Przez wiele lat uważano, że mózg jest strukturą stosunkowo statyczną,
zdeterminowaną przez interakcje programowania genetycznego i doświadczeń wczesnego
dzieciństwa. Wbrew tym poglądom najnowsze perspektywy teoretyczne i osiągnięcia
technologiczne w obrazowaniu mózgu ujawniły, że narząd ten nieustannie buduje się i
przebudowuje pod wpływem doświadczeń. Dowiadujemy się, że wiele form psychoterapii,
które powstały bez jakiegokolwiek naukowego rozumienia móżgu, potwierdza się dzięki
odkryciom nauki.
Neuronauka w psychoterapii Louisa Cozolino w jasny i przystępny sposób ukazuje
związek architektury mózgu z problemami, namiętnościami i aspiracjami człowieka. Jak
zręcznie argumentuje Cozolino, wszelkie formy psychoterapii - od psychoanalizy do
interwencji behawioralnych - są skuteczne w takinm stopniu, w jakim wspomagają zmiany w
istitnych obwodach nerwowych.
Zaczynając od ogólnej charakterystyki zazębiających się dziedzin neuronauki
i psychoterapii, autor zagłębia się w wewnętrzne działanie mózgu, od podstawowych
elementów, jakimi są neurony do złożonych systemów pamięci, języka i organizacji
doświadczenia. Następnie wyjaśnia rozwój i organizację zdrowego i chorego mózgu.
Powszechne problemy, takie jak lęk trauma i współzależność omawiane są z
perspektywy naukowej i klinicznej.
W całej książce nauka o działaniu mózgu nawiązuje do codziennych doświadczeń i
praktyki klinicznej. Napisana dla psychoterapeutów i innych czytelników zainteresowanych
związkiem pomiędzy mózgiem a zachowaniem, książka zachęca nas do zastanowienia się
nad mózgiem, gdy próbujemy zrozumieć rozwój człowieka, choroby umysłu i zdrowie
psychiczne.
W ostatnim czasie żywe zainteresowanie psychoterapeutów wzbudzają najnowsze
osiągnięcia neuronauki, a zwłaszcza związek tych fascynujących nowych danych z
praktyką kliniczną. Poruszając się zręcznie na pograniczu psychologii i neurologii,
Luis Cozolino po raz kolejny ukazuje, w jaki sposób połączenie badań teoretycznych nad
osobowością i mózgiem społecznym może pogłębić zrozumienie różnych patologii
psychicznych, w tym urazów i ciężkich zaburzeń osobowości. Neuronauka w psychoterapii
dostarcza wielu opisów przypadków psychiatrycznych i neurologicznych, aby pokazać, jak
w perspektywie interdyscyplinarnej można przedstawić wspólne mechanizmy terapii
psychodynamicznej, poznawczej i behawioralnej. Gorąco polecam tę twórczą, syntetyczną
książkę, która wyraźnie przybliża nas do połączonego psychoneurobiologicznego
modelu zmiany psychoterapeutycznej.
Allan N. Schore, University of California at Los Angeles School of Medicine
263 strony, oprawa miękka