wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 43.00 40,85   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

KWESTIONARIUSZE OSOBOWOŚCI. STRATEGIE I PROCEDURA KONSTRUOWANIA


ZAWADZKI B.

wydawnictwo: SCHOLAR, 2006, wydanie I

cena netto: 43.00 Twoja cena  40,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

KWESTIONARIUSZE OSOBOWOŚCI

Strategie i procedura konstruowania

seria Metody Diagnozy Psychologicznej


Książka ta stanowi wartościowe, monograficzne opracowanie powszechnie stosowanej w środowisku psychologów metody kwestionariuszy osobowości.

Nie jest ona tylko zreferowaniem stanu literatury przedmiotu, lecz także autorskim ujęciem problematyki kwestionariuszy osobowości. O jej szczególnej wartości świadczy to, że Autor odwołuje się do swoich bogatych doświadczeń - użytkownika kwestionariuszy, badacza konstruującego (lub współkonstruującego) oryginalne kwestionariusze oraz specjalisty od kulturowych adaptacji zagranicznych kwestionariuszy.

W Polsce od wielu już lat nie opublikowano monografii poświęconej kwestionariuszom i ich znaczeniu w diagnostyce psychologicznej oraz badaniach naukowych. Z tego względu prezentowana książka stanowi unikatową pozycję w polskim piśmiennictwie psychologicznym, bardzo potrzebną dla podniesienia kultury tworzenia narzędzi psychometrycznych. Będzie ona stanowiła wartościową lekturę tak dla psychologów zajmujących się diagnostyką osobowości, jak i wszystkich specjalistów, zainteresowanych problematyką konstruowania standaryzowanych narzędzi diagnostycznych.


WSTĘP.

ROZDZIAŁ 1. KWESTIONARIUSZ JAKO METODA BADANIA OSOBOWOŚCI
1.1. WPROWADZENIE
1.2. ZARYS HISTORII INWENTARZY OSOBOWOŚCI
1.2.1. Kwestionariusze osobowości w Polsce
1.3. KWESTIONARIUSZE OSOBOWOŚCI-OPIS METODY
1.3.1. Specyfika budowy kwestionariusza osobowości
1.3.2. Kwestionariusz jako narzędzie do pomiaru cechy (syndromu) osobowości
1.3.3. Interpretacja wyników kwestionariusza
1.3.4. Zastosowania badawcze i rodzaje inwentarzy osobowości
1.4. GŁÓWNE PROBLEMY METODOLOGICZNE ORAZ WARTOŚĆ DIAGNOSTYCZNA INWENTARZY OSOBOWOŚCI
1.5. PROBLEMY ETYCZNE KONSTRUOWANIA I STOSOWANIA KWESTIONARIUSZY OSOBOWOŚCI

ROZDZIAŁ 2. STRATEGIE KONSTRUOWANIA INWENTARZY OSOBOWOŚCI
2.1. WPROWADZENIE
2.2. STRATEGIA TEORETYCZNA (DEDUKCYJNA)
2.2.1. Cel strategii
2.2.2. Podstawy teoretyczne
2.2.3. Zalety i wady podejścia teoretycznego
2.2.4. Kluczowy aspekt procedury
2.2.5. Analiza psychometryczna
2.2.6. Specyfika diagnostyczna kwestionariuszy dedukcyjnych
2.2.7. Kwestionariusz Temperamentu PTS jako przykład inwentarza skonstruowanego według strategii teoretycznej
2.3. STRATEGIA WEWNĘTRZNA (INDUKCYJNA)
2.3.1. Cel strategii
2.3.2. Podstawy teoretyczne
2.3.3. Zalety i wady podejścia indukcyjnego
2.3.4. Kluczowy aspekt procedury
2.3.5. Analiza psychometryczna
2.3.6. Specyfika diagnostyczna kwestionariuszy indukcyjnych
2.3.7. Polska Lista Przymiotnikowa (PLP) jako przykład inwentarza skonstruowanego według strategii indukcyjnej
2.4. STRATEGIA KRYTERIALNA (ZEWNĘTRZNA)
2.4.1. Cel strategii
2.4.2. Podstawy teoretyczne
2.4.3. Zalety i wady podejścia kryterialnego
2.4.4. Kluczowy aspekt procedury
2.4.5. Analiza psychometryczna
2.4.6. Specyfika diagnostyczna kwestionariuszy kryterialnych
2.4.7. Kwestionariusz Objawowy "S" jako przykład inwentarza skonstruowanego według strategii kryterialnej
2.5. STRATEGIE ŁĄCZĄCE RÓŻNE PODEJŚCIA
2.5.1. Inwentarz Wzorów Osobowości (IWO) jako przykład kwestionariusza skonstruowanego według strategii połączonych
2.6. ANALIZA PORÓWNAWCZA CHARAKTERYSTYKI PSYCHOMETRYCZNEJ SKAL SKONSTRUOWANYCH W RAMACH RÓŻNYCH STRATEGII

ROZDZIAŁ 3. PROCEDURA KONSTRUOWANIA INWENTARZY OSOBOWOŚCI
3.1. WPROWADZENIE
3.2. ETAP I - WYBÓR STRATEGII KONSTRUKCJI ORAZ PRZYGOTOWANIE PLANU PRAC KONSTRUKCYJNYCH
3 3. ETAP II - ANALIZA PODSTAW TEORETYCZNYCH INWENTARZA: TEORII PSYCHOLOGICZNEJ, WIEDZY LUB METODOLOGII
3.3.1. Analiza czynników zniekształcających wyniki kwestionariuszowe oraz podjęcie decyzji o opracowaniu skali kontrolnych
3.4. ETAP III-TWORZENIE POZYCJI KWESTIONARIUSZOWYCH
3.4.1. Wybór procedury odpowiadania oraz formy pozycji kwestionariuszowych
3.4.2. Generowanie wskaźników cech
3.4.3. Zapisywanie pozycji kwestionariuszowych
3.4.3.1. Zrozumiałość treści pozycji a ich własności językowe
3.4.3.2. Wieloznaczność interpretacyjna-"niejasność" treści pozycji
3.4.3.3. Ogólność - konkretność treści pozycji
3.4.3.4. Dostępność zachowań w osobistym doświadczeniu
3.4.3.5. Podatność pozycji na czynniki zniekształcające: tendencję do dysymulowania (aprobatę społeczną), symulowania oraz style odpowiadania
3.4.3.5.1. Podatność pozycji na tendencję do dysymulowania (aprobatę społeczną)
3.4.3.5.2. Podatność pozycji na tendencję do symulowania
3.4.3.5.3. Własności pozycji a style odpowiadania
3.4.3.6. Kontrola zrównoważenia puli pozycji pod względem klucza odpowiedzi
3.4.3.7. Ocena formalnych własności pozycji
3.4.4. Wprowadzanie opcji odpowiedzi do pozycji
3.4.5. Przekształcanie odpowiedzi w wyniki liczbowe - problem ważenia pozycji oraz opcji odpowiedzi
3.4.6. Przygotowanie skal kontrolnych
3.4.6.1. Kwestionariusz Aprobaty Społecznej jako przykład skali do badania tendencji do dysymulowania/symulowania
3.4.6.2. Skala "nieuważności" Kwestionariusza Objawowego "Sil" jako przykład skali do badania indywidualnych stylów odpowiadania
3.5. ETAP IV-PRZYGOTOWANIE INWENTARZA DO BADAŃ
3.5.1. Kwestie administracyjne kwestionariusza
3.5.2. Instrukcja kwestionariuszowa
3.5.3. Ustalenie kolejności pozycji w kwestionariuszu
3.5.4. Przygotowanie arkusza odpowiedzi
3.6. ETAP V - OPRACOWANIE WERSJI KOŃCOWEJ KWESTIONARIUSZA: BADANIE INWENTARZEM ORAZ ANALIZA PSYCHOMETRYCZNA
3.6.1. Sposób doboru osób badanych oraz skład demograficzny i liczebność próby
3.6.2. Analiza psychometryczna wyników
3.7. ETAP VI - WERYFIKACJA WŁASNOŚCI PSYCHOMETRYCZNYCH INWENTARZA: ANALIZA RZETELNOŚCI I TRAFNOŚCI POMIARU
3.8. ETAP VII-OPRACOWANIE NORM WYNIKÓW SKAL INWENTARZA
3.9. ETAP VIII-OPRACOWANIE PODRĘCZNIKA
3.10. UNIWERSALIZACJA KULTUROWA - NOWY TREND W PROCEDURZE KONSTRUOWANIA INWENTARZY OSOBOWOŚCI
3.10.1. Studia leksykalne - uniwersalizacja poprzez konstruowanie kulturowo
specyficznych kwestionariuszy osobowości
3.10.2. Badania pawłowowskich wymiarów temperamentu - uniwersalizacja poprzez konstruowanie wspólnych/specyficznych kulturowo inwentarzy
3.10.3. Badania cech ujmowanych przez Regulacyjną Teorię Temperamentu - uniwersalizacja poprzez konstruowanie wspólnych kulturowo inwentarzy

ZAMIAST ZAKOŃCZENIA
BIBLIOGRAFIA


306 stron, oprawa twarda, szyta

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022