Najnowsza edycja książki, której pierwsze amerykańskie wydanie okrzyknięte
zostało "wybitnym podręcznikiem akademickim", wzbogacona obecnie o opisy
najważniejszych dokonań badawczych. W siedmiu kolejnych częściach 83 autorów z
całego świata w różnorodny sposób prezentuje zjawisko emocji; obok psychologów, są
wśród nich socjologowie, antropolodzy, teoretycy sztuki i inni przedstawiciele szeroko
rozumianych nauk humanistycznych. Całość stanowi uporządkowane kompendium
współczesnej wiedzy na temat emocji, syntetyzując dotychczasowe osiągnięcia
psychologii poznawczej, społecznej, międzykulturowej, klinicznej, neuropsychologii i
psychiatrii. Z książki korzystać mogą studenci wszystkich lat psychologii i nauk
medycznych, zarówno na poziomie kursów wprowadzających, jak i specjalizacyjnych.
Książka ta nie ma sobie równych w literaturze przedmiotu, jeśli chodzi o bogactwo
prezentowanych treści. Jest ona niezwykle obszernym kompendium wiedzy na temat emocji -
celowo piszę na temat emocji, a nie na temat psychologii emocji, ponieważ książka ta
wykracza poza samą psychologię. Oczywiście jej rdzeń stanowią prace psychologiczne,
jednakże do zrozumienia emocji nie wystarcza już sama psychologia. Wiedza pochodząca z
innych dyscyplin naukowych, a także z literatury pięknej pozwala znacznie lepiej
opisywać i rozumieć emocje.
Z recenzji wydawniczej prof. Tomasza Maruszewskiego
Jest rzeczą oczywistą, że niektóre rozdziały podobały mi się bardziej niż inne.
Nie oznacza to jednak, że jest to książka nierówna. Doprawdy wszystkie jej partie
napisane są w sposób nadzwyczaj kompetentny i interesujący, a wspomniane różnice w
moich preferencjach wynikają po prostu wyłącznie z osobistych zainteresowań naukowych.
Książka ta wypełni jedną z najpoważniejszych luk w obszarze lektur ułatwiających
kształcenie akademickie.
Z recenzji wydawniczej prof. Dariusza Dolińskiego
Michael Lewis jest profesorem pediatrii i psychiatrii oraz kierownikiem Instytutu
Badań nad Rozwojem Dziecka Robert Wood Johnson Medical School, University of Medicine and
Dentistry of New Jersey. Jako autor bądź redaktor ma na swoim koncie ponad trzydzieści
książek na temat psychologii rozwojowej, a w ankiecie przeprowadzonej przez
"Developmental Review" w 1995 roku został uznany za największy autorytet
naukowy w dziedzinie psychologii rozwojowej. Doktor Lewis jest jednym z redaktorów The
Handbook of Developmental Psychopathology (Podręcznik psychopatologii rozwojowej), a jego
książka Altering Fate: Why the Past Does Not Predict the Future (Uciec przeznaczeniu.
Dlaczego przeszłość nie pozwala przewidywać przyszłości) była nominowana do Maccoby
Book Award.
Jeannette M. Haviland-Jones jest profesorem psychologii w Rutgers -The State University
of New Jersey. Głównym przedmiotem jej badań jest normalny oraz zaburzony rozwój
emocjonalny na przestrzeni życia człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem okresów
przejściowych, takich jak adolescencja. Doktor Haviland-Jones jest współautorką (wraz
z Hollis Scarborough) książki Contemporary Adolescence (Adolescencja dziś) i
współredaktorką (z Michaelem Lewisem) pierwszego wydania Emocji. Niedługo ukaże się
jej nowa książka, napisana wspólnie z Carol Magai i zatytułowana The Matrix of Emotion
and Life Trajectories (Macierz emocji i trajektorie życia), w której naukowe pojęcia
porządku, złożoności i chaosu zostały zastosowane do procesu rozwoju emocjonalnego i
osobowościowego. Jako członek i założyciel Międzynarodowego Towarzystwa Badań nad
Emocjami (International Society for Research on Emotion), Haviland-Jones uczestniczy w
amerykańskich i międzynarodowych sympozjach naukowych, a ponadto w Europie i Ameryce
Północnej wygłasza odczyty na temat rozwoju emocjonalnego. Jest autorką licznych
badań i przeglądów wskazujących, jak ważne - obok narracyjnych oznak emocji - są
sygnały niewerbalne, od mimiki po zapachy czy feromony.
899 stron