Publikacja przedstawia prawne aspekty spełnienia szczególnego rodzaju
świadczenia, które ma postać zbioru danych cyfrowych i jest w całości przekazywane za
pomocą środków komunikacji elektronicznej (tzw. świadczenie elektroniczne). Autorka
skupiła się na świadczeniach wynikających z umów zawieranych w obrocie profesjonalnym
(ang. Business-to-Business, B2B).
W publikacji omówiono m.in.:
- elektroniczną postać świadczenia,
- reguły ustalania czasu i miejsca spełnienia elektronicznego świadczenia,
- umowy elektroniczne,
- świadczenia pieniężne spełniane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w
tym zagadnienia związane z pieniądzem elektronicznym,
- dokumenty w postaci elektronicznej (e-faktura, e-pokwitowanie).
Wzrastająca popularność handlu elektronicznego, w tym dotyczącego wyłącznie obrotu
dobrami w postaci zdematerializowanej, a także coraz częstsze pojawianie się w praktyce
prawniczej zagadnień, związanych z wykonywaniem umów elektronicznych, sprawiają, że
publikacja jest cennym źródłem wiedzy zarówno dla prawników, jak i przedsiębiorców
kontraktujących w sieci.
Stan prawny: marzec 2012
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1.Umowy w handlu elektronicznym
1.1.Handel elektroniczny we współczesnym obrocie gospodarczym
1.1.1.Rozwój nowych technologii
1.1.2.Handel elektroniczny - definicje
1.2.Umowy elektroniczne
1.2.1.Źródła prawa
1.2.2.Umowy elektroniczne - definicja, rodzaje, charakterystyka
Rozdział 2. Świadczenie w postaci elektronicznej
2.1.Pojęcie i cel świadczenia
2.1.1.Świadczenie jako podstawowy element zobowiązania
2.1.2.Spełnienie świadczenia jako zaspokojenie interesu wierzyciela
2.1.3.Elektroniczna postać świadczenia
2.1.4.Przedmiot świadczenia
2.1.5.Niemożliwość świadczenia
2.2.Rodzaje świadczeń elektronicznych
2.3.Świadczenia w transakcjach typu direct e-commerce
2.3.1.Uwagi ogólne
2.3.2.Charakterystyka wybranych świadczeń w transakcjach typu direct e-commerce
2.3.2.1.Usługi prawnicze
2.3.2.2.Serwisy księgowe i podatkowe
2.3.2.3.Elektroniczna giełda wierzytelności
2.3.2.4.Internetowe rejestry dłużników
2.3.2.5.E-learning
2.3.2.6.Elektroniczne usługi finansowe
2.3.2.7.Usługi internetowe
2.3.2.8.Telefonia internetowa
Rozdział 3. Spełnienie świadczenia w transakcjach typu direct e-commerce
3.1.Należyte spełnienie elektronicznego świadczenia
3.1.1.Podstawowe kryteria oceny
3.1.2.Zaofiarowanie świadczenia przez dłużnika
3.1.3.Należyta staranność dłużnika
3.1.4.Współdziałanie wierzyciela
3.1.5.Osobiste świadczenie przez dłużnika
3.1.6.Jakość przedmiotu świadczenia, świadczenie częściowe
3.1.7.Świadczenie do rąk nieuprawnionego
3.2.Obowiązki dłużnika w świetle ustaw szczególnych
3.2.1.Świadczenie usług drogą elektroniczną - uwagi ogólne
3.2.2.Obowiązki usługodawcy jako element świadczenia
3.2.3.Ochrona danych osobowych, korzystanie z usług w sposób anonimowy lub przy użyciu
pseudonimu
3.2.4.Usługi bazujące lub polegające na dostępie warunkowym
3.3.Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego
Rozdział 4.Spełnienie świadczenia pieniężnego z użyciem elektronicznych
instrumentów płatniczych
4.1.Pieniądz i świadczenie pieniężne
4.2.Elektroniczne instrumenty płatnicze
4.2.1.Charakterystyka ogólna
4.2.2.Karty płatnicze - kredytowe, obciążeniowe i debetowe
4.2.3.Pieniądz elektroniczny
4.2.4.E-przelewy
4.2.5.Inne sposoby spełniania świadczeń pieniężnych w bezpośrednim handlu
elektronicznym
4.3.Spełnienie świadczenia pieniężnego z użyciem elektronicznych instrumentów
płatniczych
4.3.1.Sposób dokonania zapłaty
4.3.2.Umorzenie zobowiązania pieniężnego jako skutek dokonania zapłaty
Rozdział 5.Miejsce i termin spełnienia elektronicznego świadczenia
5.1.Miejsce spełnienia świadczenia w transakcjach direct e-commerce
5.1.1.Zasady ogólne
5.1.2.Miejsce wykonania zobowiązania a miejsce świadczenia
5.1.3 Zagadnienia związane z oddawczym charakterem świadczenia pieniężnego
5.2.Termin spełnienia elektronicznego świadczenia
5.2.1.Zasady ogólne
5.2.2.Obowiązek "niezwłocznego" spełnienia świadczenia
5.2.3.Jednoczesność świadczeń
5.2.4.Zastrzeżenie terminu
Rozdział 6.Dokumenty w postaci elektronicznej związane ze spełnieniem
świadczenia
6.1.Uwagi wstępne
6.2.Elektroniczna faktura
6.3.Pokwitowanie w postaci elektronicznej
Podsumowanie
Bibliografia
330 stron, A5, oprawa miękka