Wspólna zabawa, koleżeństwo, przyjaźń, miłość, małżeństwo, wreszcie śmierć
są doświadczeniami, które dotyczą ludzi bardziej i mniej sprawnych, a zachodzą w
przestrzeni społecznej. One stanowią o sensie naszego istnienia. O nich właśnie
opowiada ta książka.
W części pierwszej Czytelnik jest prowadzony przez kolejne etapy rozwoju
społecznego człowieka, przy czym każdy rozdział zawiera informacje dotyczące:
- specyfiki kontaktów z innymi ludźmi w danym okresie rozwojowym;
- tego, jak niepełnosprawność może zakłócać społeczne kontakty;
- w jaki sposób można wspierać dziecko/dorosłego w trudnej sztuce bycia z innymi.
Z tekstów wyłania się portret osoby z niepełnosprawnością, przy czym jest to obraz
niejednoznaczny. Każda niepełnosprawność, jej rodzaj i zakres w odmienny sposób
wpływają na kształt relacji z innymi. W niniejszej publikacji Autorzy przedstawili
problemy osób z niepełnosprawnością, w oparciu o własne doświadczenia praktyczne i
naukowe.
W części drugiej Autorki dotykają wybranych egzystencjalnych problemów
człowieka.
Piszą o tym, co nas jako ludzi konstytuuje; o wielkim pragnieniu i zdolności
zawierania przyjaźni, o szczęściu i cierpieniu wpisanym w miłość, o lęku przed
śmiercią, o odwadze wobec śmierci i potrzebie wsparcia udzielanego przez bliskich, z
którego niekiedy ta odwaga wypływa.
Spis treści:
Wstęp
CZĘŚĆ I. Rozwój społeczny – od niemowlęctwa do późnej starości
Rozdział 1. Wiek niemowlęcy – pomiędzy brakiem więzi a zaufaniem do ludzi
Maria Magdalena Stec
Rozdział 2. Wiek poniemowlęcy– pomiędzy biernością a radością sprawcy
Hanna Kubiak
Rozdział 3. Wiek przedszkolny – pomiędzy wyobcowaniem a grupą rówieśniczą
Beata Tylewska-Nowak
Rozdział 4. Wiek szkolny– pomiędzy samotnością a przyjaźnią
Anna Jakoniuk-Diallo
Rozdział 5. Adolescencja – pomiędzy tożsamością negatywną i egocentryzmem
a niezależnością i „byciem dla”
Anna Drozdowicz
Rozdział 6. Dorosłość – pomiędzy zależnością a wolnością
Agnieszka Żyta
CZĘŚĆ II. O tym, co najważniejsze – przyjaźń, miłość w życiu
osób z niepełnosprawnością
Rozdział 7. O przyjaźni w życiu dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Katarzyna Pawelczak
Rozdział 8. Bezdroża rozwoju. Doświadczenia partnerskie, małżeńskie i
rodzicielskie i ich znaczenie w życiu osób z głębszą niepełnosprawnością
intelektualną – studium przypadku
Magdalena Grütz
Rozdział 9. Szczególne spojrzenie młodzieży niesłyszącej na śmierć
Katarzyna Plutecka
211 stron, B5, oprawa miękka