Jedna z najbardziej znaczących publikacji Lwa Wygotskiego. Autor
przedstawia w niej główne założenia swojej teorii. Omawia rolę i znaczenie środków
(narzędzi) i znaków (zwłaszcza mowy) w rozwoju wyższych czynności psychicznych. Nie
ogranicza się tylko do analizy teoretycznej, ale prezentuje także swoje badania
eksperymentalne, które w przekonujący sposób pokazują, jak kształtują się procesy
psychiczne dziecka, jaką rolę spełniają znaki oraz jak tworzą się układy
funkcjonalne, które umożliwiają człowiekowi reagowanie na złożone oddziaływanie
otoczenia.
"Popularność koncepcji L. S. Wygotskiego nieprawdopodobnie wzrasta. Stała się
ona źródłem kolejnych niezmiernie interesujących inspiracji teoretycznych i
metodologicznych, głównie dzięki (1) olbrzymiemu zasięgowi, obejmuje bowiem wszystkie
najważniejsze dla rozwoju człowieka sfery zjawisk; (2) kompletności, bo formułuje
zarówno najogólniejsze prawa rozwoju i rozpadu wyższych funkcji psychicznych, jak i
dokonuje szczegółowych analiz poszczególnych zjawisk i mechanizmów ich przekształceń
w toku rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania; (3) dynamiczności, spójności
wewnętrznej i ujęciu systemowemu, a równocześnie niezwykłej otwartości. [...]
I nadal, po upływie tylu lat jest to dzieło żywe, inspirujące, wskazujące ciekawe
tropy kolejnym zespołom badaczy. Po prostu fascynujące, ale moją i nie tylko moją
fascynację zrozumieć można dopiero po przestudiowaniu kilkunastu stron
oryginału."
(z Przedmowy prof. Anny Brzezińskiej)
106 stron, miękka oprawa