Choć zagadnienia komunikacji w edukacji od lat stanowią temat wielu badań i
nie brak prac traktujących o procesie nauczania-uczenia się, Komunikacyjne środowisko
nauczania i uczenia się to wyjątkowa pozycja na polskim rynku wydawniczym.
Jej treść obejmuje szeroki wachlarz problemów poświęconych nauczaniu,
uczeniu się i środowisku komunikacji edukacyjnej, prezentuje w tym zakresie najnowsze
tendencje i bogaty dorobek badawczy.
Składa się z trzech części. Pierwsza omawia funkcjonowanie nauczyciela w
szkole, profesjonalną bazę wiedzy nauczyciela, jego podstawowe kompetencje,
charakterystykę zmiennych komunikacyjnych decydujących o sukcesie w pracy zawodowej,
taksonomię celów kształcenia, zasady nauczania jako normy postępowania nauczyciela,
model nauczania zorientowany na ucznia, a także sposoby kreowania w środowisku uczenia
się pozytywnego klimatu emocjonalnego. Druga część poświęcona jest uczniowi w
środowisku uczenia się. Poznać dzięki niej można modele skutecznego uczenia się
szkolnego i bogaty zbiór narzędzi badawczych komunikacji edukacyjnej niezbędny każdemu
nauczycielowi. Część trzecia traktuje o problemach środowiska fizycznego komunikacji
edukacyjnej. Obok kwestii związanych z mikroklimatem w klasie szkolnej i ergonomią
stanowisk pracy uczniów Aleksander Sztejnberg ukazał w niej wpływ wybranych sposobów
przestrzennego usadowienia uczniów na komunikowanie się w klasie. Niezwykłym atutem tej
książki jest nader bogaty zbiór różnorodnych ćwiczeń przydatnych w
samokształceniu, a także materiały dydaktyczne służące ewaluacji zdobytej wiedzy.
Słowem, Komunikacyjne środowisko nauczania i uczenia się jest wręcz niezbędne w
bibliotekach i biblioteczkach domowych szerokiego grona odbiorców: od wykładowców
wyższych uczelni, wszystkich studentów, nauczycieli poszczególnych przedmiotów, aż do
czytelników pragnących po prostu pogłębić swoją wiedzę w zakresie komunikacji
edukacyjnej.
359 stron, miękka oprawa