|

MALI TYRANI KSZTAŁTOWANIE DOJRZAŁOŚCI PSYCHICZNEJ I EMOCJONALNEJ
WINTERHOFF M. / U DZIECI I MŁODZIEŻY wydawnictwo: SENSUS, 2010, wydanie I cena netto: 28.65 Twoja cena 27,22 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Mali tyrani
Kształtowanie dojrzałości psychichicznej i emocjonalnej u dzieci i
młodzieży
- Emocjonalne wykorzystywanie dzieci
- Rodzaje zaburzeń w relacji rodzic-dziecko: przymusowe partnerstwo,
podporządkowanie rodzica, toksyczna symbioza
- Regularny trening funkcji psychicznych
- Prawidłowe postępowanie z dzieckiem i właściwy rozwój emocjonalny
Rozwydrzony kilkulatek, dezorganizujący każde zajęcia. Dziesięcioletni mądrala, w
którego słowniku na próżno szukać słów "szacunek",
"posłuszeństwo", " uprzejmość". Siedemnastolatek, znikający w
swoim pokoju na całe tygodnie. Wreszcie dwudziestoletni człowiek, niezdolny do podjęcia
pracy -- oto nasze dzieci. Te, które ze zgrozą i przerażeniem oglądamy w
"Superniani". Te, które później sięgają po narkotyki czy broń albo
popełniają samobójstwa. Te, które dokonują w szkołach aktów przemocy lub odcinają
się od wszystkich i wszystkiego. Myślisz, że to nie dotyczy Twojej pociechy? Matki i
ojcowie tych małych tyranów też żyli w takim przeświadczeniu!
Ta książka to apel do świata dorosłych -- rodziców, dziadków, pedagogów,
terapeutów, nauczycieli. Próba zwrócenia uwagi na problem braku dojrzałości
psychicznej u dzieci i młodzieży. Problem, któremu winne jest niewłaściwe wychowanie,
nieprawidłowości w procesach społecznych oraz prywatne problemy dorosłych.
W swojej tyleż zaskakującej, co budzącej przerażenie analizie Michael
Winterhoff szczegółowo opisuje sposoby emocjonalnego wykorzystywania naszych dzieci,
ilustrując je licznymi przykładami, które pozwalają jeszcze lepiej zrozumieć
mechanizmy tego zjawiska.
- Brak postawy ograniczającej i korygującej u rodziców.
- Uniemożliwianie normalnego przebiegu procesu dojrzewania psychicznego.
- Dyscyplinowanie za pomocą surowych metod wychowawczych, opierających się na
strategii "zero tolerancji".
- Przejmowanie inicjatywy przez szkoły.
- Zaburzenia relacji rodzinnych: partnerstwo, czyli przymusowe wyzwalanie dziecka
ze stanu podporządkowania; projekcja, czyli rodzice podporządkowani dziecku; symbioza,
czyli kiedy psychika rodzica i dziecka łączą się w jedną całość.
- Przemoc wobec maluchów.
- Przypadek japońskich hikikomori.
Spis treści:
Wstęp do polskiego wydania (9)
Rozdział 1. Pomiędzy "supernianią" a grożącą katastrofą
wychowawczą - czyli kiedy dziecko staje się małym despotą (11)
- Przypadek pierwszy: Niklas i całkiem zwyczajny dzień w szkole podstawowej (18)
Rozdział 2. Co się dzieje z naszymi dziećmi - czyli o muffinach i nieodrobionych
lekcjach (23)
- Władza w ręce dzieci! Władza w ręce dzieci? (26)
- Sara (28)
- O tym, jak prawidłowo postępować z dzieckiem i jak powinien przebiegać jego rozwój
(29)
- Obrazy świata, czyli świat oczami dziecka (31)
- Klaudia (37)
- To nie jest przypadek odosobniony (41)
- Imperium kontratakuje (45)
- Od zdrowia do patologii, czyli dlaczego prowadzone aktualnie debaty opierają się na
fałszywych założeniach (50)
- Wywiad z pedagogiem - czyli jak nauczyciele postrzegają dzisiejszą szkołę (53)
- Filip (57)
- Kilka studiów przypadków z mojej praktyki lekarskiej (60)
Rozdział 3. Dlaczego psychika ma tak duże znaczenie (63)
- Przykłady zdrowej psychiki (67)
- Trening czyni mistrza - czyli dlaczego funkcje psychiczne można wykształcić jedynie
poprzez regularne ćwiczenia (69)
- Adrian - studium przypadku (72)
Rozdział 4. Stopniowy upadek, czyli od wychowywania intuicyjnego do symbiozy (75)
- Szkoły przejmują inicjatywę (76)
- Co to oznacza dla obrazu rodzica (77)
- Tradycyjne wychowanie, czyli o znaczeniu ludzkiej intuicji (78)
- Scena z życia nauczycielki - studium przypadku (81)
Rozdział 5. Pierwszy rodzaj zaburzeń relacji: partnerstwo, czyli przymusowe
wyzwalanie dziecka ze stanu podporządkowania (83)
- Oferta wychodzi naprzeciw potrzebom dziecka, czyli zasada partnerstwa w przedszkolach
(86)
- Nie mają państwo czegoś łatwiejszego? Szkolne koncepcje relacji partnerskich (94)
- Nauczyciel szkoły podstawowej o Martinie, który nie chce usłyszeć - studium
przypadku (99)
Rozdział 6. Drugi rodzaj zaburzeń relacji: projekcja, czyli rodzice podporządkowani
dziecku (101)
- Dziecko jako kryterium tego, czy jestem wystarczająco dobry (104)
- Dziecko jest po to, abym czuł się kochany (105)
- Niechże państwo ustąpią dziecku! Nacisk wywierany przez otoczenie pozarodzinne (111)
- Dziadkowie są po to, by rozpieszczać - nacisk wywierany przez własną rodzinę (114)
- Sven i zestaw małego chemika - studium przypadku (116)
Rozdział 7. Trzeci rodzaj zaburzeń relacji: symbioza, czyli kiedy psychika rodzica i
dziecka łączą się w jedną całość (119)
- "Komórka człowieka" (121)
- Marcel (123)
- Jak w procesie symbiozy dziecko staje się częścią dorosłego (124)
- Przetwarzanie dziecięcych impulsów jako bodźców własnych (126)
- Dziecko nie robi niczego specjalnie (128)
- Odruchowa reakcja dorosłego na dziecko - czyli jak symbioza może prowadzić do
przemocy wobec dzieci (129)
- Wpływ relacji symbiotycznej na rozwój psychiczny dziecka (131)
- Na drodze do kraju, który nienawidzi własnych dzieci (134)
- Nauczyciel pod wirtualnym pręgierzem - zjawisko cyberprzemocy (141)
- Dygresja: spojrzenie w przyszłość - przypadek japońskich hikikomori (143)
- Studia przypadków (146)
Rozdział 8. Chore społeczeństwo (149)
Rozdział 9. Dokąd powinniśmy zmierzać, czyli: przywrócić zdolność
tworzenia relacji - zobaczyć w dziecku na powrót dziecko (161)
- Przedszkole i szkoła podstawowa, czyli pilna potrzeba zmian (164)
- Nowa rola dziadków (167)
- Podstawowy warunek zmian: najpierw uświadomienie, potem próba rozwiązania problemu
(168)
173 strony, Format: 14.0x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|