Autor podejmuje problematykę chronicznego stresu zawodowego na
przykładzie menedżerów. To grupa zawodowa bardzo podatna na stres tego rodzaju, a
jednocześnie nie zawsze potrafiąca poradzić sobie z jego skutkami w życiu zawodowym i
osobistym.
Podstawowym celem opracowania jest analiza zachowań menedżerów
przeprowadzona na podstawie badań własnych oraz w oparciu o bogatą literaturę
przedmiotu. Połączenie dorobku kilku dziedzin nauki pozwala szerzej spojrzeć na
przedstawiony problem, a tym samym lepiej zrozumieć jego wagę. Autor poddał analizie
determinanty społeczne i osobowościowe wpływające na zachowania menedżerów pod
wpływem chronicznego stresu w pracy zawodowej. Opracowanie jest oryginalne, stanowi
nowość na rynku polskim. Publikacja godna polecenia studentom psychologii, socjologii,
zarządzania, ekonomii, medycyny, a przede wszystkim samym menedżerom jako fachowa i
analityczna pomoc w radzeniu sobie z problemem stresu.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Psychologiczne i społeczne koncepcje pojęcia
zachowań menedżerskich
1.1. Pojęcie menedżer z punktu widzenia oczekiwań społecznych
1.2. Rola i zadania menedżera w warunkach wolnego rynku
1.3. Doskonalenie zawodowe menedżerów jako czynnik kształtujący ich
zachowania
Rozdział 2. Osobowość i jej znaczenie dla regulacji zachowania
jednostki
2.1. Opis teorii osobowości
2.1.1. Charakterystyka podstawowych teorii osobowości
przydatnych w wyjaśnianiu specyfiki zachowań menedżerów
2.1.2. Klasyczna teoria Z. Freuda
2.1.3. Współczesna teoria psychoanalityczna
2.1.4. Analityczna teoria K.G. Junga
2.1.5. Teorie psychospołeczne
2.1.6. Teoria osobowości H. Murraya
2.1.7. Teoria organicystyczna
2.1.8. Teoria osobowości K.R. Rogersa
2.1.9. Psychologia egzystencjalna
2.1.10. Psychologia Wschodu
2.1.11. Psychologia postaci według Lewinowskiej teorii pola
2.1.12. Psychologia cech jednostki według G. Allporta
2.1.13. Teoria osobowości W. Sheldona
2.1.14. Teoria czynnikowa R. Cattella
2.2. Behawioralna koncepcja osobowości
2.2.1. Teoria osobowości bodziec – reakcja
2.2.2. Osobowość w świetle teorii uczenia się Dollarda i
Millera
2.2.3. Czynnikowa teoria osobowości Eysencka
2.3. Przykłady badań osobowości menedżerów w warunkach pracy
Rozdział 3. Problematyka stresu w ujęciu psychologicznym
3.1. Pojęcie i koncepcje stresu
3.2. Biologiczne i fizjologiczne przejawy stresu
3.3. Psychospołeczne następstwa stresu
Rozdział 4. Specyfika stresu zawodowego
4.1. Stres w sytuacji pracy i charakterystyka stresu zawodowego
4.2. Chroniczny stres zawodowy – charakterystyka
4.3. Przegląd badań dotyczących stresu w pracy menedżera ze
szczególnym uwzględnieniem wykonywania zadań zawodowych w warunkach stresu chronicznego
Rozdział 5. Zjawisko stresu chronicznego w pracy menedżera w
świetle badań własnych
5.1. Prezentacja pytań badawczych i hipotez badawczych
5.2. Charakterystyka metod użytych w programie badań
5.2.1. Kwestionariusz socjologiczny
5.2.2. Kwestionariusz radzenia sobie w sytuacjach stresowych
CISS
5.2.3. Kwestionariusz osobowości EPQR Eysencka
5.3. Opis badanej grupy osób
5.4. Analiza i interpretacja wyników badań własnych. Weryfikacja
hipotez badawczych
5.4.1. Analiza i interpretacja wyników badań własnych
5.4.2. Dyskusja wyników
5.5. Wnioski z programu badań własnych
5.6. Możliwości budowania strategii pozwalających menedżerom radzić
sobie z chronicznym stresem zawodowym celem skutecznego zarządzania ludźmi,
przedsiębiorstwem i samym sobą.
5.6.1. Propozycje strategii umożliwiających menedżerom
radzenie sobie z chronicznym stresem zawodowym dla skutecznego zarządzania ludźmi i
przedsiębiorstwem
5.6.2. Zalecenia dotyczące formowania osobowości
menedżerów pracujących w warunkach stresu chronicznego celem skutecznego zarządzania
samym sobą
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy
Spis tabel, wykresów, rysunków i matryc
224, B5, oprawa miękka