Niegdyś czarownice, potem mniejszości narodowe,
a teraz… pracownicy?
Jeśli doświadczasz przemocy psychicznej, broń się przed atakami prześladowców
Jeśli jesteś przełożonym, zapobiegaj niszczącym konfliktom w zespole
Jeśli jesteś postronnym obserwatorem, obal mur milczenia i chroń słabszych od siebie
-- Co mobbing ma wspólnego z jazdą samochodem z prędkością 180 kilometrów na
godzinę?
-- To, że i jednemu, i drugiemu trzeba powiedzieć: "STOP!". Ale nie tylko to
-- i jedno, i drugie jest powszechne i dotyczy nas wszystkich.
Oto jest: mobbing, produkt uboczny stresu i agresywnego dążenia do kariery. Ile razy
widziałeś, jak ofiara wojny psychologicznej zamyka się w sobie i traci chęć do pracy?
Ile znasz firm, w których królują: zazdrość, chorobliwe ambicje i niezdrowa
rywalizacja? Z mobbingiem stykasz się częściej, niż myślisz. Być może
doświadczyłeś go na własnej skórze, może byłeś tylko postronnym obserwatorem, a
może odpowiadałeś za pracę zespołu, w którym relacje międzyludzkie pozostawiały
wiele do życzenia.
Atmosfera mobbingu jest niszcząca nawet wówczas, jeśli nie dotyka Cię bezpośrednio.
Czas najwyższy skończyć z psychicznym terrorem w miejscu pracy.
Z tej książki dowiesz się, jak:
myślą i zachowują się mobberzy,
można wyjść z roli szykanowanej ofiary,
odróżniać mobbing od zdrowej rywalizacji w pracy,
chronić przed tym zjawiskiem pracowników nowych i słabszych psychicznie,
uruchomić procesy organizacyjne przeciwdziałające mobbingowi,
szukać zadośćuczynienia na drodze sądowej.
Wstęp (7)
1. Zjawisko mobbingu - definicja, fakty, przebieg, skutki (9)
Co rozumieć pod pojęciem mobbingu? (10)
Dlaczego mamy do czynienia z coraz większą liczbą przypadków mobbingu? (14)
Kto może stać się ofiarą mobbingu? (19)
Przebieg procesu mobbowania (21)
Faza 1. Konflikt nie jest rozwiązany konstruktywnie (23)
Faza 2. Systematyczne dopuszczanie się terroru psychologicznego (27)
Faza 3. Reakcja działu personalnego (33)
Faza 4. Ofiara jest wykluczana z grupy pracowników (35)
Mobbing i choroba (37)
2. Jak zakład pracy może przeciwdziałać mobbingowi? (41)
Misja i wartości firmy wyznaczają reguły współpracy (45)
Praktykowany styl kierowania musi utrudniać mobbing (47)
Firmowa skrzynka kontaktowa może pomóc (50)
Porozumienie zakładowe sygnalizuje znaczenie obrony przed mobbingiem (52)
W przypadku konieczności należy przewidzieć kroki prawne (53)
3. Jak przełożony może przeciwdziałać mobbingowi? (57)
Sygnały alarmowe (60)
Troszcz się o skuteczną integrację nowych pracowników (63)
Obserwuj klimat grupy, aby wcześnie rozpoznać zjawisko mobbingu i móc mu
przeciwdziałać (68)
Zwalczaj intrygi i pomówienia (75)
Traktuj poważnie wszelkie skargi współpracowników (78)
Podejmij dyskusję o mobbingu jako o niepożądanym zachowaniu podlegającym zwalczaniu
(84)
Współpracuj przy opracowywaniu akceptowanego przez wszystkich rozwiązania (85)
Sześć stopni do kooperatywnego rozwiązania konfliktu (90)
Dostarcz mobbowanemu stosownych informacji (93)
4. Jak mobbowany może przeciwdziałać mobbingowi? (97)
Zacznij od rozpoznania swojej sytuacji (104)
Rozpoznaj swoją piętę achillesową i postaraj się zmienić swoje zachowanie (106)
Włącz swoją sieć kontaktów (111)
Porozmawiaj z prześladowcą o jego zachowaniu wobec Ciebie (115)
Czy eskalacja konfliktu jest opłacalna? (117)
Pozytywne myślenie jest ważne (118)
Bądź pewny siebie i niech potwierdza to mowa Twojego ciała (121)
Podczas fazy wstępnej nie odsłaniaj się na atak (122)
Szanuj zasady grupy (128)
Odpieraj ataki personalne (129)
Wkrocz na drogę sądową (139)
5. Jak koledzy z pracy mogą przeciwdziałać mobbingowi? (141)
6. Jak rada zakładowa może przeciwdziałać mobbingowi? (145)
Podsumowanie (149)
Adresy pomocnych instytucji (151)
Format: A5, stron: 160, miękka oprawa