Tom III Psychologii rozwoju człowieka zawiera charakterystykę wybranych
zagadnień z psychologii rozwoju.
Autorzy opisują rozwój człowieka w sferze poznawczej, emocjonalnej,
społeczno-moralnej i osobowości. Opis wzbogacają informacje o różnicach
indywidualnych i zaburzeniach rozwoju.
Pozycja polecana studentom psychologii i pedagogiki.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Rozwój poznawczy (oprać. Janusz Trempala)
1.1. Zmiany w poziomie zdolności poznawczych
1.1.1. Zmiany w ogólnym poziomie inteligencji
1.1.2. Przekształcenia struktury zdolności
1.2. Przekształcanie się sposobów myślenia
1.2.1. Rozwój poznawczy w ujęciu Piageta
1.2.2. Rozwój postformalnych sposobów myślenia
1.3. Przekształcenia rozwojowe w procesach przetwarzania informacji
1.3.1. Spostrzeganie i uwaga
1.3.2. Pamięć
1.3.3. Szybkość przetwarzania informacji
1.4. Podsumowanie
Rozdział 2. Rozwój emocjonalny (oprać. Helena Hurmę; tłum. Paweł
Izdebski)
2.1. Emocje jako obszar badań w psychologii rozwoju człowieka
2.1.1. Pojęcie emocji
2.1.2. Czynniki wywołujące emocje
2.2. Poglądy na temat natury emocji
2.2.1. Teoria emocji osobnych .
2.2.2. Poglądy konstruktywistów społecznych
2.2.3. Podejście poznawcze
2.2.4. Podejście funkcjonalistyczno-organizacyjne
2.2.5. Próba integracji: koncepcja poznawczo-rozwojowa Fischera
2.3. Emocje w ciągu życia człowieka
2.3.1. Wczesne dzieciństwo
2.3.2. Okres średniego i późnego dzieciństwa
2.3.3. Adolescencja
2.3.4. Emocje w dorosłości i okresie starzenia się
2.4. Podsumowanie
Rozdział 3. Rozwój społeczny (oprać. Stanisław Kowalik)
3.1. Sposoby pojmowania rozwoju społecznego
3.2. Rozwój społeczny jako ciąg zmian osobowościowych
3.2.1. Teoretyczne modele społecznego rozwoju człowieka
3.2.2. Przełomy życiowe ukierunkowujące przebieg socjalizacji człowieka
3.3. Rozwój społeczny człowieka jako spełnienie zapotrzebowania cywilizacyjnego
3.3.1. Przebieg społecznego rozwoju człowieka w świetle danych antropogenetycznych
3.3.2. Rozwój społeczny jako przygotowanie do pełnego uczestnictwa w życiu zbiorowym
3.4. Rozwój społeczny jako tworzenie nowych relacji interpersonalnych
3.5. Podsumowanie
Rozdział 4. Rozwój moralny (oprać. Janusz Trempala i Dorota
Czyżowska)
4.1. Sposoby pojmowania rozwoju moralnego
4.2. Mechanizmy rozwoju moralnego
4.2.1. Psychoanalityczna koncepcja rozwoju moralnego
4.2.2. Rozwój moralny jako wynik uczenia się
4.2.3. Poznawczo-rozwojowa koncepcja rozwoju moralnego
4.3. Rozwój moralny w ciągu życia
4.3.1. Uniwersalność stadiów rozwoju moralnego
4.3.2. Związek rozwoju moralnego z rozwojem poznawczym
4.3.3. Myślenie a działanie moralne
4.4. Podsumowanie
Rozdział 5. Rozwój osobowości (oprać. Piotr Oleś)
5.1. Poziom cech: struktura osobowości
5.1.1. Genetyka behawioralna
5.1.2. Teoria cech
5.1.3. Rozwój typów osobowości
5.2.Poziom charakterystycznego stylu adaptacji: potrzeby, dążenia i wartości
5.2.1. Podejście psychodynamiczne
5.2.2. Socjobiologia i teoria opanowania trwogi
5.2.3. Podejście poznawcze
5.2.4. Podejście humanistyczne
5.3. Poziom tożsamości: tworzenie znaczeń, nadawanie sensu
5.3.1.Znaczenie wczesnych doświadczeń: tworzenie celów i powstawanie skryptu
5.3.2. "Ja" podmiotowe i tworzenie systemu znaczeń osobistych
5.3.3. Koncepcja narracyjnej tożsamości D. McAdamsa
5.3.4. Psychologia egzystencjalna
5.4. Podsumowanie
Rozdział 6. Różnice indywidualne w rozwoju psychicznym (oprać. Anna
Matczak)
6.1. Różnice indywidualne a różnice rozwojowe
6.2. Mechanizmy powstawania różnic indywidualnych w rozwoju
6.3. Zdolności
6.3.1. Podstawowe pojęcia i rozróżnienia
6.3.2. Rozwój zdolności
6.3.3. Źródła różnic indywidualnych
6.3.4. Uwagi końcowe
6.4. Temperament
6.4.1. Cechy temperamentu
6.4.2. Temperamentalne determinanty aktywności
6.5. Podsumowanie
Indeks osób
209 stron, miękka oprawa