Dzięki inicjatywie Narodowego Centrum Kultury polski czytelnik otrzymuje
pierwszy podręcznik ekonomii kultury, dziedziny nauk ekonomicznych, która szybko się
rozwija i zyskuje na znaczeniu.
Nie jest to praca warta polecenia wyłącznie ekonomistom i osobom studiującym
ekonomię. Można ją z powodzeniem uznać za obowiązkową lekturę dla wszystkich,
którzy zajmują się kulturą, zwłaszcza organizacją i zarządzaniem działalnością
kulturalną oraz dziedzictwem kulturowym. Tym bardziej, że jest to podręcznik
przystępny także dla niewprawionego w ekonomii czytelnika.
prof. Jerzy Hausner, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Ruth Towse to postać doskonale znana w dziedzinie ekonomii kultury. Jej
naukowy wkład w ekonomię sztuki sprawił, że trudno byłoby znaleźć lepszego
kandydata do przygotowania wyczerpującego podręcznika z tego zakresu. Napisana przez
nią książka doskonale sprawdzi się jako lektura obowiązkowa dla osób
rozpoczynających studia w zakresie zarządzania kulturą. Dodatkowo, stanowi ona świetny
przegląd zagadnień z ekonomii kultury dla laików, którzy chcieliby się dowiedzieć, w
jaki sposób ekonomiści myślą o sztuce.
prof. David Throsby, Macquarie University
Spis treści:
Jerzy Hausner Przedmowa do wydania polskiego
Przedmowa
Organizacja materiału
Uwaga na temat terminologii i odwołań
Podziękowania
Część I. Ogólne zagadnienia ekonomii kultury
Wprowadzenie
1.Wstęp do ekonomii kultury
Czym zajmuje się ekonomia kultury?
Czym jest ekonomia i czym się zajmuje
Krótka historia ekonomii kultury
O książce
Dalsze lektury
Dodatek: Krótkie wprowadzenie do teorii ekonomicznych wykorzystywanych
w ekonomii kultury
Makroekonomia
Ekonomia neoklasyczna
Mikroekonomia
Ekonomia dobrobytu
Teoria wyboru publicznego
Ekonomia kosztów transakcyjnych
Teoria praw własności (teoria kontraktu)
2.Charakterystyka ekonomiczna sektora kultury
Własność publiczna i prywatna w sektorze kultury
Polityka kulturalna
Statystyki na temat sektora kultury
Pomiar wielkości sektora kultury
Jak korzystać ze statystyki?
Wnioski
Dalsze lektury
3.Rynki towarów i usług kultury
Gospodarka rynkowa
Rynki regulowane
Historia gospodarcza sztuki
Wnioski
Dalsze lektury
4.Ekonomiczna organizacja przemysłów kreatywnych
Rynek sztuki
Dzieła rzemiosła
Muzea
Przemysł wydawniczy
Przemysł muzyczny
Sztuki performatywne
Przemysł filmowy
Media
Internet
Wnioski
Dalsze lektury
5.Produkcja, koszty i podaż dóbr kultury
Kreatywność
Teoria podaży
Teoria podaży i koszty
Struktura rynku - organizacja przemysłu
Inne podejścia do organizacji rynku
Podsumowanie i wnioski
Dalsze lektury
6.Konsumpcja towarów i usług kultury
Uczestnictwo i popyt
Konsumpcja towarów i usług kultury
Badania nad uczestnictwem w kulturze
Popyt a dochody
Ograniczenia teorii popytu w ekonomii kultury
Zastosowania teorii popytu
Wnioski
Dalsze lektury
7.Ekonomia dobrobytu i finanse publiczne
Dlaczego rządy prowadzą politykę kulturalną
Ekonomia dobrobytu
Ekonomia dobrobytu Pigou
Źródła zawodności rynku w sektorze kultury
Analiza kosztów i korzyści
Badania skutków ekonomicznych
Finanse publiczne
Ekonomiczna analiza subsydiów
Wnioski
Dalsze lektury
Część II. "Tradycyjna" ekonomia sztuki i dziedzictwa kulturowego
Wprowadzenie
8.Ekonomia sztuk performatywnych
Ekonomiczna charakterystyka sztuk performatywnych
Wskaźniki uczestnictwa w kulturze i wydatki gospodarstw domowych na sztuki performatywne
Źródła finansowania sztuk performatywnych
Wycena sztuk performatywnych
Popyt na sztuki performatywne
Koszty produkcji w sztukach performatywnych
Efektywność instytucji sztuk performatywnych
Efekt Baumola
Ekonomiczna charakterystyka poszczególnych dziedzin sztuk performatywnych
Wnioski
Dalsze lektury
9.Ekonomia dziedzictwa kulturowego
Dziedzictwo a dobra publiczne
Uczestnictwo i popyt na usługi muzealne
Finanse muzeum
Muzeum jako przedsiębiorstwo
Dziedzictwo architektoniczne
Wnioski
Dalsze lektury
10.Ekonomiczna ocena polityki kulturalnej
Ekonomia kultury a polityka kulturalna
Ekonomiczne podstawy polityki i jej oceny
Jak wysokie powinny być dotacje i jaki jest ich cel?
Teoria agencji a polityka kulturalna
Nieakceptowalne argumenty ekonomiczne za subsydiami
Wnioski
Dalsze lektury
Część III. Rynki pracy artystów i prawa autorskie
Wprowadzenie
11.Ekonomia rynków pracy artystów - ujęcie teoretyczne
Rynki pracy
Podaż pracy twórców
Popyt na pracę artystów
Dochody a edukacja
Szkolenia
Motywacja artystów
Wnioski
Dalsze lektury
12.Ekonomia rynków pracy artystów - badania empiryczne
Źródła danych i metody badawcze
Metody badawcze i wyniki
Wyniki badań dochodów twórców i ich zatrudnienia
Analiza decyzji artystów na rynku pracy
Zatrudnienie w sektorze kultury
Wnioski
Dalsze lektury
13.Ekonomia praw własności
Krótka historia praw autorskich
Prawa autorskie i traktaty międzynarodowe
Prawa autorskie jako bodziec ekonomiczny
Prawa autorskie a funkcjonowanie rynku
Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi
Zarobki artystów z tytułu praw autorskich
Rozwiązania alternatywne wobec praw autorskich
Wnioski
Dalsze lektury
Część IV. Przemysły kreatywne
Wprowadzenie
14.Ekonomia sektora kreatywnego
Struktura sektora kreatywnego
Prawa autorskie jako podstawa przemysłów kreatywnych
Własność i finansowanie przemysłów kreatywnych
Ekonomiczna charakterystyka sektora kreatywnego
Analiza sektora kreatywnego Cavesa
Handel międzynarodowy, globalizacja i różnorodność kulturowa
Wnioski
Dalsze lektury
15.Ekonomia branży muzycznej
Zmiana technologiczna a prawa autorskie
Konsumpcja i produkcja w branży muzycznej
Segmenty branży muzycznej
Ekonomiczna charakterystyka branży nagraniowej
Wpływ internetu
Wnioski
Dalsze lektury
16.Ekonomia branży filmowej
Zmiana technologiczna
Widownia i konsumpcja filmów
Produkcja filmów i koszty
Finansowanie filmu
Analiza ekonomiczna produkcji filmowej
Dystrybucja filmowa
Ekonomia kin
Pozostałe źródła przychodów i finansowania
Wnioski
Dalsze lektury
17.Ekonomia branży nadawczej
Rozwój technologii
Konsumpcja usług radiowych i telewizyjnych
Finansowanie działalności nadawczej
Finansowanie produkcji telewizyjnych
Regulacje radiofonii i telewizji
Ekonomia dobrobytu a media publiczne
Wnioski
Dalsze lektury
18.Ekonomia branży wydawniczej
Tło
Wymiana międzynarodowa i wartość dodana
Produkcja książek (literatura piękna)
Konsumpcja książki
Inne polityki publiczne dotyczące książek i czytelnictwa
Wsparcie dla autorów
System honorariów autorskich
Wpływ digitalizacji i internetu
Wnioski
Dalsze lektury
19.Ekonomia festiwali, miast kreatywnych i turystyki kulturalnej
Ekonomia przestrzenna
Ekonomia festiwali
Ekonomia miast kreatywnych
Turystyka kulturalna
Wnioski
Dalsze lektury
Część V. Zakończenie oraz zadania i problemy do dyskusji
Wprowadzenie
20.Zakończenie
Najważniejsze tezy w książce
Daisze lektury
Zadania i problemy do dyskusji
Test wielokrotnego wyboru
Zadania/pytania egzaminacyjne
Tematy esejów lub do dyskusji
Bibliografia
Spis wykresów i schematów
Spis tabel
Spis ramek
Spis wykorzystywanych akronimów i skrótów
Indeks
620 stron, Format: 17.5x25.0cm, oprawa miękka