Fragmenty recenzji
wydawniczych informujące o Zadaniach z fonetyki i fonologii współczesnego języka
polskiego Marka Wiśniewskiego
Podręcznik M. Wiśniewskiego
to pierwsza tego rodzaju książka w Polsce. Obejmuje ona całość materiału
wykładanego w ramach fonetyki i fonologii na wszystkich wyższych uczelniach w kraju.
Będzie zatem stanowić wartościową pomoc dla uczącej się młodzieży, zwłaszcza dła
studentów filologii polskiej i słowiańskiej. Zgodnie z intencjami Autora (...) zbiór
przedstawionych (...) zadań ma nie tylko ułatwić studentom pamięciowe przyswojenie
sobie określonej liczby definicji i procedur badawczych, lecz także umożliwić im
samodzielną obserwację, fachowy opis i poprawną interpretację zjawisk językowych.
Samoocenę stopnia opanowania tych umiejętności niewątpliwie ułatwią uczącemu się
ćwiczenia kontrolne, kończące zarówno część fonetyczną, jak i fonologiczną.
Zaproponowany przez M.
Wiśniewskiego zbiór ćwiczeń ma także wzbudzić zainteresowania studentów
problematyką językową. Temu celowi służą bardzo zróżnicowane pod względem treści
i formy zadania będące przedmiotem poszczególnych ćwiczeń. Konstruując te ćwiczenia
i ustalając ich kolejność, Autor starał się kierować ze wszech miar słuszną z
dydaktycznego punktu widzenia zasadą stopniowania trudności i niewybiegania w
poszczególnych zadaniach poza już uprzednio poznane bądź aktualnie omawiane zjawiska
językowe czy procedury interpretacyjne.
Prof. dr hab. Maria
Steffen-Batogowa
Zadania... M. Wiśniewskiego
oceniam bardzo wysoko. Odznaczają się one wszechstronnością: oprócz fonologii i
fonetyki uwzględniają ortofonię, częściowo ortografię i dialektologię, a nawet
stylistykę. Autor wykazuje niesłychaną pomysłowość w konstruowaniu zadań, dzięki
czemu są one urozmaicone i atrakcyjne (jak krzyżówki). Ważną ich zaletą jest to, że
Autor konsekwentnie stosuje zasadę stopniowania trudności. (...) W polskiej literaturze
brak zbiorów ćwiczeń tej rangi, skonstruowane zostały one po mistrzowsku.
Prof. dr hab. Krystyna
Kallasowa
307 stron