Przeciętnie w każdym społeczeństwie od 2% do 5% dzieci cierpi na nadpobudliwość i
chroniczny brak koncentracji oraz gonitwę myśli.
Dzieci te są uciążliwe dla nauczycieli, rówieśników, rodziców.
Jak pomóc dzieciom, rodzicom i wychowawcą?
To jedna z pierwszych na rynku książek o nadpobudliwości psychoruchowej,
która uwzględnia polską specyfikę. Książka powstała w oparciu o
wieloletnie doświadczenia Autorek w terapii i pracy z dziećmi z ADHD i zawiera, obok
teorii, praktyczne wskazówki, jak postępować z dziećmi, które "wiercą się na
krześle, ciągle się ruszają, łatwo się rozpraszają", w sytuacjach życia
codziennego.
"Książka według anonsu Autorek kierowana jest do rodziców, ale uważam, że
powinna być w biblioteczce każdego wychowawcy przedszkolaka i nauczyciela nauczania
początkowego. Może być ona również przydatna rodzicom, których dzieci rozwijają
się prawidłowo. Szereg propozycji wychowawczych podanych przez Autorki pomoże rodzicom
lepiej zrozumieć własne dziecko i podnieść swoje kompetencje wychowawcze"
Z recenzji dr Ireny Kornatowskiej (Fundacja Dzieci Niczyje)
Fragment książki:
"W rodzinie wszyscy na siebie wpływają i są powiązani siatką wzajemnych
oddziaływań. Nadpobudliwość dziecka ma negatywny wpływ na relacje między rodzicami.
Zdarza się, że rodzice bardzo często się kłócą i wzajemnie oskarżają
o brak umiejętności wychowawczych. Jeśli ojciec dłużej pracuje i rzadko ma
czas dla dziecka, obarcza matkę winą za złe zachowania dziecka. Nie może zrozumieć,
dlaczego dziecko nie chce się podporządkować. Matka czuje się samotna ze swoimi
problemami i coraz mniej pewna wychowawczo. Dopóki się rodzice nie dowiedzą, jaki
kłopot ma ich dziecko i nie postarają się zrozumieć, na czym trudności te
polegają, są przygnębieni i pełni pretensji do siebie nawzajem. Często rodzice
dzieci z ADHD nie są wstanie w ogóle odpoczywać, nie mogą cieszyć się
z bycia razem. Ponieważ złe zachowania dziecka wymagają natychmiastowej
interwencji, cały czas są w stanie gotowości.
Atmosfera w domu jest napięta, nie ma czasu na relaks, nigdy nie wiadomo, czego
można się spodziewać. Rodzice nie są w stanie zająć się własnymi sprawami, mniej
energii poświęcają na pielęgnowanie związku i relacji między sobą (...)
Choć dziecko stara się zachować dobre relacje z rodzicami, często jego
zachowanie jest powodem nieprzyjemnych sytuacji w rodzinie. Rodzice muszą sobie
radzić z trudnymi zachowaniami, z nagłymi wybuchami agresji
i impulsywności, kłamstwami i oszustwami oraz uwagami ze strony sąsiadów,
nauczycieli, innych rodziców i znajomych. Matka zajmująca się cały dzień
dzieckiem wita męża rewelacjami dotyczącymi synka czy córki. Często mówi, że nie
wytrzymuje nerwowo. Skarży się na swoje samopoczucie, nie może spać, reaguje
gwałtownie na zachowania dziecka. Mąż po powrocie do domu dostaje cały pakiet złych
wiadomości.
Chciałby się witać i miło spędzić czas z rodziną,
a tu musi syna skarcić za przewinienia, których nie był świadkiem. Rodzice
zamieniają się w osoby karzące, wzajemnie opowiadają sobie tylko
o trudnościach dziecka. Koncentrują się na tych zachowaniach, które sprawiają
największe kłopoty; w takiej rodzinie występuje nieustannie ryzyko wszczęcia kłótni.
Czasem z powodu codziennych konfrontacji ojciec woli wracać później do domu. Matka
zaś czuje się samotna ze swoim problemami i problemami dziecka, sfrustrowana
i nieszczęśliwa.
Udowodniono, że w rodzinach, w których jest nadpobudliwe
dziecko trzykrotnie częściej dochodzi do kłótni i rozpadu małżeństwa".
Przeciętnie w każdym społeczeństwie od 2% do 5% dzieci cierpi na nadpobudliwość i
chroniczny brak koncentracji oraz gonitwę myśli.
Edukacja i wychowanie takich dzieci stanowi nie lada wyzwanie dla nauczycieli i rodziców.
Jak pomóc dzieciom, rodzicom i wychowawcą?
To jedna z pierwszych na rynku książek o nadpobudliwości psychoruchowej, która
uwzględnia polską specyfikę. Książka powstała w oparciu o wieloletnie doświadczenia
Autorek w terapii i pracy z dziećmi z ADHD i zawiera, obok teorii, praktyczne wskazówki,
jak postępować z dziećmi, które "wiercą się na krześle, ciągle się ruszają,
łatwo się rozpraszają", w sytuacjach życia codziennego.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Czym jest ADHD?
1.1. Czym jest, a czym nie jest nadpobudliwość psychoruchowa?
1.2. Skąd się to bierze?
1.3. Jak pracuje układ nerwowy dziecka z ADHD?
1.4. Trzy rodzaje nadpobudliwości zamknięte w jednym ciele
1.5. Podtypy ADHD
1.6. Co nie działa jak należy? Koncepcja psychologiczna
Rozdział 2. Dziecko z ADHD
2.1. Trzy obszary nadpobudliwości
2.2. Jak dziecko z ADHD widzi świat, czyli życie na karuzeli
2.3. Potrzeby
2.4. Emocje
2.5. Pierwotne i wtórne skutki ADHD
2.6. Dyscyplina i Samodyscyplina
2.7. Dodatkowe problemy
Rozdział 3. Problemy rodziców dziecka z ADHD
3.1. W przedszkolu
3.2. W szkole
3.3. W okresie dorastania
3.4. ADHD a relacje e rodzinie
3.5. Jeśli rodzice mają ADHD
3.6. Uwaga pułapka: zwracanie uwagi tylko na złe zachowanie
3.7. Uczucia rodziców
3.8. Co zrobić, gdy już nie można wytrzymać?
Rozdział 4. Jak radzić sobie z trudnym zachowaniem dziecka
4.1. Metody, które się sprawdzają
4.2. Co zrobić, aby spowodować sytuację, w której dziecko będzie miało szansę
dobrze się zachować
4.3. Dzień jak co dzień
Rozdział 5. Dorosły z ADHD
5.1. Rodzice z ADHD
5.2. Partner z ADHD
5.3. Jak poradzić sobie z trudnością w związku?
5.4. Jak sobie radzić, gdy masz ADHD?
Rozdział 6. Diagnoza ADHD
6.1. Postępowanie w celu wykrycia ADHD
6.2. Leczenie farmakologiczne
6.3. Problemy z diagnozą
6.4. Diagnoza ADHD u dzieci
6.5. Diagnoza ADHD u osób dorosłych
6.6. Diagnoza i co dalej?
Rozdział 7. Rodzaje oddziaływań terapeutycznych
7.1. Metody skierowane na dziecko
7.2. Metody wspomagające
7.3. Metody skierowane do i na rodziców
Aneks 1. Kryteria diagnostyczne zespołu zaburzeń uwagi i nadruchliwości u dzieci zgodne
z klasyfikacją DSM-IV
Aneks 2. Kryteria diagnostyczne zespołu zaburzeń uwagi i nadruchliwości u dzieci zgodne
z klasyfikacją ICD-10
120 stron, B5, miękka oprawa