Książka wpisuje się znacząco w nurt dyskusji nad teoretycznymi, empirycznymi i
praktycznymi problemami rozwoju zawodowego dzieci i młodzieży. Oprócz rzetelnego
warsztatu i realistycznego podejścia widać w niej wyraźnie piętno osobistych
przemyśleń autorów oraz poszukiwań nowego spojrzenia na pozornie dość dobrze znane
kwestie. Dzięki temu publikacja przedstawia oryginalne ujęcie poruszanych tematów, a
jednocześnie pokazuje w przystępny sposób zagadnienia, które w większości są
intuicyjnie znane, wyczuwane lub bliskie.
Na polskim rynku wydawniczym oraz wśród polskich opracowań naukowych jest
stosunkowo mało prac, które w tak szerokim zakresie obejmowałyby psychologiczne
problemy wspomagania rozwoju zawodowego dzieci i młodzieży. Jestem przekonany, że
książka znajdzie odpowiedni odzew w szerokich kręgach Czytelników.
prof. dr hab. Augustyn Bańka
Dr Teresa Chirkowska-Smolak, dr Aleksander Hauziński
i mgr Marcin Łaciak są pracownikami Zakładu Psychologii Pracy i
Organizacji w Instytucie Psychologii UAM w Poznaniu. W centrum ich naukowych
zainteresowań znajduje się funkcjonowanie człowieka w pracy i zagadnienia dotyczące
doradztwa karier. Mają również bogate doświadczenie praktyczne związane z jednej
strony z doradztwem zawodowym dla młodzieży i osób dorosłych szukających pracy, a z
drugiej strony z doradztwem personalnym i organizacyjnym dla przedsiębiorstw
zainteresowanych trafną diagnozą kompetencji kandydatów do pracy i pracowników. Od
wielu lat wspierają doradców zawodowych i nauczycieli, prowadząc zajęcia na studiach
podyplomowych z doradztwa zawodowego i personalnego.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I Przemiany współczesnego rynku pracy
1.1. Zmiany na rynku pracy w Polsce oraz ich konsekwencje dla doradztwa i poradnictwa
zawodowego
1.2. Wzrastające znaczenie mobilności zawodowej
1.3. Przemiany demograficzne polskiego społeczeństwa
1.4. Wiedza i kompetencje współczesnych pracowników
1.5. Wyzwania stojące przed współczesnymi organizacjami
Rozdział II Rozwój zawodowy dzieci i młodzieży
2.1. Społeczne mechanizmy kształtowania się obrazu zawodowego własnej osoby
2.2. Wybrane teorie rozwoju zawodowego
2.3. Środowiskowe czynniki rozwoju zawodowego
Rozdział III Doradztwo zawodowe
3.1. Czym jest doradztwo zawodowe?
3.2. Rodzice w roli doradców zawodowych
3.3. Formy profesjonalnego i nieprofesjonalnego doradztwa zawodowego
Rozdział IV Zrozumieć dziecko, pomóc mu poznać i zrozumieć siebie
4.1. Poznanie samego siebie
4.2. Preferencje i zainteresowania zawodowe
4.3. Wartości i cele związane z pracą
4.4. Temperament i style poznania/działania
4.5. Inne czynniki wpływające na trafność wyboru drogi kariery
4.6. Podsumowanie
Rozdział V Metody poznawania świata zawodów
5.1. Świat zawodów a styl życia i struktura tożsamości
5.2. Planowanie ścieżki edukacji jako sposób tranzycji do świata zawodów
Rozdział VI Planowanie przyszłości zawodowej
Rozdział VII Prowadzenie rozwoju zawodowego dziecka krok po kroku
7.1. Początek edukacji zawodowej
7.2. Krok pierwszy: zabawa pracą
7.3. Krok drugi: podejmowanie decyzji zawodowych
7.4. Krok trzeci: przygotowanie do formalnego uczestnictwa w rynku pracy
7.5. Zagrożenia rozwoju zawodowego dziecka i adolescenta
Literatura 139
146 stron, B5, oprawa miękka