkowym
3.Pojęcie straty podatkowej jako podstawy naliczania rekompensat VAT
4.Rodzaje rekompensat VAT
5.Stosowanie niektórych zasad podatkowych w obowiązujących regulacjach prawnych
rekompensaty VAT
6.Wnioski
V.PODSTAWY I WYMOGI SKUTECZNEJ LEGISLACJI W ZAKRESIE REKOMPENSATY VAT DLA
ROLNIKÓW
1.Zasadność wprowadzenia regulacji prawnych rekompensaty VAT
2.Możliwość stosowania zróżnicowanych podstaw naliczania rekompensaty
2.1.Podstawy naliczania o charakterze ekonomicznym
2.1.1.Wartość przychodu ze sprzedaży produktów rolnych
2.1.2.Wartość rynkowa wytworzonych towarów rolnych i strat
2.1.3.Wartość wydatków inwestycyjnych
2.2.Podstawy naliczania o charakterze agrarnym
2.2.1.Powierzchnia gospodarstwa rolnego
2.2.2.Wielkość produkcji specjalistycznej
3.Metody naliczania rekompensaty VAT
4.Organizacja wypłat rekompensaty VAT
4.1.Formy wypłat
4.2.Podmioty uprawnione i zobowiązane do dokonywania wypłat
4.3.Funkcjonowanie wypłat bezpośrednich i pośrednich
4.4.System Ewidencji Podatników Rolnych i Monitorowania
5.Uregulowanie momentu nabycia rekompensaty jako gwarancja jej wypłaty
5.1.Nabycie prawa do rekompensaty VAT
5.2.Moment wypłaty
6.Cena regulowana jako warunek stosowania wypłaty w formie stawki procentowej od
sprzedaży
7.Rekompensata VAT jako prosty zwrot podatku
8.Rekompensata jako upust podatkowy
9.Definicja rekompensaty jako upustu podatkowego
10.Podstawy funkcjonowania rekompensat jako upustu podatkowego
9.Wnioski
PODSUMOWANIE
ZAŁĄCZNIK nr 1. Metodologia obliczania straty podatkowej
ZAŁĄCZNIK nr 2. Faktura VAT-RR
ZAŁĄCZNIK nr 3. Ewidencja nakładów na produkcję rolną (do celów podatkowych)
BIBLIOGRAFIA
A.Opracowania książkowe
B.Artykuły naukowe
C.Wykaz aktów prawnych (układ chronologiczny)
D.Orzecznictwo (układ chronologiczny)
E.Pisma i dokumenty (układ chronologiczny)
F.Interpretacje urzędowe (układ chronologiczny)
G.Internet
SPIS TABEL I WYKRESÓW
SUMMARY
278 stron, A5, oprawa miękka