Problem kompetencji społecznych osób niepełnosprawnych intelektualnie był w
przeszłości wielokrotnie podejmowany w opracowaniach naukowych - co Autorka dokładnie
opisuje w pierwszej części pracy. Badania kompetencji społecznych tej grupy ludzi
ciągle budzą spore kontrowersje ze względu na pochopne wykorzystywanie narzędzi
opracowanych z myślą o osobach w normie intelektualnej, niedookreśleniu samego pojęcia
kompetencji czy dyskusyjnych doborów prób badanych. Z satysfakcją zatem podejmuję się
oceny koncepcji badawczej (i zebranych przy jej zastosowaniu wyników badań), na wstępie
której Autorka deklaruje zniesienie (lub przynajmniej częściowe zniwelowanie)
dyskusyjnych czy niedopracowanych elementów badań. Zapewne jest to ważny argument
uwydatniający wartość poznawczą i praktyczną podjętego tematu.
z recenzji dr. hab. Zenona Gajdzicy, prof. UŚ
Praca jest interesująca poznawczo. Jej wartość polega na przybliżeniu
czytelnikowi problemów związanych z funkcjonowaniem społecznym osób dorosłych z
niepełnosprawnością intelektualną i wynikającymi stąd konsekwencjami. Na
podkreślenie zasługuje fakt kilkunastoletniego doświadczenia Autorki w pracy
edukacyjno-rewalidacyjnej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Książka
jest dedykowana osobom pracującym zarówno w placówkach oświatowych, typu gimnazja
specjalne, szkoły przysposabiająca do pracy, jak i w instytucjach typu warsztaty terapii
zajęciowej czy domy pomocy społecznej. Oceniając przydatność z tego punktu widzenia,
praca Pani dr Ditty Baczały w pełni spełnia swoją rolę.
z recenzji dr hab. inż. Jolanty Zielińskiej, prof. UP
Wprowadzenie/ 9
Rozdział 1
Miejsce i odbiór człowieka z niepełnosprawnością intelektualną w tworzeniu
nowych koncepcji społecznych/ 15
1.1. Niepełnosprawność intelektualna we współczesnej humanistyce/ 15
1.1.1. Byt niepełnosprawności intelektualnej w podstawach antropologii/ 16
1.1.2. Niepełnosprawność intelektualna w relacjach społecznych/ 27
1.1.3. Psychospołeczne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej/ 35
1.1.4. Rola diagnozy niepełnosprawności intelektualnej w pedagogice specjalnej/ 45
1.2. Spostrzeganie niepełnosprawności intelektualnej w strukturze społecznego odbioru/
55
1.2.1. Niepełnosprawność intelektualna w społecznym stereotypie/ 55
1.2.2. Uprzedzenia a niepełnosprawność intelektualna/ 61
1.2.3. Odmieniec - człowiek z niepełnosprawnością intelektualną/ 67
Rozdział 2
Kompetencje społeczne - kontekst społecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością
intelektualną/ 77
2.1. Niejednolitość definicyjna kompetencji społecznych/ 77
2.2. Uwarunkowania kompetencji społecznych/ 85
2.3. Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych intelektualnie determinantą ich
autonomii/ 95
Rozdział 3
Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną - modelowanie kompetencji
społecznych/ 103
3.1. Czynniki ograniczające rozwój społeczny dorosłych osób z niepełnosprawnością
intelektualną/ 103
3.2. Warsztaty terapii zajęciowej miejscem rozwoju kompetencji społecznych/ 116
3.2.1. Niemieckie warsztaty dla osób niepełnosprawnych/ 126
3.2.2. Aktywizacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną -
rozwiązania francuskie/ 131
3.3. Przygotowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną do funkcjonowania
społecznego - prawne rozwiązania w praktyce na przykładzie Izraela/ 140
3.3.1. Edukacja specjalna w Izraelu - podstawy prawne/ 141
3.3.2. Edukacja specjalna w Izraelu - rozwiązania stosowane w praktyce/ 151
3.3.3. Izraelski system wsparcia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną/ 154
Rozdział 4
Struktura procesu badawczego/ 161
4.1. Założenia badań/ 161
4.2. Problematyka badawcza/ 168
4.3. Badania - kwestionariusz wypełniany przez badającego/ 171
4.4. Logika doboru próby i organizacja badań/ 173
Rozdział 5
Analiza danych - model analizy rozbudowanej/ 185
5.1. Kompetencje społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną - analiza
statystyczna związków w obszarze badań ilościowych/ 185
5.2. Kwestionariusz Kompetencji Społecznych Anny Matczak - nowe normy stenowe/ 210
Rozdział 6
Społeczny kontekst badań/ 219
6.1. Kompetencje społeczne uczestników zajęć w warsztatach terapii zajęciowej -
weryfikacja . . 219
6.2. Przyczyny istniejącego stanu rzeczy - odwołania do teorii uwarunkowań kompetencji
społecznych/ 228
6.3. Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych intelektualnie - rekomendacje dla
praktyki/ 238
Bibliografia/ 243
Spis tabel/ 257
Spis schematów/ 261
Sumary/ 263
Zusammenfassung/ 267
270 stron, Format: 16.0x22.0cm, oprawa miękka